علی کفاشیان:
تاریخ : 1398/10/11 19:07
شناسه : 209835

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با بیان اینکه مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی تیم ملی «آب‌زیرکاه» بود، گفت: با کاری که مربیانی مثل استراماچونی کردند باید قدر کارلوس کی‌روش را بدانیم.

علی کفاشیان درباره استعفای مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال گفت: تاج آدم توانمندی بود و تجربه بالایی داشت. انتقادات همیشه هست ولی حدود ۲۰ سال تجربه پشت ایشان بود. ضمن اینکه اتفاقاتی که می‌افتد شاید ۸۰ یا ۹۰ درصدش به فدراسیون مربوط نیست. وقتی من رئیس بودم درگیر بلیت فروشی برای لیگ بودیم تا الان که این داستان ادامه دارد. این بحث‌ها یک صاحب ندارد. صاحب استادیوم یک نفر است، صاحب بلیت یک نفر دیگر. فدراسیون آخرین بخش است.

قرارداد کی روش را با یک حقوقدان چک کردیم
رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درباره قرارداد مارک ویلموتس و فسخ این قرارداد، گفت: قرارداد ویلموتس را هم حتماً بررسی کردند. زمانی که می‌خواستیم قرارداد کی روش را امضا کنیم، غیر از اینکه خودمان بررسی کردیم، یک فرد حقوقی در قوه قضائیه قرارداد را نگاه کرد. یکسری موارد از دست فدراسیون خارج است. مثلاً می‌گفتیم آقای کی روش پول شما را سر ماه می‌دهیم ولی حالا امکان حواله نبود. خارجی‌ها به پولشان خیلی حساس هستند.

دعوای من و کی روش دعوای زن و شوهری و گاهی ساختگی بود!
وی درباره درگیری‌هایش با کارلوس کی روش تاکید کرد: دعوای ما زن و شوهری بود! بعضی از دعواها هم ساختگی بود! گاهی اوقات زورمان به ارگان بالاتر نمی‌رسید و با این دعواهای ساختگی پول می‌گرفتیم. عملکرد کی روش خوب بود و نازش خریدار داشت. گاهی اوقات این ناز یقه ما را هم می‌گرفت!

تغییر ویلموتس چیزی جز صدمه به تیم ملی نیست
کفاشیان درباره برکناری مارک ویلموتس تصریح کرد: ویلموتس باید می‌ماند. تغییر مربیان جز صدمه خوردن چیزی ندارد. یک مربی باید از اول تا آخر در ماموریتش باشد. ویلموتس اگر جام جهانی نمی‌رفت قراردادش فسخ می‌شد.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درباره اینکه ویلموتس دو بازی شکست خورده بود و ملی پوشان از او حرف شنوی نداشتند، تاکید کرد: به هر حال او باید ادامه می‌داد.

به من هم می‌گفتند باید بروی
کفاشیان در واکنش به این جمله که همواره برای تغییرات لجبازی کرده است، گفت: این اعتقاد من به مدیریت بود. یکی دو بار مربی عوض کردیم که درست نبود. یک مربی یا مدیر باید ۴ سال بماند. به من هم می‌گفتند که باید بروم. زمانی که تیم امید نتیجه نمی‌گرفت از وزارت ورزش به من می‌گفتند باید بروی ولی من در جواب می‌گفتم حالا که شما می‌گوئید، نمی‌روم!

موافق ماندن علی دایی بودم
وی درباره برکناری علی دایی از تیم ملی و اینکه آیا آن زمان هم مخالف برکناری این مربی بوده است؟ گفت: من موافق ماندن علی دایی بودم ولی در هیأت رئیسه به این نتیجه رسیدیم که به خاطر فضایی که ایجاد شد، دایی برود. الان باتجربه شده ام و آن اوایل تجربه نداشتم. دایی باید می‌ماند و ادامه می‌داد.

رئیس جمهور علی دایی را برکنار نکرد
کفاشیان در پاسخ به این سوال که آیا برکناری علی دایی با دستور رئیس جمهور وقت (محمود احمدی نژاد) صورت گرفت؟ تصریح کرد: نه ما با رئیس جمهور جلسه‌ای نداشتیم. آن موقع سازمان تربیت بدنی بود که جلسات آنجا برگزار می‌شد. هیأت رئیسه تصمیم گرفت ولی نظر آنها هم مثبت بود!

