تاریخ : 1399/06/13 20:57
شناسه : 398450




هدی سادات چاوشی: نقش‌آفرینی و مجاهدت‌های کادر درمان در جهت اعتلای نظام همچنان جدی است. همچنان ایستاده‌اند و یادآور جهاد رزمندگان در جبهه‎ها جنگ تحمیلی هستند. همچنان شاهد کمک‌های شایان، مخلصانه و غیرقابل توصیف پزشکان و پرستاران هستیم که به بهترین و شایسته‌ترین امر ممکن، برای حفظ سلامت مردم در حال ثبت شدن است. این سربلندی در حوزۀ درمان، ماحصل تاب‌آوری نظام سلامت، اقتصاد کشور و مدیریتِ خوبی است که بعنوان یکی از دستاوردهای موفقیت‌آمیزِ دولت تدبیر و درخشش جمهوری اسلامی ایران؛ می‌توان از آن یاد کرد. 



کارنامۀ موفق

کمک‌های شایان، مجاهدت‌های غیرقابل توصیف کادر پزشکی و تلاش‌های مخلصانۀ کادر درمان برای حفظ سلامت مردم از شایسته‌ترین موفقیت‌های ثبت شده در کارنامه نظام اسلامی است.



« فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب غرب ارتش، امیر سرتیپ دوم حمزه بیدادی» در تجلیل از مجاهدت‌های غیرقابل توصیف کادر پزشکی اظهار کرد: مجاهدت و تلاش‌های خالصانه کادر درمان برای حفظ سلامت مردم در کارنامه موفق این نظام اسلامی ثبت شده و ارتش همچنان با تمام ظرفیت برای مقابله با این بیماری در کنار مردم در میدان حضور خواهد داشت.

این فرمانده ارتش تصریح کرد: در آموزه‌های دینی ما پس از واجبات، خدمت صادقانه به هم‌نوعانِ‌دینی از برجسته‌ترین عبادت‌ها است که در حوزه سلامت آن را مشاهده کردیم و بی‌شک مسؤولان و مردم قدردان این تلاش‌های بی‌وقفه و ایثارگری‌ها هستند.



جهادِ رزمندگانِ درمانی

مجاهدتِ کادر درمان، در مقابله با ویروس بیگانۀ کرونا، در هر دو موج ایجاد شده، یادآور جهاد رزمندگان در جبهه‎ها جنگ تحمیلی است، با این تفاوت که در جنگ سخت، دشمن مشخص و سنگر نقطه‌ای امن است ولی در جنگ مقابله با کرونا نقطه امنی وجود ندارد.

«نماینده ولی فقیه، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی» اظهار کرد: مجاهدت پرستاران در مقابله با کرونا یادآور جهاد رزمندگان در جنگ تحمیلی و برگ زرینی بر تاریخ انقلاب است.


وی تصریح کرد: خدمات مدافعان سلامت در رسیدگی به بیماران کرونایی ستودنی است و امروز پرستاران به عنوان مدافعان سلامت در سنگر مقابله با ویروس کرونا از هیچ کوششی دریغ نمی کنند‌.


نماینده ولی فقیه در لرستان با قدردانی از زحمات کادر درمان افزود: مجاهدت کادر درمان یادآور جهاد رزمندگان در ۸ سال جنگ تحمیلی است.


وی با تاکید بر اینکه مردم باید قدردان زحمات کادر درمان باشند، گفت: بهترین قدردانی رعایت پروتکل های بهداشتی و قطع زنجیره انتقال است.



حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی بیان داشت: خدمات مدافعان سلامت در رسیدگی به بیماران کرونایی ستودنی است و امروز پرستاران به عنوان مدافعان سلامت در سنگر مقابله با ویروس کرونا از هیچ کوششی دریغ نمی کنند‌.



سربلندی حوزۀ درمان

کادر پزشکی، حوزه سلامت را سربلند کرده است و مجاهدت کادر درمانی، ما را به یاد هشت سال دفاع مقدس می‌اندازد.

«نماینده ولی فقیه، حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالنبی موسوی‌فرد» با بیان اینکه برای تقدیر از کادر پزشکی زبان قاصر است، اظهار کرد: مجاهدت کادر درمانی، ما را به یاد هشت سال دفاع مقدس و حضور این گروه در جبهه‌های گوناگون می‌اندازد.


وی بیان کرد: در هجمه بیماری ناشی از کرونا در دنیا، ایران اسلامی در خط مقدم بود؛ در حالی که در ابتدا ایران را متهم می‌کردند و می‌گفتند ایران، توانایی ظهور و بروز ظرفیت‌های خود را ندارد اما خدا را شکر کادر پزشکی، حوزه سلامت را سربلند کرده است.



نماینده ولی فقیه در خوزستان افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، غالب کادر درمانی غیرایرانی بودند و حتی کشورهای فقیر منطقه پزشک داشتند اما ایران فاقد پزشک بود. در ۴۰ سال انقلاب بازسازی خوبی اتفاق افتاد و توانمندی در حوزه سلامت ایجاد شد.



