تاریخ : 1399/02/22 14:42
شناسه : 240585

سواد مجازی و معلم مجازی
پسرک خوشحال است. کتابش را برمی‌دارد و با یک مداد و پاک‌کن و یک تلفن‌همراه که برای مادرش است. مثل همیشه به سختی مسواک نمی‌زند. مثل همیشه به سختی از خواب ناز بیدار نمی‌شود. حتی صبحانه‌اش را با اشتیاق کامل میل می‌کند. حتی از خوشحالی کمی آواز می‌خواند و به دلخواه کمی ورزش می‌کند. تلوزیون را روشن می‌کند. وقت عکس گرفتن و حاضر بودن است. مادر از او در حین تماشای برنامه آموزشی عکسی می‌گیرد و داخل گروه شاد می‌فرستد. به این معنی که دانش‌آموز در کلاس حاضر است و درس آغاز می‌شود. هم اکنون بیش از 14 میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور به این شیوه آموزش می‌بینند. شیوه‌ای که کرونا برای ما به ارمغان آورد. شیوه‌ای که خیلی از پدران و مادرها آرزویش را داشتند. در این شیوه کلاس‌های غیرحضوری دانش‌آموزان به آسان‌ترین شیوه ممکن درحالی که سختی راه مدرسه را تحمل نمی‌کنند، همانطور که در خانه نشسته‌اند در کنار خانواده و زیر یک سقف امن، به این شیوه نوین دروس خود را فرا می‌گیرند.

نظر دانش‌آموزان
به گزارش گروه اجتماعی شاخه‌سبز؛ مهرداد دانش‌آموز کلاس چهارم است. او از اینکه دیگر مجبور نیست صبح‌ها خود را به سرویس مدرسه برساند و آنجا هم در ساعات اولیه نتواند جواب پرسش کلاسی را بدهد و خنگول خوانده ‌شود، بسیار خوشحال است. حالا بی‌دردسر درس‌هایش را می‌آموزد حتی اگر ساعت 10 بیدار شود و بی‌استرس تمرین‌هایش را انجام می‌دهد.
او می‌گوید: تا دیروز، پدر مادر گوشی همراه را دور از دسترس من قرار می‌دادند، حتی اجازه استفاده از تبلت را هم نداشتم مگر 2 ساعت در هفته. اما حالا والدین به من اعتماد می‌کنند و من هم به آسانی این تکنولوژی را لمس می‌کنم که بسیار جذاب است.

ترانه کلاس هفتم است. او هم مثل سایر دوستانش، از آموزش به این شیوه نوین بسیار راضی است، چون معتقد است در شیوۀ آموزش از راه دور دیگر استرس و ترس روبرویی با معلم وجود ندارد و به نوعی آموزش امروزه با نوعی تفریح و تنوع همراه شده که به دل بچه‌ها می‌نشیند.
در بین آنها پویا حرف دیگری می‌زند. او دلش برای دوستانش تنگ شده. او کلاس دوم است. شاید او هنوز از فضای شاد مدرسه اشباع نشده و از آن روزها بیشتر بازی‌ها و خنده‌های کودکانه را به خاطر دارد و به همین دلیل از برنامه شاد و آموزش از راه دور رضایت کامل ندارد هرچند که در برقراری ارتباط با تکنولوژی از مهارت‌های خوبی برخوردار شده است مثل اینکه سریع‌تر از گذشته می‌نویسد و تایپ می‌کند. البته این موضوع به تفاوت‌های فردی افراد بر می‌گردد که تحصیل به شیوه نوین برای او آنچنان جذابیت ندارد. شاید هم به این دلیل باشد که دیگر از تشویق‌های معلم و جوایز و یا کارت‌های صدآفرین و کمدامتیاز خبری نیست.
ماهرخ دانش‌آموزی است که ساعت 12 شب به بعد آنلاین می‌شود. شاید کمتر کسی مشکل او را داشته باشد. پدرش تا ساعت 11 شب سر کار است. مادرش هم گوشی ندارد و چاره‌ای ندارد جز اینکه در خانه انتظار بکشد تا پدر از راه برسد و گوشی را با نظارت خودش دقایقی در اختیارش بگذارد. این مشکل هم از آن دسته مشکلاتی است که در طراحی برنامه شاد و این شیوه نوین لحاظ نشده است.

