روحانی:
گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1399/01/5 16:28
شناسه : 240381

رئیس‌جمهور گفت: تعداد ورودی‌ها به بیمارستان‌ها و فوتی‌ها بر اثر کرونا کاهش پیدا کرده است

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به ریاست وی تشکل شد گفت: ورودی به بیمارستان‌ها در استان‌ها کاهش پیدا کرده است و از آن طرف تعداد فوتی‌ها روند کاهش دارد که هر دو خبر مهمی برای ما بود که اقدامات صورت کرفته تاکنون اقدامات مهمی بوده و باز تشکر می‌کنیم از نظام سلامت کشور که با همه زحمات و ایثار  این کار مهم و اساسی را انجام می‌دهند.

وی افزود: البته طوری باشد که زمان لازم را برای درمان در اختیار نظام سلامت قرار دهیم. یعنی پیک بیکاری در یک زمان رخ ندهد جرا که باید تخت‌های مراقبت‌های ویژه و کادرهای درمانی توان رسیدگی به بیماران را داشته باشند. باید کاری کنیم که این ویروس شیوع پیدا نکند؛ در این جلسه مطرح شد اگر یک فرد آلوده در شرایط عادی تماس داشته باشد چند نفر را آلوده می‌کند و اگر قرنطینه باشد چند نفر.

رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که باید زنجیره شیوع ویروس کرونا را بشکنیم. البته تاکنون هم روند نشان داده که شیوع نداشته است، اظهار داشت: بسیار مهم است که اگر فردی مبتلا به ویروس کرونا باشد، باید حتما در زمان دو هفته یا 14 روز در جایی قرنطینه شود که ممکن است آن قرنطینه در خانه باشد یا در بیمارستان یا در بخش مراقبت‌های ویژه. بنابراین نباید کسی که مبتلا به ویروس کروناست در جامعه تحرک داشته باشد. 

روحانی با اشاره به مصوبه پیشین این ستاد مبنی بر ممنوعیت فعالیت‌های برخی مشاغل و اجتماعات تصریح کرد: همه مشاغل و اجتماعاتی که قبلاً اعلام کرده بودیم تا 13 فروردین تعطیل باشند، در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد که این تعطیلی تا 15 فروردین باشد. 

وی اضافه کرد: مراکز آموزشی و دانشگاهی که تجمع مردم در آنجا زیاد است، در زمره مراکزی هستند که باید تعطیل باشند. ولی مراکز فروشگاهی و مواد غذایی به دلیل اینکه نیازهای روزانه مردم را تأمین می‌کنند باید باز باشند. اجتماعات مختلف که برای غم و عزا و شادی و عروسی است نباید برگزار شود، لذا مردم باید به توصیه‌های عمل کرده و بین هر فرد حدود دو متر فاصله باشد. البته ما هم ممکن است در این جلسه این فاصله را مراعات نکرده باشیم. 

رئیس‌جمهور گفت:‌ ممکن است فردی که دارای ویروس کروناست سرفه نداشته و یا تب هم نداشته باشد، ولی باید فاصله بهداشتی لازم را رعایت کنیم، همین فاصله دو متر یا 1.8 متر باید رعایت شود  و بکوشیم تا سفرها به حداقل ضرورت رسیده و فاصله دو متری هم رعایت شود. پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان آن بود که در کمیته اجتماعی و امنیتی، برخی موضوعات تصمیم‌گیری شود که اگر نهایی شد، حتماً به مردم اعلام خواهیم کرد؛ اگر هم لازم شد می‌توانیم جلسه‌ای فوری که برای مثال پنج‌شنبه باشد برگزار کنیم. 

روحانی افزود: تعداد خودروهایی که از مراکز استان‌ها خارج شده‌اند و به ویژه آماری که امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از تعداد خوردوهای خروجی از تهران و کرج اعلام شد زیاد است،‌ هر چند که اعلام شد تعداد خودروها و موبایل صاحبان آنها مشخص است، لذا باید بکوشیم در طرح بسیج ملی از آنها سؤال کنیم. 

