تاریخ : 1399/05/22 16:34
شناسه : 398391

برای اولین بار میلگرد آجدار سایز 40 طبق استاندارد ملی INSO 3132 و مطابق گرید آج 400 در کارگاه نورد 300 ذوب آهن اصفهان تولید شد و سبد محصول میلگرد این شرکت را کامل تر کرد.



به گزارش شاخه سبز از استان اصفهان - علیرضا مهرابی سرپرست خدمات فنی تولید نورد  در این خصوص گفت : با توجه به خط تولید کارگاه نورد 300 و نیروی نوردی بالا برای تولید محصول آجدار N40، امکان تولید این محصول در گروه نهایی وجود نداشت که در این راستا نیروی نوردی و گشتاور با توجه به قدرت موتور و ضریب گیربکس های قفسه میانی محاسبه گردید و با بررسی های به عمل آمده و صحت سنجی انجام شده، تولید محصول در قفسه های میانی امکان سنجی گردید . بدین منظور کارشناسان طراحی کالیبر این مجموعه، مراحل بررسی و طراحی کالیبر بیضی ماقبل آخر و کالیبر قفسه آخر میلگرد آجدار N40 را در قفسه های 13 و 14 گروه میانی انجام دادند.وی افزود: مشکل تولید محصول در گروه میانی فاصله زیاد آخرین قفسه با راهگاه های رولیک دار انتقال محصول به بستر خنک کننده می باشد. لذا جهت جلوگیری از جا ماندن شاخه آخر در محدوده بین قفسه آخر و قفسه های نهایی، مراحل طراحی و ساخت 4 عدد میز رولیک دار در دستور کار قرار گرفت و پس از تهیه نقشه های اجرایی توسط دفتر فنی، توسط بخش مکانیک کارگاه، سفارش ساخت آن به کارگاه های ساخت ارسال گردید و مراحل ساخت آن در کارگاه های ساخت مهندسی نت به پایان رسید و به نورد 300 تحویل داده شد.   


 علیرضا مهرابی اضافه کرد: سابقه تولید N36 در کارگاه نورد300 با وجود آمپر بالا در قفسه های نهایی امکان پذیر نبود که این نقیصه در تولید این محصول برطرف گردید و نکته دیگر اینکه در پروفیل های سنگین امکان حصول به خواص مکانیکی طبق استاندارد وجود نداشت که در این مرحله خواص مکانیکی قابل قبولی بدست آمد.


وی گفت: این نوع میلگرد قابلیت تولید مطابق کلیه استانداردها ISO ، DIN ، Cares ، Gost ، BS ,ISO ASTM, را دارد و برنامه آتی این مدیریت  تولید میلگرد آجدارN50 در کارگاه نورد 300 مطابق استاندارد INSO3132 با کلیه گریدها می باشد. 

میلگرد 40در فونداسیون ها و اسکلت های فلزی سازه های بتنی ابرپروژه ها کاربرد دارد

علیرضا مهرابی گفت : این نوع میلگردها در سد سازی، نیروگاه ها و فونداسیون ها و اسکلت های فلزی سازه های بتنی ابرپروژه ها کاربرد دارد. سرپرست خدمات فنی تولید نورد خاطر نشان کرد: زمان برنامه ریزی، طراحی، ساخت و نصب، حدود 6 ماه به طول انجامید و لازم است از کلیه دست اندرکاران تولید این محصول شامل پرسنل سخت کوش کارگاه نورد 300 و مجموعه خدمات فنی ( طراحی کالیبر، دفتر فنی و کارگاه میانی ) به نحوی شایسته قدردانی به عمل آید. همچنین از حمایت های معاونت بهره برداری و مدیریت مهندسی نورد که در این راستا کمک شایانی نمودند تشکر و قدردانی می نمایم.  


شایان ذکر است تولید این محصول علاوه بر تکمیل سبد محصولات و نمایش توان فنی مهندسی شرکت، فرصتی را برای مدیریت فروش شرکت ایجاد می کند تا بتواند در جهت تحقق اهداف سازمان، جذب مشتری و فروش محصولات خاص،  برنامه ریزی و اقدام نماید.


محمد صدری سرپرست کارگاه نورد 300 عنوان کرد: طراحی اولیه کارگاه نورد 300 جهت تولید میلگرد های سایز10 تا 32 می باشد که نورد 300 با توجه به چندین درخواست مدیریت فروش داخلی و همچنین مدیریت صادرات جهت تولید سایزهای سنگین من جمله 36 و 40 و 50 که کاربردهای فراونی دارد تاکنون به علت وجود مشکلات فنی و عدم وجود زیرساخت های لازم تولید آن مکان پذیر نبود. لذا با توجه به دستور مدیر مهندسی نورد جهت تولید این محصولات ،کارگاه نورد 300 با همکاری سرپرستی خدمات فنی تولید، مراحل امکان سنجی، طراحی و آماده سازی تجهیزات لازم در دستور کار قرار گرفت.


وی عنوان کرد: پس از اماده شدن تجهیزات اعم از میزهای رولیکدار و غلتک های مورد نظر و... در تاریخ سیزدهم مرداد در خط نورد نصب گردید. جهت افزایش ضریب اطمینان در جلوگیری از جا ماندن شاخه آخر، از غلتک های اسقاطی در دو عدد قفسه افقی گروه میانی و کلیه قفسه های افقی گروه نهایی فقط به عنوان هدایت محصول به خط اضافه گردید. روی سطح این غلتک ها، شیارهایی ایجاد گردید که نقش کشاننده را به خوبی ایفا کردند و با توجه به وزن میلگرد آجدار N40 ، اضافه کردن قفسه های افقی گروه نهایی، کمک موثری در جهت جلوگیری از جاماندن شاخه آخر در مسیر نمود.


پس از شروع نورد مشکل جا ماندن  شاخه آخر با تنظیم دور غلتک ها و رولیک ها و نیز تنظیم طول شاخه آخر رفع گردید و به صورت نرمال محصول به بستر خنک کننده انتقال یافت که با نورد سه عدد شمش ، تولید میلگرد سایز 40 مطابق استاندارد  با موفقیت انجام گرفت، این پروسه راه تولید سایزهای بزرگ را در نورد 300 هموار نمود. 


صدری عنوان کرد: مرحله بعدی تست تولید سایز 36 و همچنین تولید انبوه سایز 40 میباشد. در این راستا لازم است معاونت فروش و مدیریت صنایع جهت برآورد ارزش افزوده محصولات فوق اقدام نمایند.

 
میلگرد40 علاوه بر دارا بودن خواص مکانیکی مطلوب و یکنواخت از قابلیت جوش پذیری مناسبی نیز برخوردار است

حسین دیباجی مدیر کیفیت فراگیر شرکت  نیز در این خصوص گفت : در راستای توسعه محصولات جدید که در سالهای اخیر مدیریت عالی سازمان اهتمام ویژه ای به آن داشته است برای اولین بار تولید آزمایشی محصول میلگرد آجدار آج 400 نمره 40 در نورد 300 مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره 3132 انجام پذیرفت.


وی افزود: از ابتدای راه اندازی ذوب آهن اصفهان میلگردهای آجدار از نمره 12 تا 32 میلیمتر در کارگاه های نورد مطابق استاندارد ملی ایران تولید گردیده، لیکن تولید میلگرد نمره 40 نیاز به طراحی جدید و تغییر برخی پارامترهای نوردی در جهت اخذ کیفیت مطلوب داشته که این امر در مدیریت مهندسی نورد به درستی انجام شده است. این میلگرد پس از تولید آزمایشی به طور کاملا دقیق توسط بازرسین کنترل کیفیت از نظر کیفیت سطحی، پارامترهای ابعادی، آنالیز شیمیایی و خواص مکانیکی مورد بررسی قرار گرفت که خوشبختانه کیفیت آن مطلوب گزارش شده و انطباق آن با استاندارد ملی ایران تایید گردیده است.


مدیر کیفیت فراگیر شرکت اظهار داشت : با توجه به روش تولید، این محصول علاوه بر دارا بودن خواص مکانیکی مطلوب و یکنواخت از قابلیت جوش پذیری مناسبی نیز برخوردار است. امید است با تولید انبوه محصولات جدید به خصوص محصول فوق الذکر مطابق با استانداردهای معتبر بین المللی، در زمینه صادرات بیش از پیش توفیق حاصل گردد.


انتهای پیام /

پاسخی بگذارید