مایلی کهن در سازمان تربیت بدنی سرمربی تیم ملی شد
وی درباره انتخاب محمد مایلی کهن به عنوان سرمربی تیم ملی در آن مقطع زمانی، یادآور شد: جلسه‌ای با ریاست وقت سازمان تربیت بدنی داشتیم. آنجا بحث مربیان مختلفی شد و نهایتاً با رأی گیری به مایلی کهن رسیدیم. انتخاب مایلی کهن دستوری نبود. خود رئیس سازمان تربیت بدنی هم بود. علی آبادی به فوتبال علاقه داشت ولی اعمال نظر نمی‌کرد.

مایلی کهن تلفنی برکنار شد
رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه آیا برداشتن مایلی کهن هم نظر هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال بود؟ اظهار کرد: نه دیگر؛ آنرا تلفنی گفتند بردارید!

کفاشیان درباره اینکه چرا شفاف نمی‌گوید چه کسی دستور برکناری مایلی کهن را داد؟ گفت: صحبت شد دیگر. آن موقع نظر بر این شد که با این مسائل بهتر است مایلی کهن نباشد.

نمایندگان مجلس می‌خواستند برکنارم کنند اما پشیمان شدند
رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درباره اینکه هر وزیر و رئیس سازمان تربیت بدنی به دنبال برکناری اش بوده اما وی مقاومت کرده است، تاکید کرد: خاصیت فوتبال همین است. یک زمانی در فدراسیون دو و میدانی بودم. به رئیس فدراسیون هاکی می‌گفتم چرا شما را عوض نمی‌کنند. آن بنده خدا هم در جواب گفت که مسئولان اول سراغ فوتبال و دیگر فدراسیون‌ها می‌روند و تا به ما برسند، خودشان باید بروند. وقتی در فدراسیون فوتبال بودم آقای سعیدی می‌گفت باید من عوض شوم. یک روز گفت همه نمایندگان مجلس گفته اند کفاشیان باید عوض شود ولی بعداً پشیمان شدند چون سر انتخاب نفر بعد دعوایشان شد!

به فوتبال علاقه نداشتم
کفاشیان که در برنامه «سلام صبح بخیر» حاضر شده بود، درباره اینکه به فوتبال علاقه‌ای نداشته است، یادآور شد: من فوتبال بازی کرده بودم ولی علاقه‌ای نداشتم. وقتی از دو و میدانی به سازمان تربیت بدنی آمدم، دیدم ۹۵ درصد ورزش ما فوتبال و بیشتر آن استقلال و پرسپولیس است. باید کاری می‌کردیم که مردم دوست دارند.

پروین را می‌شناختم اما به او پاسخگو نبودم
«شما زمانی که در کمیته ملی المپیک بودید در مصاحبه‌ای گفتید علی پروین را نمی‌شناسم. آیا واقعاً او را نمی‌شناختید؟» کفاشیان در پاسخ به این سوال گفت: آن زمان معاون سازمان تربیت بدنی بودم. پروین را می‌شناختم. از این دیدگاه گفته بودم که به او پاسخگو نیستم که به مرجع بالاتر پاسخگو هستم. هنوز هم خیلی از پیشکسوتان را نمی‌شناسم و حافظه ام در شناخت افراد ضعیف است.

کی روش از سوی دولت‌ها حمایت می‌شد
رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا برای برکناری کارلوس کی روش هم با او تماس گرفته می‌شد؟ گفت: بله چند بار تماس گرفتند که کی روش نماند. کی روش از سوی دولت‌ها حمایت می‌شد. می‌گفتند طرفدار دارد و خوب است. ما هم فهمیده بودیم و دعوای ساختگی می‌کردیم.

گودرزی گفت کی روش برود؛ بالاتر از گودرزی کی روش را نگه داشت
کفاشیان در پاسخ به این سوال که کدام وزیر خواهان برکناری کی روش شده بود؟ تصریح کرد: یکبار زمان وزارت محمود گودرزی بود که ایشان گفت کی روش باید برود. قبل از عید نوروز بود و ما هم تفاهم کردیم که کی روش برود. قرار شد کی روش به مسافرت برود و بعد از عید به ایران بیاید تا قراردادش را فسخ کنیم ولی وقتی برگشت دوباره از وزارت ورزش گفتند که بماند. این دستور را مقام بالاتر از گودرزی داده بود.