وی گفت: در بازگشت مسافران نوروزی که تراکمی از سفرها را شاهد خواهیم که ممکن است بین 13 تا 15 فروردین باشد، نمی‌توانیم با تب‌سنجی و ایجاد ترافیک طولانی از مردم سؤال کنیم، بلکه باید با تماس با تلفن همراه خودروهای خارج شده از شهر، آنها را مورد غربالگری قرار دهیم. البته باید خودروها در خروجی شهرها همچنان تب‌سنجی و غربالگری شوند. 

وی اضافه کرد: بعضاً دیدیم فردی که محل کارش تهران و محل زندگی‌اش کرج بوده و هر روز این مسیر را رفت و آمد می‌کند هر بار از او تست تب گرفته شده است. خب باید روی این موضوع دقت شود. حتماً باید طبق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، استانداران و فرمانداران عمل کنند، ما در این جلسه مصوب نکردیم که فردی در سه خروجی شهر مورد تب‌سنجی قرار گیرد. 

وی افزود: مواردی دیگری مطرح است که این موارد در ستاد بررسی کافی نشده و پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان بود. بنا شد در کمیته اجتماعی و امنیتی این مسائل مطرح و بررسی شود و ظرف امروز و فردا به یک تصمیمی برسند و اگر تصمیم مورد نظر جمع بود همان زمان می توانیم ابلاغ کنیم یا  اگر نیاز به جلسه بود که می توانیم فورا جلسه را تشکیل دهیم. 

روحانی یادآور شد: به شکل طبیعی جلسه ما صبح شنبه است و اگر لازم باشد می توانیم جلسه را جمعه تشکیل دهیم البته پنجشنبه هم که جلسه اقتصادی کرونا را به ستاد ملی تغییر دهیم و  مشکلی پیش روی ما نیست که این کار انجام بگیرد و جلو برود.

روحانی گفت: نکته دیگری که در این جلسه مطرح شد مربوط به شرکت‌هایی بود که خدمات عمومی عرضه می‌کنند و به جای اینکه مردم به فروشگاهها مراجعه کنند این شرکت‌ها خدمات را انجام می‌دهند و آنچه مورد نیاز مردم است را به درب منزل آنها می‌آورند. باید پروتکل بهداشتی آن را وزارت بهداشت و درمان معین کند که چگونه و به چه صورت این بسته را باید درِب خانه بیاورند و مردم چطور آنرا تحویل بگیرند و آن فروشگاه چطور باید آنرا تحویل دهد یا آن مبدایی که تولید می‌کند چطور این را تحویل بدهد. تعیین این پروتکل بر عهده وزارت بهداشت و درمان است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بنا شد این شرکت‌ها اگر در عرضه خدمات عرضه مشکلاتی دارند وزارت ارتباطات که در این زمینه کار کرده باز هم اقدامات خود را ادامه دهد و اگر مصوبه‌ای از دولت یا این جلسه نیاز دارد، مصوبه  را به این جلسه ارایه کند. درخواست این بود که شرکت‌هایی که مورد تایید هستند، صدا و سیما تبلیغات آنها را در این ایام مجانی انجام دهد تا مردم این شرکت‌ها را بشناسند و به این شرکت‌ها مراجعه کنند.

وی با بیامن این مطلب که هدف این است که مردم کمتر از خانه خارج شوند تا یک نفر بتواند به جای 10 خانه که 10 نفر اعضای خانه باید بیرون بیایند یک نفر بیرون باشد و این خدمات را برای 10 یا 20 نفر یا بیشتر انجام دهد، اظهار داشت: بنابراین این کار انجام گرفت و مشکلات دیگری هم بود که بنا شد نظارت کافی بر این شرکت‌ها انجام شود که زمانی مشکلی پیش نیاید. هم تعزیرات ،هم قوه قضاییه هم دستگاه های نظارتی دیگر این نظارت ها را انجام دهند که این هم مورد تایید جلسه بود.

