تاریخ : 1399/02/16 16:57
شناسه : 240559


روزی دست خداست. این جمله را با اعتقاد قلبی می‌گفت. او باور داشت که هر چه دارد از لطف خداست. راننده اسنپ یک زن بود. برایم بسیار تازگی داشت. از اینکه او یک راننده بود، می‌شد فهمید که او نه مثل مادرش بود و نه شبیه مادربزرگش. شهر پر آشوب است اما نه برای او که شجاع است... که ایمان دارد... خوشحال بودم که در شهرمان بانوان هم می‌توانند شغل رانندگی را انتخاب کنند. سرپرست خانوار بود. هفت سال بود که شغل رانندگی را انتخاب کرده بود. از کار خود رضایت داشت. ظاهرا زن نترس و شجاعی بود. چون ممکن بود مسافری که سوار می‌شود یک مرد باشد چرا که در فرهنگ جاری شهرما، حریم حرمت خاصی برای بانوان قائل هستند هرچند که این آزادی هم وجود دارد که هرشخصی چه مرد و چه زن می‌تواند، شغل مورد علاقه خود را داشته باشد، اما واقعا چه چیزی سبب شده بود تا این بانو به حرفه رانندگی رو بیاورد؟... در شهر بانو، خوشبختانه زنان از توانایی بالایی برخوردار هستند و در بسیاری از پست‎‌ها فعالیت می‌کنند. شاید تاکنون کسی نشنیده باشد که در بیشتر اعیاد مذهبی کنترل شهرما در دست بانوان است. شاید اگر چند سال گذشته می‌شنیدیم که خانمی راننده است، برای همه عجیب بود. اما در سال‌های اخیر، کلیشه‌های شغلی از جامعه برداشته و به نوعی حذف شد. دیگر برایمان چندان سنگین و غیرقابل هضم نیست که زنان را در هیبت مسافرکش شهری ببینیم. افرادی که پا به پای مردها و فارغ از هرگونه نگاه جنسیتی، پوششی و حتی سنی برای زندگی بهتر تلاش می‌کنند. در واقع می‌توان اینگونه گفت که با آمدن اسنپ فرصتی برای زنان فراهم شده تا بتوانند با نگاه تازه‌ای در جامعه زندگی کنند و به حضور خود ادامه دهند. بالاخره بخشی از فرهنگ ما اعتقاد دارد که بعضی مشاغل مانند رانندگی یک فعالیت مردانه است، همین فرهنگ هم باعث شده که جوک‌های زیادی در مورد مدل رانندگی خانم‌ها ساخته شود. اما سال‌هاست که زن‌ها تلاش می‌کنند تا با این نگاه کلیشه‌ای مقابله کنند. زن‌ها به مرور در مشاغل مختلف وارد شدند و چهره بسیاری از شغل‌ها را دگرگون کردند. به طور مثال امروز در اسنپ حدود ۳۰ هزار راننده زن مشغول به کار هستند.

بالا و پایین زندگی

به گزارش گروه اجتماعی ساخه‌سبز؛ راننده زن شجاع اسمی بود که من برای او انتخاب کردم، چون این زن جوان راننده، علاقه‌ای به آوردن نامش در گزارش نداشت، او علاقه و نیاز مالی را دو انگیزه‌ای می‌داند که سبب شد تا او رانندگی را انتخاب کند. اما داستان اسنپی بودنش چیست... باز هم کرونای لعنتی...

راننده زن شجاع می‌گوید: زندگی بالا و پایین دارد. همه ما وقتی در شرایط مختلف قرار می‌گیریم، حتما امتحان می‌شویم.

این بانوی جوان و راننده که مادر دو فرزند است. در ادامه می‌گوید: هفت سالی است که به عنوان سرویس مدارس، دانش‌آموزان این شهر را جابجا می‌کردم و از کارم راضی بودم. سال گذشته در شرایط کرونا و تعطیلی مدارس، تصمیم گرفتم اسنپ ثبت نام کنم و به شغلم ادامه دهم. از طرفی نیاز مالی هم وجود داشت چرا که زندگی خرج دارد و نمی‌شود دست روی دست گذاشت. از قدیم گفته‌اند از تو حرکت از خدا برکت. خدا هم روزی مرا در چرخدنده‌ها و فرمان این ماشین گذاشته است. پس گله‌گذاری درست نیست وقتی که من توانایی انجام این شغل را دارم و می‌توانم بهتر از هم‌صنفان خودم به شغلم ادامه دهم.

قم شهری امن

این طور که پیداست، راننده زن اسنپ اعتماد به نفس بالایی دارد که گمان می‌کنم یکی از دلایل موفقیتش باشد. او در ادامه گفت: شاید زنان این سوال را از خود بپرسند که چرا این زن راننده شجاع و نترس است. پاسخ من این است که خوشبختانه در شهر ما و کشور ما امنیت آنقدر بالاست که هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و هیچ‌گاه این ترس را نداشتم که مبادا مورد تهدید و ناامنی قرار گیرم؛ در واقع معتقدم قم بالاترین امنیت را در سایر استان‌های کشور خصوصا برای بانوان دارد.
راننده زن شجاع می‌گوید: در قوانین اسنپ، اگر مسافر از عملکرد راننده راضی نباشد، می‌تواند گزارش کند و این امکان برای راننده نیز وجود دارد که اگر مسافری خطایی مرتکب شد آن را گزارش کرده و قابل پیگیری است. اما شخصا به محض اینکه تشخیص دهم مسافری که سوار شده مشکل اخلاقی دارد، پا روی ترمز می‎‌گذارم و پیاده‌اش می‌کنم.