وی با اشاره به منویات «مقام معظم رهبری» که فرمودند شرمنده کادر پزشکی هستیم، عنوان کرد: کادر درمانی، شب و روز خود را برای بازسازی سلامت بیماران گذاشته‌اند. بنابراین برای تقدیر از کادر پزشکی زبان قاصر است. مجاهدت کادر درمانی، ما را به یاد هشت سال دفاع مقدس و حضور این گروه در جبهه‌های گوناگون می‌اندازد.


موسوی‌فرد عنوان کرد: با توجه به اینکه کرونا، همچنان در حال قربانی گرفتن در جهان است، از مردم می‌خواهم بیماری را جدی بگیرند و تصور نکنند شیب ملایم روند نزولی بیماری، به معنای عدم ملاحظه است؛ همه ملزومات ستاد مقابله با کرونا باید رعایت شوند و باور کنیم که کرونا عزیزترین افراد خانواده را تهدید می‌کند و جان آنها در خطر است. همه باید رعایت کنیم و حداقل، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و از ماسک استفاده کنیم.



امام جمعه اهواز گفت: حضرت آقا فرمودند برخی رعایت نمی‌کنند و شب و روز این کادر درمانی برای درمان این بیماران گذاشته شده است. این افراد جان خود را به خطر می‌اندازند و به دلیل اینکه ممکن است آلودگی ایجاد کنند، حتی از حضور در خانواده خود محروم هستند. بنابراین مردم نباید تصور کنند کرونا تمام شده است و در خصوص شرکت در مراسمات ملاحظه کنند.


فداکاریِ پزشکان

قطعا فداکاری و تلاش‌های شبانه‌روزی کادر درمانی بی‌قدردانی نخواهد ماند و خداوند هم در روز قیامت این مجاهدت را پاداش و اجر خواهد داد.



«نماینده ولی فقیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی» با قدردانی از مجاهدت‌های کادر درمانی، اظهار کرد: جایگاه پزشکان و پرستاران در ایام شیوع ویروس کرونا به دلیل مجاهدت‌های کادر درمانی در نزد مردم ارزشمند شد.



امام جمعه ارومیه خاطر نشان کرد: خوشبختانه در حوادث گوناگون هر یک از دستگاه‌های مسؤول در کشور وظایف خود را به خوبی به انجام رسانده‌اند و در مسئله بیماری کرونا فرصت فداکاری و خدمت برای مجموعه درمانی کشور اعم از پزشکان و پرستاران فراهم شد که به خوبی به وظیفه خود در خدمت به مردم عمل کرد.



نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: در برخی از موارد مشاهده می‌شود که ستاد مقابله با کرونا در برخورد با اجتماعاتی مانند عروسی‌ها برخورد نرم داشته، اما نسبت به مجالس مذهبی و دینی برخورد سخت انجام می‌دهد و این مسئله سبب شده تا در ذهن عده‌ای شائبه ایجاد شود که برخی در مجموعه های درمانی مخالف مجالس دینی و مذهبی هستند، لذا با برخورد متعادل با تمامی اجتماعات نسبت به از بین رفتن این شائبه اقدام نمایید.


مدیریتِ خوب

مجاهدت‌های کادر بهداشت و درمان، یادآور دوران دفاع مقدس است و مدیریتِ خوب کادر درمان در این برهه قابل تقدیر است.

«فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع)، سردار مرتضی کشکولی» با بیان اینکه در طول پنج ماه بحران ویروس کرونا به لطف خدا شاهد فداکاری و مجاهدت کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی بوده‌ایم اظهار داشت: علیرغم سنگینی و فشار کار و همچنین رعب و وحشتی که در روزهای اول به لحاظ گسترش وسیع و کشندگی ویروس وجود داشت، کم کاری از سوی کادر درمانی ندیدیدم.



وی با تاکید بر اینکه هر چه دیده‌ایم توفیق، موفقیت و پیشرفت بوده و لرستان در این زمینه یکی از استان‌های موفق کشور بوده است، عنوان کرد: رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با پیگیری و تلاش، تجهیزات و اعتبارات خوبی برای استان جذب کرد.



فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان با تاکید بر اینکه خوشبختانه فوتی‌های این بیماری در لرستان نسبت به استان‌های دیگر خیلی کم بوده است، افزود: به دلیل مدیریت خوب کادر درمان و علوم پزشکی، وضعیت استان در مقابله با این ویروس خیلی بوده است و عملکرد آنها قابل تقدیر است و سپاه و بسیج هر چه کادر درمان را با روحیه و با شوق تر می‌دید، برای همکاری با آنها بیشتر ترغیب می‌شد.


دستاوردی موفق‌آمیز

حفظ و صیانت از دستاوردهای مدافعان جبهه سلامت از جمله وظایفی است که در کنترل نسبی شیوع  ویروس کرونا موثر است و اولویت اصلی مدیریت استان نیز حمایت مادی و معنوی از کادر بهداشت و درمان استان است که مدیریت و مجاهدتِ درمان در پسا کرونا نیز اهمیت به مراتب بالاتری دارد. در واقع این یک ضرور است که برای مدیریت کشور و حمایت از اقشار آسیب‌دیده برنامه‌ریزی مدونی انجام پذیرد تا تلاش‌های ستودنی کادر درمان، ماندگار باشد.