و اما مادرها
خانم الیاسی مادر سه فرزند است. او در طول روز به سبب تداخل کلاس آنلاین بچه‌هایش، با استرس زندگی می‌کند. یک زمانی باید گوشی در اختیار محمد باشد و زمانی گوشی در اختیار مهرزاد و دقایقی چند در اختیار لیلا.
او از این شرایط ناراضی است و می‌گوید: کاش آموزش و پرورش، این اوضاع را پیش‌بینی می‌کرد. برای مثال من نمی‌دانم چگونه باید ساعت‌ها را مدیریت کنم تا بچه‌ها از درس‌هایشان جا نمانند. یک گوشی است و سه دانش‌آموز و من مادری که گوشی یکی از ابزارهای کاریم است. او یک مادر است شبیه همه مادرهای دیگر اما گاهی مجبور است گوشی تلفنش را با خود به بیرون از منزل ببرد.
مادری کارمند که درگیر شغل بیرون است تا با همراهیش با همسرش امورات زندگی را بگذرانند، توانایی خرید گوشی جدیدی را ندارند. خانم صبوری شیوه آموزش از راه دور را می‌پسندد ولی رضایت کامل ندارد. توجیهش این است که نمی‌توانم گوشی را در اختیار بچه‌هایم قرار دهم چون خودم به آن نیاز دارم ولی در این چند مدت فداکاری کردم و تلفن همراهم را در ساعات مربوط به آموزش و پرسش و پاسخ کلاسی به بچه‌ها سپردم، اما دلنگران.
خانم جوان، یک دانشجو است. او دو دختر دارد که هر دو در کلاس یازدهم درس می‌‎خوانند. او معتقد است شیوه نوین و ورود تکنولوژی به آموزش بسیار عالی است اما، به شرط آنکه زیرساخت‌ها مهیا باشد.
او می‌گوید: باید ابزار هوشمند مثل گوشی و تبلت، از سوی آموزش و پرورش همانند کتب درسی در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد. در شیوه نوین اگر محاسبه‌ای صورت گیرد بی‌نهایت برای آموزش و پرورش کم هزینه است. بنابراین این امکان برای آموزش و پرورش وجود دارد که با حمایت دولت برای دانش‌آموزان تبلت تهیه شود. تبلتی که با محدودیت‌های خاص همراه است که دیگر خانواده‌ها دلنگران نباشند که فرزند آنها در کنار امور مربوط به آموزش، خدای ناکرده به سمت و سوی شبکه‌های دوست‌یابی و این قبیل ربات‌ها سوق داده شوند.
خانم جوان گفت: به نظر می‌رسد که آموزش و پرورش باید با مراکز دانش‌بنیان مذاکراتی در خصوص طراحی تبلت دانش‌آموزی داشته باشد تا نسل آینده بدور از دغدغه‌های فضای مجازی، به فعالیت خود در راستای یادگیری هر چه بیشتر، ادامه دهد.

معلم‌های عصر تکنولوژی
معلم کلاس چهارم مدرسه پسرانه می‌گوید: وقتش بود که مدارس مجازی شوند اما کرونا روند حرکت جامعه به سمت استفاده بهینه از تکنولوژی را سرعت بخشید.
این کارشناس ارشد امور تربیتی گفت: تا جایی که می‌دانم بیشتر بچه‌ها از این شیوه آموزش استقبال کردند چرا که دیگر چارچوب‌های آموزشی را نمی‌پذیرند و به همین دلیل شیوه تدریس نوین بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
وی مزایای کلاس آنلاین و مجازی را تا حدودی هم برای ارتقای سطح دانش خانواده‌ها و هم برای آسایش بیشتر معلم‌ها مطلوب می‌داند و معتقد است اگر کاستی‌های شیوه‌های نوین آموزشی برطرف شود، جامعۀ تعلیم و تربیت از آن استقبال می‌کند.
یکی از مدرسان در این باره می‌گوید: یکی از مسائلی که در این شیوه لحاظ نشده، محدودیت‌های مربیان است که ممکن است خانوادگی باشد، شخصی باشد و یا عدم امکانات لازم باشد.
او گفت: هر چند که در این شیوه سطح سواد والدین در کاربری گوشی‌های هوشمند ارتقا یافته اما، برای مثال فردی مثل من که در خانه دو فرزند کوچک دارم، مهیا کردن یک شرایط آرام برای ارسال صدا و تهیه کلیپ آسان نیست. پیداست که برای ما آموزگاران اگر محیط را فراهم نکنند، نمی‌توانیم با این شیوه هدف‌های تحصیلی دانش‌آموزان را برآورده کنیم.
یکی از آموزگاران که مادر است از شیوه آموزش نوین بسیار رضایت دارد و می‌گوید: از اینکه در حین کار کنار فرزندانم و خانواده هستم، خوشحالم و با طیب‌خاطر بیشتری تدریس می‌کنم. دیگر هنگام تدریس ذهنم درگیر خانه و بچه‌ها نیست، بنابراین در آموزش تمرکز بیشتری دارم و این نقش موثری در پیشرفت آموزش دارد.

