تاریخ : 1399/02/2 22:35
شناسه : 240508



به گزارش شاخه سبز استان اصفهان -  شبکه فاضلاب اصفهان به طول ۳۷۰۰ کیلومتر با داشتن قدمتی ۵۵ ساله یکی از قدیمی ترین شبکه های فاصلاب کشور است که متاسفانه این قدمت، موجب فرسودگی و بعضا ریزش آن در نقاط مختلف شهر شده و بر این اساس بازسازی و نوسازی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر از این شبکه به عنوان یکی از اولویت های شرکت در دستور کار قرار دارد.

به گفته محسن بیشه حدود ۲۴۰ کیلومتر این شبکه را  خطوط اصلی با اقطار بیش از ۵۰۰ میلی متر تشکیل می دهد که از این رقم بیش از ۱۵۰ کیلومتر فرسوده است که از سال ۱۳۹۴ عملیات بازسازی و اصلاح آن به روش نوین در دستور کار قرار گرفت. آنچه می خوانید گفتگویی با مجری طرح بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب اصفهان است.

روند بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب اصفهان از چه سالی عملیاتی شد؟
در سال ۱۳۸۶ با سفر هیئت دولت به اصفهان، مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به پروژه «شناسایی و بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان» تخصیص داده و مقرر شد طی چهار قسط ۵۰ میلیون یورویی این منابع در اختیار قرار گیرد و در سال ۱۳۸۸ مجوز اخذ مناقصه بین المللی به صورت فاینانس خارجی به مبلغ ۵۰ میلیون یورو کسب شد و در نهایت شرکت هایی از کشورهای آلمان، ایران و چین برنده مناقصه شدند. در سال ۱۳۹۰ پس از اخذ مجوزهای لازم از شورای اقتصاد، بانک مرکزی، گشایش اعتبار اسنادی آغاز شد و در نهایت سال ۱۳۹۴ عملیات بازسازی شبکه فرسوده اصفهان آغاز شد.

از ابتدا عملیات بازسازی شبکه فرسوده اصفهان به روش نوین اجرایی شد؟
بله؛ با شروع پروژه بیش از ۱۸۰ کیلومتر شبکه فرسوده در اقطار ۵۰۰ میلی متر به بالا رسوب زدایی، ویدئومتری و گریدبندی شد که این گریدبندی براساس استاندارد WRC بود و یکی از روش های جدید دنیا محسوب می شود. براین اساس شناسایی بیش از ۱۰۰ نقطه از محل هایی که باید سریع بازسازی و اصلاح می شدند، انجام شد.

برای قسمت هایی که باید به سرعت بازسازی و اصلاح می شدند، چه اقداماتی انجام شد؟
پس از شناسایی نقاط حادثه خیز به منظور جلوگیری از خسارات جانی و مالی هنگفت، بلافاصله عملیات اصلاح و بازسازی ۱۰ کیلومتر از اقطار ۱۲۰۰، ۱۴۰۰و ۱۶۰۰ میلی متر از شبکه فرسوده فاضلاب در مسیر خیابان های نظر، میر، آبشار اول و دوم، میدان فیض، کمال اسماعیل، میدان خواجو، مشتاق اول و دوم، میدان بزرگمهر، حمزه، لاهور و چمران انجام شد، در حالیکه کلکتورهای اصلی فاضلاب عمدتا در مسیرهای یاد شده قرار داشت که حساسیت کار را افزایش می داد.

در عملیات بازسازی و اصلاح شبکه فاضلاب چه روش های نوینی مورد استفاده قرار گرفت؟
روش ریپلیسمنت (روش جایگزین) روش پاپ جیکسینگ و روش CIPP که از جمله جدیدترین روش های بازسازی و اصلاح شبکه فاضلاب در دنیا است. یکی از به روزترین تولیدات در زمینه نوسازی و به سازی شبکه‌های، فاضلاب در دنیا، لاینرهای انعطاف پذیر مقاوم شده با الیاف GRP است که دارای استانداردهای معتبر اروپا و آمریکا بوده و در پروسه عمل آوری آن از اشعه UV استفاده می‌شود که در بازسازی و اصلاح ۷۵۰۰ متر از شبکه فرسوده اصفهان در اقطار ۶۰۰ میلیمتر به بالا از روشCIPP  استفاده شده است.   

