تاریخ : 1398/12/26 17:14
شناسه : 238528

به گزارش ایسنا، ولی‌الله مظفریان در حاشیه نخستین همایش گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه باید قدر طبیعت را بدانیم و متناسب با ظرفیت آن از آن بهره‌برداری کنیم، گفت: متاسفانه مشاهده می‌شود که از طبیعت بهره‌کشی‌های بیش از حد می‌شود و برخی از سودجویان برای دریافت سرمایه اندکی بسیاری از گونه‌های نادر را از بین می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: ایران با وسعتی که دارد زیر سیطره گیاهان دارویی زیادی قرار دارد که بر اساس نوشته‌هایی که وجود دارد بالغ بر 8000 گیاه دارویی موجود است که با توجه به گسترش فضاهای شهری سئوالی که مطرح است این است که آیا این میزان از بین رفته است یا خیر؟ متاسفانه با گسترش شهرنشینی، ساختن سدها و بهره‌کشی از معادن از وسعت طبیعی کاسته شده است و تعداد زیادی از این گیاهان از بین رفته‌اند.

وی در خصوص قارچ‌های کوهی و نمونه گران و ارزشمند این قارچ‌ها با نام قارچ دنبلان، خاطرنشان کرد: این قارچ‌ها با برخورد صاعقه بر روی زمین ارتباط دارند و به عبارتی در صورتی که صاعقه‌ای وجود نداشته باشد این قارچ‌ها نیز ظهور نخواهد کرد و ملاحظه می‌شود که در اثر اصابت صاعقه با زمین، زمینه بروز این قارچ‌ها بروز پیدا می‌کند و ارزش تغذیه غذایی بالایی دارد و با هزینه گرانی نیز فروخته می‌شود.

مظفریان با اشاره به اینکه ما باید در مورد گیاهان دارویی با ارزش ولی کمتر شناخته شده تبلیغ کنیم، گفت: امروز بیشتر متخصصان ما در زمینه گیاهان مطرح ورود پیدا می‌کنند در صورتی که گونه‌های گیاهی زیادی وجود دارد که از ظرفیت‌های بومی ما هستند و در صورتی که در مورد آن‌ها کار کنیم عملکرد بهتری خواهیم داشت.

پدر گیاه‌شناسی ایران افزود: متخصصان ما بر خود لازم بدانند که اطلاعات گیاه‌شناسی خود را بیشتر کنند تا دچار اشتباه در شناخت گیاهان دارویی نشوند زیرا قدم اول در پژوهش بر روی گیاهان دارویی، طب سنتی، پزشکی و ... شناخت صحیح خود گیاه است.

انتهای پیام

پاسخی بگذارید