جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت
گروه: سیاسی / مجلس
تاریخ : 1399/05/22 13:23
شناسه : 398390

نمایندگان مجلس با ۱۴۰ رای مخالف، ۱۰۴ رای موافق و ۱۰رای ممتنع از مجموع ۲۵۴ آرا ماخوذه با حضور حسین مدرس خیابانی در وزارت صنعت معدن و تجارت مخالفت کردند.

مجلس شورای اسلامی صبح روز چهارشنبه به ریاست محمد قالیباف بررسی برنامه و صلاحیت حسین مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اخذ رای اعتماد را در دستور کار جلسه علنی امروز نمایندگان قرار داد.

به گزارش نمایندگان مجلس پس از شنیدن نظرات موافقان و مخالفان و وزیر پیشنهادی صمت، به او رای اعتماد ندادند.

نمایندگان مجلس با ۱۴۰ رای مخالف، ۱۰۴ رای موافق و ۱۰رای ممتنع از مجموع ۲۵۴ آرا ماخوذه با حضور حسین مدرس خیابانی در وزارت صنعت معدن و تجارت مخالفت کردند.

 اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به همراه امیری معاون پارلمانی رییس جمهور در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت و برنامه‌های حسین مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت حضور یافت.

مخالفان وزیر پیشنهادی صنعت

مدرس خیابانی قابلیت مقابله با مافیاهای مختلف را ندارد

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت:

 * اقتصاد کشور در دست مافیاهای مختلف صنعت، معدن و کالاهای اساسی است.

*وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت قابلیت مقابله با مافیاها را ندارد.

*مخالفت ما با شخص آقای مدرس خیابانی نیست بلکه با یکسال عملکرد ضعیف بزرگترین وزارتخانه اقتصادی دولت است که معیشت، تولید و اشتغال به آن گره خورده و ایشان به عنوان قائم مقام سهمی در این ناکامی داشته است.

ما با خیابانی‌ها اختلاف کارشناسی نداریم

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس  در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت:

*عدم توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، رصد نکردن هوشمندانه صادرات و واردات و نداشتن روحیه کار جهادی از مهمترین دلایلی است که نباید به آقای خیابانی رای اعتماد داد.

* آقای خیابانی از نسل قدیم بازرگانی است، ایشان از نسل چرتکه و ماموران تعزیزات در مغازه‌ها و نسل نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالاها است که دیگر این مفاهیم در حوزه رقابت و فناوری اطلاعات قابل درک نیست. ما با خیابانی‌ها اختلاف کارشناسی نداریم بلکه مشکل ما قانون شکنی آنها است.

مافیای خودرو کار خود را می‌کند

عنابستانی، دیگر نماینده مخالف گفت:

*این آقایان می‌گویند تولید خودرو بیشتر شده است، اتفاقا در واقعیت میبینیم کم‌تر هم شده است.

*معلوم است مافیای خودرو کار خودش را می‌کند این بین پس وزارت کجای کار بوده است؟

آقای روحانی شما وزیر قبلی را قربانی کردید

گودرزی نماینده مخالف گفت:

*آقای خیابانی شما نمیتوانید این وزارت را مطلوب اداره کنید.

*آقای روحانی شما وزیر قبلی را قربانی کردید.

*ما ارز برای کالاهای غیر ضروری بیشتر دادیم. در حالی که برای کالاهای اساسی کمتر ارز داده شد.

موافقان وزیر پیشنهادی صنعت

مبارزه با فساد یکی از ویژگی‌های مدرس خیابانی است

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه در موافیت با وزیر پیشنهادی گفت:

*یکی از ویژگی‌های آقای مدرس خیابانی فراجناحی عمل کردن و توجه به تخصص و توانمندی است.مبارزه با فساد هم یکی از ویژگی‌های مدرس خیابانی است.

*نباید همه مشکلات کنونی کشور را به گردن آقای مدرس خیابانی انداخت. نباید همه نواقص و آسیب‌ها را به ایشان منتسب کرد و صغرا، کبرا چید و نتیجه گرفت. کما این که بعد از معرفی آقای خیابانی، ایشان در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها به سوالات متفاوت پاسخ داده و رفع ابهام کردند.

خیابانی به مرزهای اقتصادی دقت دارد نه مرزهای سیاسی

ذاکر به عنوان نماینده موافق گفت:

*با عجله کار نکنیم. سال آخر دولت است همکاری کنید، خیابانی با فساد مبارزه کرد و این خواسته رهبری و قوه قضائیه است.

*خیابانی سابقه کار روشنی دارد و اشراف به کار دارد و در این احوال خیابانی گزینه مناسبی برای این وزارت است.

*خیابانی به مرزهای اقتصادی دقت دارد نه مرزهای سیاسی.

وزارت صمت یک روز هم حالی باشد اشتباه است

بابایی دیگر نماینده موافق مجلس هم گفت:

*ما یک روز هم این وزارت را خالی بگذاریم اشتباه کرده‌ایم.

