تاریخ : 1399/02/30 16:22
شناسه : 240603



به گزارش گروه اجتماعی شاخه‌سبز؛ مثل بلای آسمانی شاید هم بختک، بر سر مردم نازل شد. ترس، اضطراب و دلهره لحظه‌ای رهایمان نمی‌کرد. ویروس کرونا قربانی می‌گرفت. شهر به شهر و کشور به کشور قربانی می‌گرفت. ناشناخته بودن ویروس درد بزرگی بود، چون جامعه پزشکی نیز، نمی‌دانست درست کدام راه را در پیش بگیرد. بعضی به درمان جواب نمی‌دادند و جان خود را تسلیم کرونا می‌کردند. قرنطینه خانگی همان در خانه ماندن، آخرین و بهترین راهکاری بود که سازمان بهداشت جهانی برای عدم شیوع این بیماری، در نظر گرفت. در قم نیز همین رویه دنبال شد. اتوبوس‌ها تعطیل شد. مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد و همچنین ادارات نیز.

با این روش از پیک کرونا خارج شدیم. هرچند که در برخی از شهرها، ترک‌تازی کرونا همچنان پابرجاست. اما خوشبختانه قم و خیلی از شهرهای دیگر از بحران جدی کرونا خارج شدند. بماند که این ویروس چقدر به ما درس‌های آموزنده داد. چه قدرت‌هایی را ذلیل کرد، اما با همکاری و مشارکت ملت ما، توانستیم از آن روزهای بسیار سخت عبور کنیم. در اواسط فروردین‌ماه تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا بر این شد که آرام آرام اوضاع به روال عادی برگردد؛ اما پسِ‌ذهن همه ما این باشد که کرونا در کمین است، پس مراقب باشیم. بنابراین طرح فاصله‌گذاری هوشمند که گام دوم مبارزه با کرونا بود، آغاز شد. اینکه زود بود یا دیر، نیاز به نظر متخصصان داریم اما، به نظر می‌رسد اگر این ویروس به همان شدت روزهای اول، کشنده باشد وجودش در هر زمان خطرناک است و عادی سازی اجتماع لازم بود که در بستر آرام‌تری رخ می‌داد.

اگر این روزها به اماکنی مانند بانک، پیشخوان دولت و برخی ادارات مراجعه کرده باشید، با صحنه عجیبی مواجه می‌شوید. تجمع مردم، کاهش تعداد کارمندان و رعایت فاصله اجتماعی ـ فیزیکی، فقط و فقط برای کارمندان. این در حالی است که مراجعه‌کننده نیز مانند کارمندان، در معرض خطر ابتلا به ویروس کروناست. پس چرا برای مراجعه‌کننده تمهیداتی در نظر گرفته نشده است؛ چرا که مراجعه‌کنندگان به علت کاهش نیروهای کارمند مجبور هستند ساعات بیشتری را برای دریافت خدمات، انتظار بکشند و تجمع را تحمل کنند. به گفته کارشناسان یک فرد مبتلا و ناقل بدون علائم، در طول یک ماه می‌تواند 430 نفر را مبتلا کند، پس چرا برای مراجعه‌کنندگان هیچ تمهیداتی در نظر گرفته نشده است.

هجوم کرونا
همانطور که می‌دانید ویروس کرونا، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد و متاسفانه هجوم کرونا به کشور ما تا این لحظه تعداد 110هزار و 767 نفر مبتلا شده‌اند که از این تعداد، 88 هزار و 357 نفر بهبود یافته و 6 هزار و 357 نفر جان خود را از دست داده‌اند.
اگر چه در برخی از رسانه‌ها صحبت از اجرای موفق طرح فاصله‌گذاری هوشمند، گزارش‌هایی منتشر شده است اما حقیقت ماجرا این است که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در بین مردم، یک قانون کاغذی بیشتر نیست که تضمینی برای آن وجود ندارد. مثال بارز ما در این موضوع حمل و نقل درون شهری است که با تعطیلی ناوگان‌های شهری توسط تاکسی‌ها انجام می‌شود. اگر از سوءاستفاده برخی رانندگان از این شرایط بگذریم، موضوع مهم ما که فاصله‌گذاری اجتماعی است به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود. این را به عینه تمامی شهروندان دیده‌اند که نه ماسک و نه دستکش را استفاده نمی‌کنند و از سوی دیگر که رانندگان ملزم به سوارکردن تنها سه مسافر هستند، اما این قانون را هم کاملا نقض می‌شود و رعایت نمی‌کنند.