____و اما مسؤؤلان____

نواقص آموزش مجازی
«بهرام سرمست» در اولین جلسه شورای آموزش و پرورش استان که در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت آموزش و تحصیل دانش‌آموزان در ایام شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: ارائه آموزش‌های مجازی به شکل غیر حضوری و در قالب شبکه آموزشی شاد نقش مهمی را در تکمیل فرآیند تحصیل دانش‌آموزان در سال جاری داشته است.
استاندار قم به نقش اثرگذار آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور اشاره کرد و گفت: هریک از دستگاه‌های اجرایی در راستای تکالیف سازمانی خود و نیاز استان باید همکاری لازم با آموزش و پرورش را در دستور کار خود قرار دهند.
این مسؤؤل با تاکید بر لزوم آماده‌سازی و واحدهای آموزشی برای بازگشایی و بازگشت دانش‌آموزان به مدارس، خاطرنشان کرد: باید فضای مدارس سالم سازی و ضدعفونی شده و با آگاهی بخشی و اقناع سازی کامل بازگشایی انجام شود. جای تقدیر دارد.
استاندار قم بیان کرد: فرهنگیان و معلمان مشارکت بسیار موثر و تعیین‌کننده‌ای را در اجرای برنامه‌های ستاد مبارزه با کرونا داشتند که جای تقدیر دارد.

اهمیت سواد مجازی
«رئیس‌جمهور» در بزرگداشت روز معلم اظهار کرد: در دنیای امروز سواد مجازی مهم است و همه بچه‌ها باید سواد مجازی داشته باشند. اصلاً علم در دنیای امروز بدون سواد مجازی تقریباً امکان‌پذیر نیست. این سواد مجازی است که شما به وسیله یک تبلت و یک موبایلی که دست طرف است، می‌توانید با دنیا و علم و دانش و کتاب‌های مختلف در تماس باشید.
حسن روحانی تصریح کرد: سواد مجازی جزو علومی است که باید در دبستان و دبیرستان به گونه‌ای طرف خوب بیاموزد و یاد بگیرد. اینها جزو مواردی است که به نظر من در کار یک دانش‌آموز و در پایان دبستان و دبیرستان از دانش‌آموزان عزیز ما داشته باشیم. البته می‌توانیم از تجربه کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کنیم. دنیا در این زمینه تجربیات خوبی دارد و باید از این تجربه‌ها استفاده کنیم و بتوانیم به یک نقطه مطلوب برسیم.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان ما باید وقتی دوره آموزش را تمام کردند، یک زبان دوم را یاد گرفته باشند و الان نقض بزرگ در این عرصه در آموزش و پرورش وجود دارد که باید روی آن سرمایه گذاری کنیم گفت: مهارت‌آموزی دانش‌آموزان ضروری است و باید بعد از فارغ التحصیلی یک مهارت آموخته باشند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه حق معلمان است که شرایط بهتر در زندگی داشته باشند و تردیدی در این زمینه ندارم و پیوسته تلاش کرده‌ایم فشار بر روی زندگی
آنان کاهش یابد و امیدواریم مشکلات معلمان با تلاش ما و خودشان کمتر شود، تصریح کرد: دانش‌آموزان باید سواد مجازی داشته باشند و این جزو علومی است که باید در دوره تحصیل خوب بیاموزند.

نتیجه اینکه...
اگر چه اپلیکیشن شاد، امروزه بطور کامل آنطور که باید و شاید نتوانسته تا نیاز همه را در بستر تعلیم و پرورش برطرف کند اما بی‌شک کشور ما و جامعه ما پله‌های تکنولوژی و پیشرفت را طی می‌کند و این شیوه آموزش نوین وقتی نواقصش برطرف شود، می‌تواند نویدبخش فردای بهتری باشد.

انتهای پیام /

پاسخی بگذارید