گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1398/12/20 22:57
شناسه : 240145


عکس از حسنا نوروزی
   
شاخه سبز - حسنا مهر نوروزی / اوضاع بسیار نگران کننده است، ناگهان همه چی آوار شد، در کمتر از 4روز همه ایران از این خبر متاثرشدند  بخش گردشگری قم  که از بخش های آسیب پذیر محسوب می شوند دچار شوک عجیبی شد همه مقصدهای گردشگری به قم لغو شود آمار مسافران و زائران به یکباره افت کرد، هیچ کس نمی دانست چرا اینهمه اوضاع به هم ریخته است انگار یک خواب پریشان بود، اما نه! همه چیز واقعیت داشت در خبرها پیچیده بود که قم منشا شیوع  ویروس کروناست همین خبر که صحتش  هنوزم به اثبات نرسیده  است،  گردشگری قم را به آسانی زمین گیر کرد. مجتمع های بین راهی در آستانه  تعطیلی قرار گرفت، امروز چیزی حدود بیست روز است که ویروس کرونا قم، ایران و بیش از 100کشور دنیا را در گیر کرده است. اما همچنان چیزی که دهان به دهان می چرخد قم کانون کروناست، طبق اعلام عضو هئیت مدیره جامعه هتلداران و هتل آپارتمان های قم ،  بیش از 90درصد  واحدهای اقامتی قم به دلیل انتشار خبر کرونا  غیر فعال شده اند. اما موضوع تعطیلی مجتمع های گردشگری و واحدهای پذیرایی قم جدی است.  به طوری که روز پنجشنبه نماینده استاندار قم برای  بررسی ابعاد موضوع به مجتمع گردشگری  مهرو ماه رفت و جلسه ای را با اعضای انجمن تشکیل داد، خوب  است بدانید که مهروماه جایی است  که تا پیش از ماجرای کرونا  و زمین گیر شدنشان یکی از پویا ترین و فعال ترین مراکز گردشگری بین راهی قم محسوب می شد اما حالا در سکوت و سکون محض به سر می برد، برای آگاهی از چند و چون این بازدید و نشست مصاحبه ای با سید جواد جلالی نژاد رئیس انجمن صنفی مجتمع های گردشگری و واحدهای پذیرایی  استان قم انجام شد که می خوانید:

رئیس انجمن صنفی مجتمع های گردشگری و واحدهای پذیرایی استان قم گفت: متاسفانه به علت اینکه در کشور این خبر دست به دست شده است که قم کانون کرونا است تبعات منفی آن صد درصد دامنگیر بخش های مختلف گردشگری شده است.

وی با بیان اینکه مهرو ماه اکنون کاملا سوت و کور است افزود: ما در این نشست به نماینده استاندار پیشنهاد دادیم که  برای اینکه مجتمع های بین راهی خاموش نشوند دولت حمایت کند تا بدون ارائه خدمات فقط سر پا بمانند تا اوضاع شهر به روال عادی بازگردد چرا که تعطیلی مجتمع های بین راهی خود نوعی ترس  و واهمه برای مسافران ایجاد می کند. 

جلالی نژاد گفت: از دیر باز مسافرینی به مقصد استان های دیگر از جاده های استان قم عبور می کردند مجموعه های بین راهی قم را هر ساعت شبانه روز می دیدند و یا در آنها  توقف داشتند مجتمع هایی که از دور دست چراغهای رنگارنگ آنها مثل الماس در دل بیابان می درخشد و مثل قلب طپنده حکایت از شهری مهمان نواز دارد و در همه سختی ها همچنان استوار به خدمات دهی به مسافرین و زائرین  فعال بوده اند و حالا بعد از سالها رفته رفته چراغ این مجموعه ها رو به خاموشی است و این حکایتی دیگر است برای مسافرین بین راهی این واحدها ویترین  قم هستند برای مسافرینی که از قم  عبور می کنند و خاموشی آنها باعث می شود شهرمان دچار قضاوتی ناجوانمردانه شود  و به لحاظ بصری ابعاد روانی منفی را در پی داشته باشد، از مسئولین استدعا دارم برای جلوگیری از تعطیلی و خاموش شدن چراغ انها تمهیداتی اندیشیده شود.


رئیس انجمن صنفی مجتمع های گردشگری و واحدهای پذیرایی بین راهی استان قم علیرغم ضرر و زیانهای ناشی از سیل در نوروز 98 به سرمایه گزاران و بهره برداران مجموعه های بین راهی  با یک پویش خود جوش 4 کامیون اقلام مصرفی به سیل زدگان شهر پلدختر به ارزش حدود 200 میلیون تومان کمک ارسال نمودند  اینها افرادی نجیب و شریفی هستند که بنده انتظار دارم دولت در این بحران از آنها  حمایت  همه جانبه داشته باشد.