پایبندی به پروتکل‌ها
«استاندار قم» در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سالن کرامت استانداری قم، اظهار کرد: مردم و مسؤولان دستگاه‌های اجرایی برای حفظ وضعیت موجود و جلوگیری از شیوع مجدد کرونا باید به پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشند. وی گفت: ازآنجایی‌که نخستین مورد ابتلای کرونا در قم کشف شد عملا امکان پیشبرد اقدامات پیشگیرانه در این استان برخلاف استان‌های دیگر از بین رفت. استاندار قم تصریح کرد: اجرای طرح‌های فاصله‌گذاری اجماعی و هوشمند به افزایش تاب‌آوری نظام سلامت ،نظام اقتصادی و اجتماعی قم منتهی شد. وی عنوان کرد: برخوردهای قهری نظامی و اپیدمی گله‌ای هر دو در مدیریت و کنترل کرونا شکست‌خورده است و در کشور ما جواب نمی‌داد. استاندار قم خاطر نشان کرد: در کشور به‌موازات فعالیت واحدهای تولیدی و تامین مایحتاج روزمره سیاست قرنطینه خانگی نیز به شکل مطلوبی دنبال شد.

اصول فاصله‌گذاری
سرمست اظهار کرد: ۹۲درصد از مردم و اصناف قم به فاصله‌گذاری اجتماعی پایبند بودند و بهترین عملکرد را در بین استان‌های کشور داشتند. وی اضافه کرد: میانگین کشوری عمل به طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند ۸۳ درصد بوده‌است. استاندار قم اظهار داشت: در شب‌های قدر هم از مردم قم درخواست می‌کنیم که به اصول فاصله‌گذاری اجتماعی پایبند باشند. وی گفت: به دنبال دریافت نشانی از ستاد ملی مبارزه با کرونا به واحدهای موفق در رعایت فاصله‌گذاری هوشمند هستیم. سرمست اظهار کرد: واحدهایی که این نشان را دریافت کنند در پرداخت تسهیلات و مباحث تشویقی در اولویت قرار خواهند گرفت. وی یادآور شد: در روزهای شیوع کرونا کارکنان بانک‌های استان بیشترین نقش را در بین کارمندان دستگاه‌های اجرایی داشته و عده‌ای از آنان نیز براثر این بیماری جان خود را از دست دادند. سرمست گفت: برای مدیریت کرونا در قم علاوه بر ظرفیت دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی، فعالان اقتصادی، خیرین و گروه‌های مردمی و جهادی  نیز عملکرد مطلوبی داشتند.

مشکل تجمع اقشار
و اما صحبت‌های جالب «معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم» را می‌شنویم.
این مسؤول گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد دستگاه‌های اجرایی استان ۱۰۰ درصد مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند. محمدرضا گروسی در جلسه ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم اظهار داشت: در ابتدای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به‌دلیل نبود امکانات لازم دستگاه‌های اجرایی به‌طور کامل نمی‌توانستند موارد را به خوبی رعایت کنند. معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم با بیان اینکه در این شرایط 70 دستگاه‌های استان قریب به 100 درصد فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند افزود: هیچ ایرادی به این دستگاه‌ها وارد نبود چرا که آن‌ها حداقل‌ها مثل ماسک و دستکش در اختیارشان نبود که با انجام تمهیداتی این مشکل برطرف شد. وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از 80 درصد دستگاه‌های اجرایی استان 100 درصد مسائل بهداشتی و موارد لازم را رعایت می‌کنند، البته آن‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند یک بخش موضوع متوجه خود این ارگان‌ها و دستگاه‌ها است. معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم با اشاره به شلوغی دفاتر پیشخوان دولت ابراز کرد: علی‌رغم تمهیدات اندیشیده شده در پیشخوان‌ها اما مدیر آن مرکز پاسخگوی تجمع مردم نبوده و عمده مشکل به اقشار و خود مردم برمی‌گردد. گروسی به تذکراتی که به برخی بانک‌های استان در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی داده شد اشاره و خاطرنشان کرد: عمده مشکل به شلوغی بانک‌ها وازدحام اقشار و مردم برمی‌گشت. وی از تجلیل دستگاه‌های برتر استان که موارد و الزامات بهداشتی را رعایت کرده‌اند خبر داد و عنوان کرد: دستگاه‌هایی که فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمندسازی اجتماعی را رعایت کرده‌اند عملکردشان قابل ‌تقدیر است. معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم تصریح کرد: دستگاه‌هایی مثل شرکت گاز، اداره کل تربیت‌بدنی و بانک صادرات جزو دستگاه‌هایی بودند که علی‌رغم وجود مشکلات موارد بهداشتی را به‌طور کامل رعایت کرده‌اند که در صورت صلاح‌دید مسؤولان از این دستگاه‌ها تقدیر به عمل آید. گروسی به اجرای طرح هوشمندسازی الکترونیک اشاره و تأکید کرد: جلسات برای هماهنگی امور به‌صورت منظم در محل استانداری در حال تشکیل است و امیدواریم به‌نوعی بسترسازی کار به‌صورت غیرحضوری فراهم شود.