حال خوب خدمت

وقتی از خوبی و بدی‌های شغلش می‌پرسم، می‌گوید: زمانی که مادربزرگی را جابجا می‌کنم یا بیماری را به بیمارستان می‌رسانم، زمانی که مادر پابه‌ماهی را جابجا می‌کنم یا مسافر زن جوان دارم، خوشحالم که من راننده او هستم و او با امنیت خاطر در ماشین من نشسته است؛ بویژه وقتی زنان و دختران جوان را جابجا می‌کنم، از اینکه می‌بینم از داشتن یک راننده زن، احساس راحتی و امنیت می‌کنند، این انرژی مثبت به من نیز انتقال پیدا می‌کند و روزم را با حال بهتری می‌گذرانم.

درآمد رضایت‌بخش نیست
و اما درآمدش چه.؟؟!...

راننده اسنپ می‌گوید: در حقیقت در این شغل شاید خوبی‌های زیادی باشد اما از درآمد راضی نیستم. دخل و خرجم با هم همخوانی ندارد. دارم فکر می‌کنم که باید رانندگی با ماشین سنگین را انجام دهم ولی نیاز به گرفتن گواهینامه دارم و باید در پایه یک ثبت‌نام کنم که هزینه بالایی دارد. او را در قامت راننده کامیون که تصور کردم، برایم بسیار جالب است که یک زن با تمام روحیات زنانه خود، اما در سرش رویای شغلی پرخطر باشد. شغلی که در آن خطرهایی مانند تصادفات سنگین وجود دارد. شغلی که زدن به دل جاده است و پذیرش انواع خطرهای احتمالی. اصولا رانندگی ماشین‌های سنگین با روحیاتی لطیف سازگاری ندارد. خدا می‌داند، شاید تقصیر ندارد که به اینگونه شغل می‌اندیشد، چرا که شرایط زندگی چندان راحت نیست و روز به روز با مشکلات اقتصادی مواجه می‌شویم. او حق دارد، یک مادر است و مثل هر پدری نگران آینده فرزندانش است. او حق دارد به این فکر کند که فردا دختر و پسرش که به سن دانشگاه و ازدواج رسیدند، چگونه باید آنها را تامین کند. شاید هم اگر من جای او بودم، همین فکر را می‌کردم. هیچ کس از حال دیگری خبر ندارد، پس قضاوت هم درست نیست.

زنان غیور شهرم

اولین باری نبود که با راننده زن در این شهر جابجا می‌شدم. اما این راننده اسنپ برایم بسیار جالب بود. او زنی بود از زنان غیور و قوی شهرم که برای ادامه و معیشت زندگی، این شغل را انتخاب کرده بود. او یکی از 30هزار کاربر راننده زن در سامانه اسنپ بود که امروز من مسافرش بودم. در دلم آرزو کردم، همیشه قوی و مقتدر ادامه دهد و نکند خسته شود. نکند ببرد و ادامه ندهد. از دید من او یک بانوی موفقی بود که توانسته بود راه خودش را پیدا کند. خودش را باور کند و رشد کند. از خدا خواستم پناهش باشد تا نگهدار فرزندانش باشد.
پیدا بود زن راننده شجاع که سختی‎های زیادی را تحمل کرده بود. جدایی از همسر که دلیلش برای من چندان مهم نبود و ملزم به پرسیدن هم نبودم، اما صلابت و مقاومت او در مقابل زندگی، برایم قابل تقدیر و ستودنی بود.

زنان رشد یافته

وقتی خبرهای بانوان را مرور می‌کنیم، آمار بالای سرپرستان خانم زن که تحت حمایت موسسات مختلف هستند، ناراحتم می‌کند. چرا که معتقدم اگر توانمندی بانوان را افزایش دهیم، اگر اعتماد به نفس را در آنها ایجاد و رشد دهیم، اگر این فرهنگ در بین همه خانواده‌ها و مراکز آموزشی تبیین شود که دختران و زنانی را به گونه‌ای آموزش دهند که بتوانند از توانمندی‌هایی آموزشی خود استفاده کنند، دیگر شاهد زنانی فلاکت‌زده‌ای نیستیم که از تامین زندگی خود بازمانده‌اند. زن که در استراتژی اندیشه، خصوصا اندیشه اسلامی، فردی است که به او نگرش‌ها مثبت و میانه است و دلایل مختلفی در قرآن و سنت به عنوان مجوزی برای اشتغال آنها وجود دارد. مشاغلی که زنان همانند مردان قادر خواهند بود نقش بسیار مهم و کلیدی را در بالفعل‌سازی و توانمندی‌های جامعه ایفا کنند و این ظرفیت دین ماست که بدور از نگاه افراط و تفریط، براساس شرایط اجتماعی ـ فرهنگی جامعه، زنان نیز بتوانند آزادانه شغل خود را انتخاب کنند و به استقلال مالی دست یابند.

انتهای پیام /



پاسخی بگذارید