جلالی نژاد تاکید کرد: مجموعه ها و مجتمع های خدماتی رفاهی و گردشگری تفریحی که بطور شبانه روزی فعالیت دارند و اکثر این واحدها هزینه زیرساخت و خدمات به مسافرین آنها بسیار سنگین و هزینه بر است  مدتی است با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

این فعال گردشگری استان قم  با اشاره بر لزوم حمایت های دولتی از سرمایه گذاران  تصریح کرد: پیشنهاد ما این بود اگر هر نوع  حمایتی قرار است از فعالان وسرمایه گذران انجام شود بهتر است بزودی اعلام شود تا سرمایه گذاران  دلسرد نشوند و بتوانند تا عادی شدن شرایط  دوام بیاورند.

رئیس انجمن صنفی مجتمع های گردشگری و واحدهای پذیرایی استان قم بیان کرد: بخشودگی حق بیمه کارگران از سوی دولت و ملاحظات مالیاتی از جمله پیشنهادهایی بود که با نماینده استاندار مطرح کردیم و قرار شد که این پیشنهادات به صورت مکتوب به سمع و نظر استاندار برسانیم.

جلالی نژاد  عدم مسافرت های داخلی و لغو تورهای خارجی و داخلی از جمله اتفاقاتی بود که تاثیر منفی بر اقتصاد گردشگری در سال جاری داشت و همه امید سرمایه گذارها و بهره برداران  این بخش ایام  شب عید و تعطیلات نوروزی بود و با تهیه و تدارک و آماده سازی  جهت  جبران ضرر و زیانهای قبلی در حال آماده شدن از میزبانی زائران و مسافران و گردشگران شده بودند هر چند سقوط هواپیما باعث شده بود که امسال بدلیل لغو تورهای خارجی بیشتر بر رونق گردشگر و مسافر داخلی تمرکز شود که متاسفانه  پدیده شوم کرونا باعث شد به کلی نظام اقتصاد گردشگری استان متزلزل شود.

وی اظهار کرد:طبق بازدید میدانی و تهیه گزارش آماری از محورهای مواصلاتی استان بیش از 95 درصد کاهش توقف خودروهای سواری در مجموعه های بین راهی داشته و مجموعه هایی که کاربری آنها بر اساس توقف اتوبوس تعریف شده بیش از 70 درصد کاهش توقف اتوبوس داشته که در همین تعداد توقف نیز مسافرین ترجیح می دهند از اتوبوس خارج نشوند و بعضی از شرکت های مسافربری رانندگان را از توقف در محدوده استان قم منع کرده اند.

رئیس انجمن صنفی مجتمع های گردشگری و واحدهای پذیرایی استان قم گفت: بهداشت سلامت جسم افراد جامعه مطمئنا در اولویت است، اما بهداشت سلامت روانی سرمایه گذاران و بهره برداران  حوزه گردشگری که بیشترین زیان را دیده اند نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد.

جلالی نژاد با بیان اینکه بیشتر بسته هایی حمایتی که اعلام می شود و هیچ دردی را دوا نمی کند مثل بسته حمایتی که وزارت میراث اعلام کرده مبنی بر به تعویق انداختن قسط ها و پرداخت قبض های آب و برق و گاز  که اینها نمی تواند بسته حمایتی این بحران عظیم باشد تاکید کرد: پرداخت سهم کارفرما در بیمه تامین اجتماعی توسط دولت جهت مساعدت و جلوگیری از حدالامکان اخراج کارگران معافیت مالیاتی، وام بلاعوض و بسته های حمایتی کاربردی، نرخ صفر تعرفه های آب و برق و گاز در ماه های بحران می تواند تا حدودی کار گشا باشد.

رئیس انجمن صنفی مجتمع های گردشگری و واحدهای پذیرایی استان قم بیان کرد: اینکه قم را به دروغ کانون کرونا اعلام کردند باید لحاظ شود و تسهیلات ویژه ای برای جبران خسارت سرمایه گذاران گردشگری نسبت به استانهای دیگر در نظر گرفته شود.

جلالی نژاد گفت: متاسفانه علیرغم نامه نگاری و پیگیری های مکرر هیچ اتفاقی نیفتاده و مجتمع های بین راهی  اقلام بهداشتی ندارند و همچنین سم پاشی  مجموعه های بین راهی از دیگر در خواست های صنفی ماست که از ستاد پیشگیری  درخواست همکاری داریم .

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید