گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1399/06/13 20:16
شناسه : 398448


هدي سادات چاوشي

انديشه و صنعت مقاومت، سلاحي قدرتمند و طبيعي از سوي هر ملت مقتدر در مقابل تهديد است تا با منطق و انتخاب از مختصاتِ ترفندها و ترديدافکني‌هاي دشمن مصون بماند که در پي اين مقاومت قطعا امنيتي غني بهمراه خواهد بود.



راهبرد اثربخش

نيروي مقاومت فعال، راهبردي‌ترين و اثربخش‌ترين نيروي امنيتِ جهاني است که نقشي بازدارنده در معادلاتِ شومِ دشمن دارد و از بهترين سازوکارهاي مديريت غلبه است.



«رييس قوه قضاييه آيت الله سيد ابراهيم رييسي» با اشاره به اينکه عاشوراي حسيني به ما مقاومت در ظلم را مي‌آموزد، اظهار کرد: آنچه از برکات در اين کشور و آنچه از افول قدرت‌هاي بزرگ مي‌بينيم، حاصل مقاومت و ايستادگي است. در افتضاح سياسي اخير، آمريکا فکرش را هم نمي‌کرد که در عرصه سياست بين الملل تنها بماند و اين نشان مي‌دهد که ايستادگي و مقاومت راهبردي اثربخش است.



رئيس قوه قضاييه، قيام امام حسين‌(ع) را حماسه‌سازترين، انسان‌سازترين، خونبارترين و انقلابي‌ترين حرکت انقلابي عالم برشمرد و تصريح کرد: اين حرکت عظيم با برنامه طراحي شده بود چرا که قرار است عاشورا مرکز تحول در بشريت باشد.



وي با بيان اينکه انقلاب اسلامي از جلوه‌هاي عاشورا بود که موجب بيداري شد، عنوان کرد: امروز خون شهدا برکات اين انقلاب را روز به روز افزايش مي‌دهد.



آيت الله رييسي با اشاره به اينکه فضاي کشور، فضاي مقاومت و روحيه مردم به طور کامل روحيه ايستادگي است، تصريح کرد: رهبر معظم انقلاب پرچم مقاومت را بلند کردند و ما همگي سربازان ايشان هستيم.



وي افزود: مستقل‌ترين کشور روي کره زمين ايران اسلامي است که اساسش بر راي مردم و براساس حاکميت نوراني اسلام است و ما اگر در موضع اقتدار و مقاومت بايستيم اين وعده الهي و تاکيد رهبري است که در اين ميدان پيروزيم و مشکلات کنوني نمي تواند مشکل تلقي شود.



رييس قوه قضاييه گفت: مفاومت مي‌تواند دشمن را به عقب‌نشيني وادار کند و هيچ توطئه‌اي نمي‌تواند مقاومت را ناديده بگيرد. 

آيت الله رييسي مردم را دشمن‌ستيز عنوان کرده و رفراندوم ميليوني تشييع پيکر شهيد حاج قاسم سليماني را پيام ايستادگي و مقاومت مطرح کرد و خاطر نشان کرد: امروز پيام مردم، مسؤولان و در رأس همه رهبر معظم انقلاب، پيام ايستادگي است.



امري نامغفول

مقاومت جلوه‌اي از ايمان است که از دل ايمان مقاومت ايجاد مي‌شود و خود ايمان مجموعه‌اي از باورهاي ملت انقلابي است.

«امام جمعه قرچک، حجت‌الاسلام‌والمسلمين حجت‌الله اسماعيلي» با اشاره به اينکه ملت ما، اهل بصيرت و مقاومت است، اظهار کرد: ملت ما، ملت نبرد و مقاومت و مجاهدت و اهل بصيرت است و اين امر مغفول نمي‌شود، چرا که کشور ما کشوري مستقل است و به همين خاطر مقتدرانه روبه جلو حرکت مي‌کنيم.