ناز کی روش خریدار داشت و ما را اذیت می‌کرد
وی درباره اینکه پیام‌های مردم در صفحات دولت و رئیس جمهور چقدر در ماندن کی روش اثر داشت، تاکید کرد: قطعاً آنها هم اثر داشت. یکسری در دولت حامی ایشان بودند که درست هم بود. کی روش مربی ارزنده ای بود ولی ما را هم اذیت می‌کرد. او می‌دانست نازش خریدار دارد و ما را اذیت می‌کرد.

کفاشیان در خصوص اینکه شنیده شده کی روش یکبار سر او داد زده است، گفت: خیر اینطور نیست. کی روش سر من داد نمی‌زد. او ادب داشت و محترمانه صحبت می‌کرد.

دلیل عصبانیت کی روش از فدراسیون در برزیل و استرالیا
وی با ذکر دو خاطره جنجالی از زمان کی روش، خاطرنشان کرد: وقتی ما هیچ راه چاره‌ای نداشتیم کی روش یقه ما را می‌گرفت. مثلاً یکبار در جام ملت‌های استرالیا هاشم بیک زاده مصدوم شد و ما گفتیم این بازیکن به ایران برگردد ولی کی روش گفت باید همینجا برود بیمارستان و خرجش را بدهیم. یکبار هم در برزیل گفته بودیم سعی می‌کنیم پاداشی را به جواد (نکونام) و آندو (تیموریان) بدهیم که کی روش گفت چرا به من این موضوع را نگفتید. در این دو اتفاق آنقدر از دست کی روش عصبانی بودم که اگر یک مربی ایرانی داشتم همانجا کی روش را برکنار می‌کردم.

ماجرای رختکن بعد از بازی ایران و آرژانتین
رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درباره اینکه بعد از بازی با آرژانتین در جام جهانی برزیل با کی روش قهر بوده و حتی در رختکن هم با هم دست نداده اند، گفت: ما در رختکن بعد از بازی با آرژانتین دست دادیم. سخت‌ترین جا هم که قهر بودیم به هم که می‌رسیدیم آشتی می‌کردیم.

همسر کی روش به پیام من شک کرده بود
کفاشیان در ادامه صحبت‌هایش به ذکر خاطره دیگری از کی روش پرداخت که حساسیت همسرش را در پی داشت. وی گفت: یکبار من و آقای کی روش با هم دعوا و قهر کرده بودیم. بعد از چند روز برای او پیام فرستادم «کارلوس آی میس یو» یعنی کارلوس دلتنگت هستم. همان موقع تلفن همراه کی روش دست همسرش بود. چند دقیقه بعد با تلفنم تماس گرفته شد و دیدم یک خانم است که به من می‌گوید شما؟ نگو که همسر کی روش شک کرده بود چه کسی به شوهرش پیام داده است. من جا خوردم و گفتم که رئیس فدراسیون ایران هستم. همسرش هم تلفن را قطع کرد. کی روش بعداً گفت همسرش از این پیام ناراحت شده و فکرهای دیگری کرده بود. از آن به بعد هر موقع کی روش تهدید می‌کرد می‌گفتم برائت از این پیام‌ها می‌فرستم!

پولی ناپدید نشده بود
رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در خصوص محرومیتش از سوی کمیته اخلاق در پرونده حق پخش شرکت ام.پی.سیلوا و گم شدن ۷۰ هزار دلار گفت: نمی دانم چه اتفاقی افتاد؛ چه پرونده‌هایی درست کردند و چه مدارکی دادند. چیزی ناپدید نشده بود. مثل اینکه شما معامله می‌کنی و چک می گیری اما چک وصول نمی‌شود. آن شرکت در مرتبه دوم قراردادش در مرحله انتخابی جام جهانی باید ۷۰ هزار دلار به ما می‌داد که نداد و ما هم پیگیری کردیم. این شرکت خارج از کشور بود و اگر می‌خواستیم پیگیری کنیم باید به اندازه همین ۷۰ هزار دلار، پول وکیل می‌دادیم. در کنفدراسیون فوتبال آسیاو فیفا هم پیگیری کردیم که به جایی نرسید ولی این را تبدیل به پرونده کردند.

پشت پرده این قضیه را نمی دانم
کفاشیان در پاسخ به این سوال که چرا کمیته استیناف رأی دادخواستش را اعلام نمی‌کند؟ اظهار کرد: ما مشکلی نداریم. پشت پرده این قضیه را نمی دانم و برایم مهم نیست. آنقدر به خودم اطمینان دارم که همیشه سرم را بالا نگه دارم.