اصفهان در استفاده از روش های نوین اصلاح شبکه فاضلاب در کشور چه جایگاهی دارد؟
شبکه فاضلاب اصفهان به عنوان نخستین شهر در کشور به روش های نوین بازسازی شد. از زمانی که عملیات بازسازی و اصلاح شبکه فرسوده فاضلاب با تکنولوژی نوین در اصفهان در دستور کار قرار گرفت چهار دوره کارگاه آموزشی با حضور کارشناسان آبفا از تمام کشور در اصفهان برگزار شد. این کارگاه ها به صورت تئوری و عملی برگزار شد تا برخی از فعالان صنعت آبفا در کشور با روش نوین بازسازی شبکه فاضلاب در دنیا آشنا شوند و با بومی شدن این تکنولوژی، سایر شهرها در کشور به منظور بازسازی شبکه فاضلاب بتوانند از توان داخلی در این زمینه بهره مند شوند.

دستاوردهای حاصل از اجرای روش های نوین چیست؟ 
در این پروژه شرکت آبفا اصفهان برای نخستین بار اقدام به خرید، نصب و راه اندازی فلوترهای شبکه فاضلاب در ۱۰ نقطه کرد که تا ۳۰ نقطه قابل افزایش است، همچنین ۶ باران سنجش در سرشاخه های شبکه فاضلاب نصب شده که به زودی به ۱۰ نقطه افزایش می یابد. در واقع این فلوترها و باران سنجش ها، داده ها و دیتاهای خود را به مرکز کنترل و پایش شبکه فاضلاب به صورت آنلاین هدایت می کنند و ویدئو متری شبکه فاضلاب براساس این داده ها صورت می گیرد. می توان گفت به نوعی با راه اندازی این سامانه حجم ورودی و هدایت شبکه فاضلاب در هنگام وقوع حوادث و بارندگی ها به تصفیه خانه ها مدیریت می شود.

فاز دوم بازسازی شبکه فاضلاب چه زمانی در دستور کار قرار می گیرد؟
از ۳۷۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب اصفهان بیش از ۲۴۰ کیلومتر آن در اقطار بالای ۵۰۰ میلیمتر است که ۱۸۰ کیلومتر از این رقم شناسایی و گریدبندی شد و ۱۰ کیلومتر آن مورد بازسازی قرار گرفت. همچنین بخش هایی از اقطار کمتر از ۵۰۰ میلیمتر که بروز حادثه های هولناک در آنها کمتر و فقط مورد خوردگی قرار گرفتند، شناسایی و گریدبندی شد، که خوشبختانه مجوز اجرای فاز بعدی اصلاح و بازسازی شبکه فرسوده اصفهان اخذ شده، زیرا خوردگی و فرسودگی شبکه های فاضلاب موجب کاهش مقاومت، خرابی و فرو ریختن لوله ها می شود. از تبعات آن مسدود شدن لوله و فرونشست زمین است که وقوع این رویداد می تواند در برگیرنده خسارات مالی، جانی و اجتماعی جبران ناپذیری باشد.


برای بازسازی فازهای بعدی شبکه فرسوده اصفهان چه برنامه ریزی صورت گرفته است؟
قرار است در طول ۳۶ ماه، ۳۶۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب شهر اصفهان بررسی و ۳۵ کیلومتر بازسازی انجام شود. در فاز اول فقط یک چهارم از این بودجه تخصیص داده شده و در طول این مدت قسمت قابل توجهی از این پروژه انجام و بیش از صد کیلومتر از شبکه های فرسوده که اصلاح آن ضروری بود و فوریت داشت، شناسایی شده و قطعا در فازهای بعدی اصلاح و بازسازی نقاط حساس در دستور کار قرار می گیرد و در این زمینه برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.



به دلیل فرسودگی شبکه فاضلاب اصفهان به خصوص طی یک دهه اخیر شاهد ریزش برخی خیابان های اصفهان از جمله میر، بوده ایم به همین منظور بازسازی، اصلاح و نوسازی این شبکه در اولویت شرکت آبفای استان قرار دارد.



انتهای پیام/



پاسخی بگذارید