وي افزود: امروز دشمنان اسلام علوي نقشه‌هاي زيادي براي نابودي اسلام کشيده‌اند که دو روش را به کار برده‌اند؛ يکي اغفال و ديگري تفرقه است که اغفال را براي مسؤولان و تفرقه را براي مردم به کار مي‌برند.



حجت الاسلام والمسلمين اسماعيلي گفت: رهبر فرزانه انقلاب مي‌فرمايند که ما ملت مظلوم ولي مقتدري هستيم که همچون کوه ايستاده‌ايم، ملت مظلوم ما در عين حالي که مقتدر است به فضل الهي همانند کوه مقابل دشمنان مي‌ايستد و با قوت به مقاصد خودش دست مي‌يابد و مقابل دشمنان به ويژه استکبار هرگز تسليم نخواهند شد و آن‌ها بدانند شکست ملت ما را با خود به گور خواهند برد.



چراغِ روشن

زمان تهديد به سر آمده و نمادهاي مقاومت؛ مجاهدت، شجاعت و ستيزه‌جويي با ظلم است که ايستادگي در مقابل دشمني که جز تزوير و سلطه فهم نمي‌کند، از موضوعاتي است که راه نجات را دربردارد. 



«نماينده ولي فقيه در استان اردبيل، آيت الله حسن عاملي» با اشاره به اينکه ما در بهره مندي از ادبيات مقاومت، حماسه و عزت، تمام عيار مديون رهبر معظم انقلاب هستيم، اظهار کرد: اين روش، چراغ روشن راه ماست ما هميشه با اين فرمان جلو خواهيم رفت. حضرت آقا با اين درايت براي هميشه تکليف ما را روشن کرد. يعني ما در هيچ دوره‌اي از سر التماس، روابط بين الملل خود را تنظيم نخواهيم کرد. ايشان فرمودند «هزينه مقاومت خيلي کمتر از هزينه تسليم است».



سرماية مقاومت

تقوا بعني انسان در برابر هوس‌ها مقاوم و در برابر تمايلات ايستادگي داشته باشد کند و لذا يکي از مهترين اهداف مومنان و جامعه اسلامي، مقامت است.


«عضو مجلس خبرگان رهبري، حجت الاسلام سيد مهدي مير باقري» تقوا را سرمايه مقاومت در برابر وسوسه هاي شيطاني معرفي کرد و گفت: راه حفظ تقوا توکل بر خداست اگر اين توکل وجود نداشته باشد انسان الي الابد در شرک خود باقي خواهد ماند.



سيد مهدي مير باقري يادآور شد: اگر کسي که اهل توکل به خداي متعال باشد خدا براي او کافي است، خدا به مقصد خود مي رسد و براي امور حدودي را معين کرده که اگر به آن ها توجه شود اين مسير براي او فراخ خواهد شد.



عضو مجلس خبرگان رهبري ابراز داشت: زماني که دشمن تهديد مي کند و همه اسباب هم به ظاهر در دست اوست اگر مردم ترسيدند و جانب تکليف را رها کردند و جانب اسباب را قبول کردند در شرايط بن بست مي مانند و گرنه خدا آن ها را از اسارت شرايط بيرون مي آورد.



مير باقري در خصوص زندگي انسان ها نيز اين شرايط را مطرح کرد و ادامه داد: خداوند در صورت تقوا آن شرايط سخت و نامناسب براي زندگي را از بين مي برد همانگونه که در داستان ابراهيم، موسي و يوسف اين " يجعل له مخرجا " به خوبي قابل مشاهده است.



مسيرِ برکات

در معادلات منطقه و جهان اسلام مقاومت داراي شاخصه‌هاي متعددي است که ظلم‌ستيزي، عدالت‌خواهي و استکبارستيزي از ويژگي‌هاي لازم در دولت‌هاي مقاومت مي‌باشد که در اينباره و با توجه به مطالعة موردي جمهوري اسلامي ايران به عنوان يکي از دولت‌هاي موفق مقاومت در جهان، «امام خميني(ره) به عنوان رهبر انقلاب اسلامي ايران» در صحيفه نور، ج12، ص 92-93 چنين مي‌فرمايند: ما اين واقعيت و حقيقت را در سياست خارجي و بين المللي اسلامي‌مان بارها اعلام نموده‌ايم که درصدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم کردن سلطه جهانخواران بوده و هستيم.



«فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، سردار سرلشکر پاسدار حسين سلامي» ساده‌ترين مسير يک ملت براي دستيابي به قدرتمندي واستقلال را مقاومت توصيف و اظهار کرد: مسير مقاومت مسير نزول برکات و قدرت‌هاي الهي است.  اما اگر يک جامعه گرفتار در اراده ديگران باشد، ذليل و وابسته است و تحرکات فيزيکي آن در اختيار ديگران است و ما نمي‌خواهيم چنين جامعه‌اي داشته باشيم.



وي تصريح کرد: برترين عنصر قدرت ملي ذهن‌ها و قدرت، حل مسائل است که دشمنان ما هم براي تحقق آرزوهايشان از فرمول مواجه کردن ما با مسايل متعدد استفاده مي‌کنند و تحريم‌هاي ظالمانه به منظور ناتوان کردن ما در حل مشکلات اعمال شد. 



فرمانده کل سپاه با تاکيد بر اينکه ما مسير استقلال، عزت و ايستادگي را انتخاب کرده‌ايم گفت: قدرت امروز در علم و فناوري نهفته است و براي به دست آوردن استقلال کامل هيچ چيز جز قوي شدن راهگشا نيست، علم به انسان قدرت مي‌دهد تا بر ناشناخته‌ها تسلط يابد پس وقتي اين گونه شد حل مسايل کشورمان هم ميسر مي شود .


سردار سرلشکر پاسدار حسين سلامي با بيان اينکه که بايد قادر به حل مشکلات خود باشيم و نبايد متوقف شويم، گفت: در دنياي امروز يا بايد قدرتمند و خود اتکا بود، يا وابسته و ذليل و راه سومي وجود ندارد.

وي با بيان اينکه دشمنان مسير زوال را طي مي کنند، عنوان کرد: به اين دليل که آنان صاحب قدرت هستند اما عقل و منطقي که اين قدرت را بر اساس يک قاعده دقيق بکار گيرد در ميانشان وجود ندارد؛ پس قدرت به تنهايي سعادت نمي‌آورد.



فرمانده کل سپاه با بيان اينکه  تفکر و تعقل زماني که به يک فلسفه قوي متکي باشد، معجزه مي کند، افزود: امروز قدرت و ثروت مجموعه هاي مادي يک کشور است و اين مولفه ها فقط نمادهاي قدرت هستند ؛ اما حقيقت قدرت همان هويت زنده اي است که در تفکر رهبري معظم انقلاب وجود دارد.



الگوي نقش‌آفريني

فرهنگ و نگرش مقاومت پديده‌اي قدرتمند است که در جهان اسلام بعنوان يک الگو، نقش‌آفريني مي‌کند.


«جانشين نمايندگي ولي فقيه در سپاه، حجت الاسلام حاجي صادقي» با بيان اين که نخستين شاخص مقاومت ولايت است گفت: بايد شاخص براي ما ولايت باشد.


وي با بيان اينکه نخستين شاخص مقاومت ولايت است و گفتمان انقلاب اسلامي براساس مقاومت است، عنوان کرد: : بايد شاخص براي ما ولايت باشد در نظام اسلامي راهنما و کارشناس مهم است اما رهبري نظام اسلامي را يک شخصيت بيشتر بر عهده ندارد و رهبر معظم انقلاب عهده دار اين انقلاب است.


حجت الاسلام والمسلمين حاجي صادقي بيان کرد: دومين شاخص مقاومت شناخت دشمن است، اين که چه کسي در جبهه خودي دشمن ما است، ما برخي را مي‌بينيم در برابر خودي‌ها مي‌ايستند اما در برابر دشمن اين گونه نيستند.


جانشين نمايندگي ولي فقيه در سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: نکته بعدي براي شاخص‌هاي مقاومت توجه به واقعيت‌هاي موجود است و اين که مصداق مقاومت چيست در يک صحنه نرمش قهرمانانه مقاومت است اين که برخي دوران الان را با زمان امام حسن(ع) مقايسه مي‌کنند اشتباه است، امروز نائب امام زمان(عج) دستور مي دهد و همه ملت به صحنه مي‌آيند.



پاسخي برابر قدرت

«استاد علوم سياسي دانشگاه تهران، دکتر ابراهيم متقي» با بيان اينکه انقلاب اسلامي، چه تأثيري در حوزة سياست خارجي و امنيّت ملّي و الگوهاي کنش در روابط بين‌الملل بر جا گذاشت، گفت: انقلاب ايران، دو تحوّل بنيادين در روابط بين‌الملل برجا گذاشت؛ اوّلين تحوّل، تحول روش‌شناختي بود. درحالي‌که روش‌شناسي رايج، مبتني بر روش‌شناسي پوزيتيويستي و کميّت‌گرايانه بود و انقلاب توانست فرارفتارگرايي را در حوزة پژوهش بين‌الملل رايج گرداند. اين رويکرد، دلالت بر آن دارد که هنجارها و ارزش‌ها بر الگوهاي کنش مؤثّر هستند.


وي افزود: مفهوم مقاومت نيز از همين مقطع پديد آمد. مفهوم مقاومت که جنس روش‌شناختي داشت، ناگهان در برابر نگاه کمّي سربرآورد. به‌عبارت‌ديگر، مقاومت با مفهوم هويّت، پيوند دارد، از اين‌رو بايد گفت ايدئولوژي انقلاب اين است که من مقاومت مي‌کنم، پس هستم.


متقي ادامه داد: ايدئولوژي مارکسيستي، مفهوم مقابلة مثبت دارد، نه با مفهوم مقاومت. مفهوم مقاومت از متن انقلاب ايران برخاست که براي نظم فکري جهاني تازگي داشت. و اين مفهوم رفتارهاي نامأنوس و متفاوتي را به ميدان آورد، ازجمله تسخير لانة جاسوسي، اقدامي بود که شگفتي غربي‌ها را به‌دنبال داشت. مقاومت، اعتراض سازنده به ساختار نظام بين‌الملل است؛ درحالي‌که پيش از اين، اعتراض به روندها و فرآيندها بود که در سطحي فروتر قرار دارند.


اين استاد علوم سياسي دانشگاه تهران افزود: تحوّل دوّم که در اثر انقلاب ايران پديد آمد، ظهور نظريّه‌هاي اجتماعي سياست بين‌الملل بود.

کساني از اين منظر، نظريه‌هاي ساختاري روابط بين‌الملل را مطرح کردند و پاي هنجارها و ارزش‌ها را به تحليل‌ها باز نمودند. نظريه‌پردازان انقلاب به‌زودي دريافتند که در ادبيّات انقلاب ايران، نه با غايات ليبرالي سازگار است، نه با ادبيّات مارکسيستي. در اينجا، نيروهاي پست‌مدرن به ميدان آمدند، چنان‌که فوکو انقلاب ايران را روح يک جهان بي‌روح قلمداد کرد.