بازگشت به فدراسیون؟ عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود
وی همچنین به احتمال بازگشتش به فدراسیون فوتبال واکنش نشان داد و گفت: عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود. اگر به فدراسیون بروم یعنی ایراد دارم! علاقه‌ای ندارم به فدراسیون برگردم. من بازنشسته هستم. کمیته اخلاق هم رأی داده بود ۵ سال فعالیت فوتبالی انجام ندهم.

یوزپلنگ پیراهن تیم ملی تبدیل به گربه شده بود!
رئیس پیشین فدراسیون فوتبال همچنین دو خاطره دیگر از زمان کارش در فدراسیون را بازگویی کرد و گفت: قبل از جام جهانی لباس‌هایی به بازیکنان داده بودند که وقتی شسته شده بود، آب رفته بود.ما هم گفتیم خب لباس‌ها را نشویید. آن موقع یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی تبدیل به گربه شده بود! یکبار هم با چین در ورزشگاه آزادی بازی داشتیم که باختیم (کفاشیان درباره نام حریف ایران شک دارد) آقای نبی دبیر وقت فدراسیون خیلی ناراحت بود. به نبی گفتم یک و نیم میلیارد آدم با این نتیجه خوشحال شدند ولی ۸۰ میلیون ناراحت هستند!

مسیر پرداخت پول کی روش؛ چین، ترکیه و سپس دبی
در بخشی از این برنامه، تصاویری را برای علی کفاشیان به نمایش در آوردند تا وی نظرش را نسبت به آنها بگوید. اولین تصویر مربوط به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود. کفاشیان با اشاره به تحریم‌هایی که دامن فوتبال را هم گرفته است، گفت: خیلی چیزها دست فدراسیون نیست. باید مسیر را کلی دور بزنید. برای پرداخت پول کی روش، از بانک مرکزی خواستیم آنرا به چین، سپس به ترکیه و بعد از آن به دبی منتقل کند و در این میان کلی کارمزد هم کم می‌شد. در دبی هم هوشنگ مقدس پول کی روش را داد و کارمزد نگرفت و حسابش را بستند.

واکنش به قهر آندره استراماچونی سرمربی استقلال
کفاشیان بعد از نمایش تصویر آندره استراماچونی سرمربی استقلال، به قهر این مربی اشاره کرد و گفت: باید همینجا قدر کی روش را بدانیم. ۶ یا ۸ ماه می‌شد پول کی روش را به خاطر مشکلاتی نمی‌دادیم. به کی روش می‌گفتیم پول هست ولی در مسیر گیر کرده که او قبول می‌کرد ولی این مربیان با ما همراه نمی‌شوند.

ویلموتس آب زیرکاه بود
رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درباره مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی تیم ملی هم گفت: او حرفی نمی‌زد (کم حرف بود) ولی آب زیرکاه بود اما کی روش دادش را می‌زد و کارش را انجام می‌داد.

با پروین دوست هستم
کفاشیان بعد از نمایش تصویر علی پروین ابتدا به شوخی گفت: چهره‌ای که نمی‌شناسم و سپس ادامه داد: پروین از پیشکسوتان بزرگ فوتبال ایران است و ما با هم دوست هستیم. آن زمان او از ما شاکی شده بود و گفته بود کفاشیان عکس با شورت ورزشی ندارد در حالی که من فقط پایم به توپ نخورده بود و عکس با شورت ورزشی داشتم.

فیلم‌های طنز تماشا می‌کنم
وی درباره رابطه اش با موسیقی و سینما اظهار کرد: یک وقت‌هایی در رادیو موسیقی گوش می‌کنم. اهل سینما نیستم و تلویزیون هم اگر فیلم طنز داشته باشد، تماشا می‌کنم.

دایی حق داشت شاکی باشد
کفاشیان درباره مصاحبه اش در خصوص علی دایی و اینکه گفته بود از دایی نمی ترسد، گفت: دایی که ترس ندارد. (کفاشیان مصاحبه خود را به یاد نمی‌آورد) البته دایی حق داشت بعد از برکناری از تیم ملی شاکی باشد. آن موقع کم تجربه بودیم و پخته نشده بودیم. روزی که به فدراسیون آمدم حتی هیأت رئیسه را هم نمی‌شناختم. نه اینکه نشناسم ولی اولین بار بود آنها را در این قالب می‌دیدم.

پاسخی بگذارید