«مقام عالی دولت، دکتر بهرام سرمست» با اشاره به اهمیت صیانت از دستاوردهای مدافعان جبهه سلامت اظهار کرد: در حوزه سلامت با بهره‌گیری از نظرات کارشناسی متخصصین و خرد جمعی همه بخش‌ها، تصمیمات مناسبی جهت اعمال برنامه‌های عملیاتی در زمینه کنترل شیوع ویروس کرونا اتخاذ شد.

استاندار قم گفت: حمایت مادی و معنوی از کادر درمانی و پزشکی، اهتمام اصلی مدیریت استان است.



دکتر بهرام سرمست تصریح کرد: شرایط کنترلی امروز حاصل تلاش شبانه‌روزی و اراده مجموعۀ یک استان است که کادر بهداشت استان قم در مرحله پیشگیری از ابتلاء به بیماری نقش بسیار مهمی در اولویت‌بندی برنامه‌های استان در مقابله با ویروس کرونا ایفا کرده است.



وی زیرساخت‌های فراهم شده در حوزۀ بهداشت و درمان در دورۀ 7 سالۀ دولت تدبیر و امید را بسیار قابل توجه عنوان کرد و افزود: این زیرساخت‌ها کمک شایانی در راستای مقابله با بیماری کرونا داشتند و شاهد موفقیت دولت در محقق شدن برنامه‌ها در راستای کنترل بیماری بوده‌ایم.



استاندار قم بیان کرد: در مبارزه با کرونا، عزم مدیریت استان در پشتیبانی از دانشگاه علوم پزشکی و کادردرمانی برای انجام ماموریت‌ها بوده است که امروز شاهد تاب‌آوری نظام سلامت و اقتصاد کشور در مقابل بحران شیوع کرونا و درخشش جمهوری اسلامی ایران در این زمینه هستیم.



این نماینده عالی دولت در استان با اشاره به تبعات روحی و روانی ناشی از بیمار کرونا بر اقشار مختلف مردم گفت: از ظرفیت روان‌شناسان برای آماده‌سازی مردم و تداوم رعایت پروتکل‌ها در راستای مقابله با بیماری کرونا استفاده شود.



دکتر بهرام سرمست با اشاره به نقش محوری، جایگاه و تاثیر مهم روان‌شناسی در جامعه، ضرورت آگاهی‌بخشی و افزایش تاب‌آوری اجتماعی در دوران پساکرونا را حائز اهمیت دانست و گفت: با توجه به شرایط ویژه بحران کرونا باید راهکارهای عملیاتی در راستای زیست متناسب با وجود کرونا تدوین و ارائه شود.



وی با بیان بهره‌مندی از نظرات کارشناسان حوزۀ سلامت در تصمیمات کلان استان خصوصا در موضوع کرونا افزود: اهمیت حوزۀ روان‌شناسی و مسائل روانی در شرایط پس از کرونا برافراد پوشیده نیست و ضروری است تا در این راستا با تکیه بر علم روان‌شناسی بایستی در راستای بهبود شرایط روحی شهروندان گام برداشته شود و از ظرفیت‌های انجمن روانشناسی استان استفاده شود.



مقام عالی دولت در استان، ضرورت آگاهی‌بخشی و افزایش تاب‌آوری اجتماعی را مورد توجه قرار داد و گفت: لازمه تداوم شرایط زیست در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تبیین و عملیاتی نمودن طرح‌های مختلف پزشکی و روان‌شناسی است. 


و پایان‌بندی...

نقش‌آفرینی و مجاهدت‌های کادر درمان در جهت اعتلای نظام همچنان جدی است ولی طبق تحقیقات به عمل آمده وضعیت ترس مردم از بین رفته است. در واقع تنها 50 درصد از مردم که از پروتکل‌های بهداشتی آگاهند؛ به اصول بیان شده از سوی وزارت بهداشت و متخصصان، پایبند هستند. در واقع شاید دولت مجبور شود که بسته به عدم رعایتِ نکاتِ هشداردهنده توسط شهروندان، مجددا محدودیت‌هایی اعمال کند ولی حتی تصورش هم سخت است. سخت است مجبور باشیم در خانه بمانیم.



 خیابان‌ها خاکستری و خالی از مردمان رنگارنگ باشد. خیابان‌ها عطر و گردِ محلول ضدعفونی به خود بگیرد. کاسبی‌ها کم‌رونق شود و پارچه‌ها و بنرهای سیاهِ عرض تسلیت، درب منازل و ساختمان‌ها  را غمبار کند.



سخت است هر روز شاهد مرگ و میر عزیزانمان باشیم. کاش مردم بیشتر دقت کنند کاش فرصتی الزام و فراهم شود تا بیمه به حمایت از جامعه روان‌شناس و تمام خانواده‌ها می‌شتافت که سلامت جسم ریشه در سلامت روان دارد. به این امید که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از مجاهدت کادر درمان در سراسر کشور، تقدیر کنیم.



انتهای پیام





پاسخی بگذارید