وي افزود: ساختار دوقطبي نظام بين‌الملل را نيز، انقلاب اسلامي برنتابيد، به‌طوري که مفهوم نه شرقي نه غربي، يک حرف تازه و متفاوتي بود. اين مفهوم، دلالت بر عدم تعهّد راديکال دارد. از نظر جمهوري اسلامي، جهان شرق و غرب، دارالکفر است، امّا رويارويي ما با دارالحرب است. از نظر جمهوري اسلامي تا زماني که شرايط برابر در عرصة جهاني برقرار شود، بايد مقاومت کرد. نظام ما، مقاومت را به حوزة بازدارندگي پيوند داده است؛ يعني بايد در مقابل فشارها، ايستاد و عقب‌نشيني نکرد. پس مقاومت، پاسخ ما در برابر قدرت است.



متقي تصريح کرد: امروز مقاومت به يک گفتمان تبديل شده است، چنان‌که بسيج، يکي از مظاهر عيني مقاومت است و امروز مقاومت از ايران هم خارج شده و به نوعي رويکرد رايج تبديل شده است. البته مقاومت، مفهومي انعطاف‌پذير است، از اين‌رو، مي‌توان آن را در کنار مذاکره قرار داد. يعني مي‌توان به ترکيبي از مقاومت و مذاکره دست يافت.



دکتر ابراهيم متقي در پايان سخنان خود گفت: مقاومت امر الهام‌بخش است. مقاومت، بدون انباشت امکان پيدا نمي‌کند. مقاومت بايد بتواند ميان‌حوزه‌اي باشد. در حوزه‌هاي مختلف، ترجمه و بازتوليد شود. مقاومت بايد بتواند از مشروعيّت هم برخوردار باشد؛ چه مشروعيّت اجتماعي، چه مشروعيّت ساختاري و چه مشروعيّت بين‌المللي. مشروعيّت زماني پيدا مي‌شود که غلبه وجود داشته باشد. 



دکترين مبنادار

«استاديار گروه مديريت اسلامي پژوهشکده نظام‌هاي اسلامي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، دکتر حسين بابايي مجرد» نيز ادامه داد: يکي از دکترين‌هاي جمهوري اسلامي مقاومت است. دکتريني که خلل و فرج خط مشي‌ها را پر مي‌کند؛ از اين رو مفهومي سياستي و علمي است. در حالي که از اين مفهوم امروز در فضاي فکري و اثباتي جامعه به خيره‌سري، لجبازي، کري‌خواني، کل کل و ياد مي‌شود يا گفته مي‌شود انقلاب را بايد به سر عقل آورد؛ که بايد اين مفهوم تغيير يابد و به نظر مي‌رسد مفهوم مقاومت دکترين مبنادار است. اين دکترين مبتني بر مباني مشخص از جمله مبناي انسان‌شناختي است.


وي تصريح کرد: خط مشي‌هاي اقتصاد مقاومتي، فرهنگ مقاومتي و همه ناظر به دکترين مقاومت است و نخ تسبيح و عامل پيوند و نظام همه اين سياست‌هاي کلي، امر مقاومت است.



بابايي مجرد اظهار کرد: براساس قرآن، کساني مي‌توانند مقاومت کنند که تثبيت‌يافته باشند. نظام جامعه ايماني بايد حفظ شود تا از رهگذر امر تثبيت، براي افراد حاصل شود. قوام جامعه ايماني مقاومت‌ساز است. ملتي که فقير نيست و ستون فقراتش آسيب‌ديده نيست، امکان مقاومت مي‌يابد. ملتي که جيبش خالي است، زمين‌گير مي‌شود. اين امر هم از لحاظ اقتصادي و هم فرهنگي مورد توجه است.

و...



ملت ايران نشان داده از هر حزب و قوم، طرفدار انقلاب و مقاومت است، گزينه‌ي قطعي ملت ايران، مقاومت است. ملت ايران طرفدار مقاومت است و ملت ايران طرفدار انقلاب و مقاومت است و «مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه‌اي» بارها به اين توصيفات اشاره داشته‌اند که در واقع، جريان معادلات مقاومت و پايداري و قطعيت نصرت وابسته به اسلام و در سايه ايمان است.


انتهای پیام


پاسخی بگذارید