*خیابانی را ما انتخاب کردیم، چرا که هر زمان با او کاری بود سریعا می‌آمد.

مدرس خیابانی بعد از سخنان موافقان و مخالفان برای دفاع از برنامه‌های خود پشت تریبون قرار گرفت

حسین مدرس خیابانی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجلس اظهار داشت: لازم است به این نکته اشاره کنم که شرایط امروز کشور سخت و اعتلا بخش است.

وی افزود: سخت به این دلیل که جنگ اقتصادی تحریمی از سوی دشمنان کینه توز این مرز و بوم در نظام بین المللی به سرکردگی آمریکای جنایتکار که با ویروس منحوس کرونا نیز تداوم یافته و بی سابقه ترین و ظالمانه ترین تحریم ها را شاهد بخشیم و اعتلابخش از این منظر که فرصت هایی که این شرایط برای کشور می آفریند تا از جهت خودکفایی و بلوغ توانمندی ها و ظرفیت های تولید و صادرات با اتکا به متخصصین داخلی، مدیریت جهادی و تلاش همه ارکان نظام با در کنار هم قرار گرفتن مردم، حاکمیت و نهادهای انقلابی و جهادی در کنار ابتکار هوشمندانه مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جاری به عنوان سال جهت تولید از مصادیق این تعالی بخشی است که در این شرایط سخت تحریم برای ایجاد خوداتکایی و خودکفایی فرصت بی نظیر به شمار می آید.

مدرس خیابانی با اشاره به بخشی از برنامه های خود در بخش های مختلف صنعت، معدن و تجارت گفت: از رویکردهای اصلی این برنامه که حاصل کار کارشناسی و بررسی های دقیق و حضور میدانی در بازدید از واحدهای صنعتی و جلسات مختلف با صاحبان بخش های مختلف صنعتی بوده، در کنار نظرخواهی از نخبگان علمی، صنعتگران و معدن کاران، صادرکنندگان و فعالان و هسته های دانشگاهی، تاکید بر دو هدف یعنی بهبود معیشت مردم و اشتغال که دشمن آنها را نشانه رفته است و به دنبال سفره های خالی و کارخانه های تعطیل می گردد.

وی ادامه داد: همچنین نسبت به معیشت مردم دغدغه داشته و برنامه خود را در ۴ محور اصلی تحقق جهش تولید با اتکا بر توان ساخت داخل، توسعه سرمایه گذاری و تکمیل طرح های تولیدی، توسعه صادرات و کنترل واردات و مدیریت و تنظیم بازار تنظیم کرده و تلاش خواهم کرد علاوه بر حفظ آرامش بازار و تضمین فراوانی کالا با تکمیل طرح های نیمه تمام و احیای واحد های تعطیل ضمن عمل به فرمان مقام معظم رهبری به اشتغال عنایت ویژه داشته باشم.

مدرس خیابانی گفت: این برنامه برگرفته از شرایط محیطی و تکانه های بیرونی و تحولات داخلی شاخص های کلان اقتصادی و تهدید ها و فرصت هایی است که تحت ۷ محور و ۴۰ برنامه و ۱۷۰ پروژه عملیاتی به منظور بهره برداری از ظرفیت تمامی استان ها و مناطق مرزی تدارک دیده شده است، اطمینان می دهم وزارت صنعت در دوره جدید فعالیت خود همچون ماه های گذشته با هرگونه واردات بی رویه به شدت ممانعت کند و از این آسیب مراقبت لازم را به عمل آورد.

در حال تجربه اقتصاد بدون نفت هستیم

وی در ادامه افزود: راه نجات کشور در تولید و صادرات و تمرکز روی استان‌های مرزی است. همچنین امروز در حال تجربه اقتصاد بدون نفت هستیم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با ارائه‌ برنامه‌های خود برای اداره وزارت صمت و در دفاع از صلاحیت خود، عنوان کرد: سال گذشته با وجود شرایط تحریم سیستم بانکی، بنادر، کشتیرانی و انتقال پول و همچنین شیوع کرونا، ۴۱.۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به میزان ۱۳۵ میلیون تن به ۱۰۰ کشور جهان انجام و فقط در زنجیره فلزات و فولاد، ۵۷ میلیون تن کالا به ارزش ۹ میلیارد دلار صادر شد.

مدرس‌خیابانی ادامه‌ داد: این در حالی است که در دو ماهه نخست امسال مرزهای کشور بسته بود و از خرداد ماه مجدد بازگشایی شد و امروز روند صادرات دوباره به شرایط گذشته برگشته است.

وی، کاهش ۴۵ درصدی تجارت در اسپانیا، ایتالیا و فرانسه، همچنین کاهش ۷ درصدی رشد اقتصادی در آلمان (که از سال ۱۹۴۲ بی‌سابقه بود) و رکود اقتصادی چین پس از دو دهه را یادآور شد و گفت: با این حال جمهوری اسلامی ایران با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها، با تمرکز بر روی فرصت تبادل تجاری با ۱۵ کشور همسایه موفق عمل کرد.

پاسخی بگذارید