روحانی گفت: بحث دیگری که مطرح شد نسبت به کارمندهای دولت بود. در اینجا مطرح شد که کارمندهای دولت، حالا نیروهای مسلح رویه و مقررات خود را دارند و ابلاغ می‌کنند اما نسبت به کارمندهای دولت اینجا بحث شد که کل کارمندهای دولت 2میلیون و 450 هزار نفر یعنی حدود 2.5 میلیون جمعیت این کارمندها است. از این تعداد یک میلیون و 200 هزار نفر از اول اسفند کارشان را تعطیل کردند یعنی بخش آموزش و پرورش و دانشگاهها تعطیل شده و سر کار نمی‌رفتند و یا اگر هم می‌رفتند بطور محدود بود .

وی اضافه کرد:  یک عده افرادی هم هستند که شغل‌های حساسی دارند و نیازمندی‌های عمومی را تامین می‌کنند آنها باید سر کارشان باشند و باید به فعالیت ادامه دهند جمعیت زیادی از اینها در بخش های بهداشت و درمان و نظام سلامت کار می‌کنند که حدود 500 هزارنفر هستند، آنها باید کارشان را انجام دهند. تعدادی در شهرداری‌ها هستند که باید آن بخشی که نظافت شهر را بر عهده دارند کار خودشان را انجام دهند و این ضروری است.

به گفته رئیس‌جمهور بخشی از افراد حدود 500 هزار نفر یا کمتر یا بیشتر هم در مشاغلی هستند که می‌شود یک سوم آنها مشغول کار شوند و دوسوم تا 15 فروردین هم سر کار نیایند.

روحانی ادامه داد: بنا شد که در این زمینه به طور گردشی این کار انجام بگیرد و همیشه حدود یک سوم سر کار باشند و دوسوم در مرخصی باشند تا از این دوران عبور کنیم. این هم تصمیم دیگری بود که در این جلسه اتخاذ شد. نسبت به همه مواردی که قبلا تعطیلی آنها را ا علام کردیم از جمله برخی از مراکز فروش که نه فروشگاههایی که مواد غذایی می‌فروشند بلکه آنهایی که قبلا تعطیلی آن تا 13 فروردین اعلام شده بود بنا شد تعطیلی همه اینها تا 15 فروردین ادامه پیدا کند.

روحانی در ادامه سخنانش به موضوع تمدید مرخصی زندانیان اشاره کرده و افزود: نکته بعدی درباره زندانی‌ها بود که مرخصی آنها تا 15 فروردین ابلاغ شده بود در این جلسه تصمیم گیری شد که مرخصی آنها تا پایان فروردین فعلا ادامه پیدا کند تا اگر بعد به تصمیمات دیگری رسیدیم ،تمدید شود ولی فعلا تا آخر فروردین تصویب شد.

وی گفت:درباره وضعیت نیروهایی که در دانشگاهها و دانشگاههای علوم پزشکی، مشغول انجام وظیفه خدمت عمومی هستند که به هماهنگی با ستاد کل نیاز داشت که در اینجا هماهنگی بود بنابراین نسبت به مواردی که داشتیم همه آن مورد تصویب قرار گرفت بجز یکی دو مورد که بنا شد وزارت کشور و کمیته اجتماعی و امنیتی آن را نهایی کند. یک مورد هم وجود داشت که وزارت ارتباطات باید آنها را پیگیری و نهایی کند .

رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: باز هم من از مردم عزیز کشورمان تقاضا می‌کنم که توصیه‌های بهداشتی که دوستان می‌فرمایند مراعات کنید ان شاءالله بتوانیم از این مرحله و بلیه عبور کنیم و مردم عزیز بتوانند با فراغت، کار و آموزش فرزندان خود و فعالیت ‌های اجتماعی را در شرایط بهتری ادامه دهند. ان شاءالله

پاسخی بگذارید