حقیقت جاری شهر
همانطور که در خبر استاندار خواندیم، 92 درصد مردم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند و همانگونه  که در خبر  معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم  آمده است بیش از ۸۰ درصد دستگاه‌های اجرایی استان ۱۰۰ درصد فاصله گذاری هوشمند رعایت می شود.
اما حقیقت جاری در شهر به ما می‌گوید که طرح فاصله‌گذاری هوشمند توسط مردم چندان جدی گرفته نمی‌شود به دلیل اینکه ادارات، برای حضور مردم تمهیداتی نیاندیشیده‌اند؛ گویی فقط کارمندان تافتۀ جدابافته‌ای هستند. این در حالی است که مردم به علت تجمعی که از عدم مدیریت و تدبیر ادارات بوجود آورده‌اند متضرر می‌شوند. چه تفاوتی می‌کند کارمند بیمار شود یا مردم؟؟؟!... در هر دو صورت بیمار، بیمار است و کرونا، کرونا!!..
نمونه ای از اجرای ناقص  فاصله گذاری اجتماعی هوشمند توسط خود کارمندان ادارات است که بود یا نبود محفظه برای آنها تفاوت ندارد و همچنان ارتباط مستقیم با مردم از طریق دریچه برقرار است ،در اداره پست استفاده از پول نقد ممنوع است اما متصدی محترم نصف پول را کارتی و نیم دیگر را نقدی دریافت می کند ونمونه های رانندگان تاکسی که بطور کل کرونا را باور ندارند .
شاید اگر طرح فاصله‌گذاری هوشمند، تنها بر روی کاغذ در قالب یک دستور، به ادارات ابلاغ نمی‌شد و تضمینی نیز برای کامل اجرای آن نیز توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا  در نظر می‌گرفته می شد ، انتهای پیام شاید امروز نگران تجمع مردم در ادارات، بانک‌ها و... نبودیم. در حقیقت کرونا قربانی می‌گیرد، چه از کارمند بانک و چه از مردم.... کارمندان و دیگر اقشار، پشت محفظۀ جداکننده بدون شیلد، دستکش، ماسک؛ همانقدر ناقل بیماری هستند که مردم پشت محفظه و در تجمع، ممکن است ناقل باشند.

نگرانی یک مسؤؤل
‏«دکتر محمدرضا قدیر، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم» نیز چندی پیش با اشاره به عدم رعایت برخی اغذیه‌فروشی‌ها و بستنی فروشی‌ها در بازدید شبانه اظهار کرد: بیاییم به حقوق شهروندی احترام گذاشته و به همدیگر رحم‌کنیم. وی گفت: عدم رعایت فاصله گذاری در اغذیه و بستنی فروشی ها و نیز تجمعات اطراف آن نگران کننده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: شاید افراد جوانی که اصلا اصول فاصله گذاری را رعایت نمی کنند ناقلین بدون علامتی باشند که افراد مسن و پرخطر را شدیدا در گیر کنند، بنابراین مجددا خواهش می کنم به خودمان، خانواده خود، افراد پرخطر و پدر و مادرانمان، کادرپزشکی و پرستاری رحم کنیم تا زحماتشان به هدر نرود.

خروج، پایان نیست
هرچند که استاندار قم اعلام کرد که از وضعیت قرمز خارج شده‌ایم و تقریبا رو به بهبود هستیم اما خروج از بحران کرونا به معنای پایان کرونا نیست. ناگفته پیداست که تنها راه پایان کرونا، اجرای موفق طرح فاصله‌گذاری هوشمند است که امروز ما شاهد اجرای بسیار ضعیف این طرح هستیم. به طور حتم اگر تضمینی برای اجرای این طرح در نظر گرفته می‌شد می‌توانستیم به پایان کرونا امیدوار باشیم، اما با این شیوه اجرا، کرونا همچنان میهمان ماست.

توصیۀ گفتنی
گفتنی است کرونا ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.
شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.
همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

انتهای پیام /

پاسخی بگذارید