تاریخ : 1398/12/24 23:18
شناسه : 240170


شاخه سبز /مهدی غلامی - ویروس کرونا یا همان کوویید۱۹ مسئله ای است که به عنوان دغدغه همه مردم جهان شده و همگان در خصوص نحوه انتشار ، مهار و...آن بحث میکنند و عده ای از کارشناسان از کرونا به عنوان شروع جنگ بیولوژیک نام میبرند.

در این راستا هم سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش قصد دارد رزمایش پدافند بیولوژیک و همچنین راه اندازی۳۰۰مرکز درمانی را در سراسر کشور داشته باشد.


در زمینه کشورهای درگیر کرونا‌ در حال حاضر ، مردم را تقریبا به حالت قرنطینه درآورده اند و این مهم شامل شهرها و روستاها میشود.


اما در روستاها کمی اوضاع با شهر فرق میکند و اگر مدیریت صحیحی صورت نگیرد ، فاجعه ای جبران ناپذیری به وجود خواهد آمد چراکه نحوه اطلاع رسانی، امکانات، نیروهای کارآمدو...در آنها کمتر است.


شهر اراک باتوجه به اینکه تعداد قابل توجهی روستا دارد که بعضا بعضی از آنها بسیار نزدیک به شهر میباشند شرایط ویژه تری را دارد و پیگر اینکه اراک نسبت به بودجه در قیاس با شهرهای هم طراز خود در کشور دارای بودجه ای کمتری میباشد که اوضاع را حساستر میکند.


متاسفانه در حال حاضر بخشدار اراک هم دارای دو سمت میباشد و چند ماهی میباشد که با حفظ سمت به عنوان سرپرست معاونی فرمانداری اراک درآمده که مطمینا در این برهه حساس این امر اصلا مورد قبول نمیباشد چراکه وی میبایست زمان امورات خود را تقسیم بندی نماید ودر این زمینه سید علی آقازاده استاندار مرکزی حداقل کاری که میتواند صورت دهد قرار دادن بخشداری توانمند میباشد.


مسئله حائز اهمیت اینست که یوسفی بخشدار اراک کارهای خاصی را در زمینه کرونا صورت نداده  و این مهم را با یک قیاس ساده نسبت به استانها و شهرهای دیگر میتوان متوجه شد.


برای مثال در پی شیوع ویروس کرونا در شهرهای کردستان و روستاهای آن، روستاییان با درک شرایط بحرانی و عواقب شیوع بیماری احساس خطر کرده و در صدد قرنطینه کردن روستاها و محل زندگی خود برآمدند و در این راستا از هرگونه ورود و خروج دیگران به محیط زندگی خود ممانعت کرده‌اند.


این اقدام در راستای پیشگیری از ویروس کرونا، در ابتدا به صورت کم و بیش در برخی از روستاهای کردستان صورت گرفت اما امروزه با جهش سریع ویروس کووید 19 به یک جنبش فراگیر در استان کردستان تبدیل شده و کس را یارای ورود و خروج به هیچ روستایی نیست.

در شهر سنندج مردم روستای گردشگرپذیر دولاب سنندج با انتشار تصاویری از ضدعفونی کردن خانقاه مشهور روستا اعلام کردند: با شیوع ویروس کرونا و خطر سرایت سریع ویروس در تجمعات و اماکن مسقف با همکاری مشایخ و دراویش کردستان از تمامی زائرین عزیز خواستاریم تا بهبودی کامل اوضاع از مراجعه و حضور در روستای دولاب خودداری کنند.

روستای باینچوب نیز به صورت خودجوش قرنطینه شد و اهالی روستا نیز شیوع این ویروس خطرناک را جدی‌تر از قبل گرفته و علاوه بر ضدعفونی کوچه پس کوچه‌های روستا، مانع از هرگونه ورود و خروجی به روستا شده و حتی مانع از حضوریافتن مردم در آرامستان‌های روستا شده‌اند.


به گفته یکی از شهروندان ساکن روستای آغاجری از توابع دیواندره، روستای آغاجری نیز به منظور پیشگیری از شیوع بیش از پیش ویروس کرونا به طور خودجوش اقدام به قرنطینه کردن روستا و مانع از هرگونه ورود و خروج به داخل روستا شده‌اند.


در شهر سقز طی دستوری اداری کلیه روستاهای شهر سقز قرنطینه شد و فرماندار، بخشداران و دهیاران را موظف کرده که علاوه بر قرنطینه کردن روستاها، معابر روستاها به طور مستمر و روزانه ضدعفونی شود.


ویا رئیس جمعیت هلال احمر اندیمشک با توجه به اهمیت پیشگیری از انتشار ویروس کرونا، غربالگری خانه به خانه در روستاهای این شهرستان با مشارکت هلال احمر آغاز کرد. 


این طرح توسط جوانان داوطلب هلال احمر از روستای مازو در بخش الوار گرمسیری آغاز شده و در حال اجرا است و همچنین چند گروه ویژه برای اجرای طرح غربالگری در مبادی ورودی شهرستان اندیمشک برای غربالگری با مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی شهرستان مستقر شده اند و دیگر اینکه چندین هزار بروشور آموزشی نیز در مناطق مختلف شهرستان توزیع شده است ضمن اینکه در مراکز حساس اندیمشک نیز ماسک توزیع شد.


ودر استان زنجان نیز که فتح اله حقیقی معاون سیاسی سابق استانداری مرکزی ، در آنجا به استانداری نایل شد ، اقدامات خوبی را برای روستاییان صورت داده که مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر استان زنجان از آغاز به کار پویش "روستای بدون کرونا" در استان خبر داده و این پویش برای حمایت از بیماران مبتلا به کرونا که عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر هستند ایجاد شده است .در برخی از روستاهای دور افتاده دسترسی به مراکز درمانی به سختی انجام می شود و اگر ویروس کرونا در روستاها نیز همچون شهرها فراگیر شود مشکلات بزرگتری ایجاد می شود و در همین راستا پویش روستای بدون کرونا از سوی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر همزمان با کشور در استان زنجان نیز راه اندازی شده است.


 اگر از بیمه شدگان و مستمری بگیران این صندوق خود یا خانواده تحت پوشش مبتلا به کرونا شوند صندوق بیمه در راستای تامین هزینه های بیماری، زندگی و درمان کمک های لازم را ارائه می دهد.


در نهایت توقعی که از سید مهدی مقدسی نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس دهم شورای اسلامی و سید علی آقازاده استاندار مرکزی میرود اینست که هرچه سریعتر بخشداری اراک را تعیین تکلیف کنند و پیگیر امورات مسایل آن باشند تا شاهد فاجعه ای در روستاهای اراک نباشیم چراکه در حال حاضر خبرها و آمارهای خوبی از شیوع کرونا از استان مرکزی به گوش نمیرسد و همواره جزو پنجمین وحتی دومین استان از لحاظ مبتلایان بوده ایم و امیدواریم با مدیریتی انقلابی و جهادی وضعیت روستاهای اراک از این حیث کنترل شود.



انتهای پیام /

پاسخی بگذارید