تاریخ : 1399/06/15 22:41
شناسه : 398458

مكتب غني عاشورا و عزاداري هاي متنوع مردم خمینی شهر، آلبوم بسياري از عكاسان اين شهرستان را با عكس هاي محرم تزئين كرده و در اين ميان رسول مختاری را مي توان يكي از موفق ترين عكاسان اين عرصه با سوابق درخشش در جشنواره ها و سوگواره های ملي و بين المللي نام برد.





به گزارش شاخه سبز از استان اصفهان ، رسول مختاری /متولد ۱۳۷۰ شمسي و ۱۵ شعبان ۱۴۱۲/ وی از سال ۸۶  با گرايش به عكاسي مستند اجتماعي، فشردن دكمه شاتر دوربين را به ثبت لحظه هاي خاطره انگيز از عزاداري هاي ماه محرم تبديل كرده است. اين عكاس خمینی شهری منتخب بسیار از سوگواره ها کشوری است و جوایز متعددی در این عرصه  را در كارنامه  خود دارد علاوه بر این تاکنون هشت نمایشگاه انفرادی عکاسی و نمایشگاه گروهی را در کشور برگزار نموده است.

مجال گفت و گوي خبرنگار شاخه سبز با اين عكاس موفق محرم فرصتي براي آشنايي با دنياي پشت لنز از نگاه يك عكاس اجتماعي و موفق در زمينه عكاسي آیینی ، مذهبی  است.

سوال: چرا به عكاسي آیینی مذهبی  علاقه مند هستيد؟
جواب: چون اعتقاد خاص و راسخی نصبت به اهل بیت ع دارم و به نظرم هر هنرمندی باید با ابزار هنرش تجلی گاه اعتقاداتش باشد.

سوال: شور و حال كم نظير حسيني و عزاداري هاي متنوع مردم خمینی شهر چقدر در گرايش و موفقيت هاي شما در بخش عكاسي آیینی و مذهبی تاثيرگذار است؟
جواب: مردم خمینی شهر به اهل بیت ع علاقه بسیار خاصی دارند و به خاطرهمین این شهر را حسینیه ایران می نامند.شور و شعور حسینی هرساله در ایام محرم و صفر در بین مردم این شهر مثال زدنیست و ما هم وظیفه داریم به بهترین نحو این ارادت نوکران سیدالشهدا ع به کشور و حتی جهان معرفی نماییم.

سوال: زاويه ديد يك عكاس حرفه ای  متفاوت تر از بقيه مردم  است؟
جواب:  فرق عکاس و کسی که عکس میگیرد دراین است که عکاس  حرفه ای محیط را به سبک واعتقادات خودش با دانش تکنیکال خود به دیگران نشان می دهد ولی کسی که عکس میگیرد محیط بر او قالب است امروز برای اینکه از عکاسی لذت ببریم باید آموزش ببینیم.

سوال: عكاسي را علم مي دانيد يا هنر؟
جواب: عكاسي تركيبي از علم و هنر و عشق است یعنی برای اینکه بتواند کسی در این عرصه موفق باشد این سه اصل را باهم باید پیش ببرد و اگرهرکدام از این ضلع را نداشته باشد آینده روشنی در این عرصه نخواهد داشت.

سوال: آيا تاكنون صحنه اي را از دست داده ايد كه در حسرت عكاسي از آن باشيد؟
جواب: دلم میخواهد از ساخت و ساز حرم در قبرستان بقیع عکاسی کنم و این برایم یک آرزوی دیرینه است.

سوال: خاطره انگيزترين عكسي كه گرفته ايد، كدام است؟
جواب: توفیق این را داشته ام که ۸ سال از پیاده روی اربعین حسینی عکاسی نمایم یک سال فکرکنم در شام اربعین بود که یک پیرزن به یاد فرزند شهیدش شمع روشن کرده بود و تنهایی در بین الحرمین روضه خوانی میکرد آن شب بسیار به دلم نشست و همان شات را درنمایشگاه هایم که به نمایش میگذاشتم حس و حال غریبی به مخاطبین القا میکرد چون اعتقاد دارم احساس هر فرد در موقع عکاسی در اثر ثبت شده او باقی خواهد ماند.

سوال: حرفی با مسئولین  دارید؟
جواب:  آنطور که هنرمندان دیگر فکر میکنند که کسانی در عرصه آیینی مذهبی فعالیت میکنند حمایت ویژه ای میشوند نیست بلکه بعضی مواقع خیلی سختگیرانه با این دوستان برخوردمی شودبه نظر من اگر مسئولی در ارتقای چنین هنری کمک کرد به خودش کمک کرده و جواب خواهد گرفت چون برپایی و اجرای یک هنر مذهبی فرقی با برپایی یک بیرق یا هیات حسینی ندارد. امیدوارم کانون عکس خمینی شهر نیز باز به جایگاه قبلیش برگردد و به پاتوق خوبی برای دوستداران این هنر بشود.

سوال: به نظر شما هنر برای هنر یا هنر برای مردم ؟
  جواب: مگر هنر و هنرمند از مردم فاصله دارد هر هنرمندی خودش بخشی از جامعه خود حساب می شود ولی کسی که اصول و اطلاعات بالاتری از هنر داشته باشد نگاه متفاوتری دارد و سعی ما باید این باشد که اثری تولید کنیم که هم هنرمند بپسندد هم مردم.

سوال: چه توصيه براي عكاسان اجتماعي داريد؟
جواب: خودم را در آن حدی نمی بینم که به کسی توصیه ای داشته باشم ولی تجربه چند ساله من اثبات کرده که با آموزش درست و  تلاش  و تمرین به آنچه میخواهند در عرصه هنر عکاسی خواهند رسید. 

سخن پایانی؟ میخواهم تشکر کنم از مردم شهرم که واقعا هر کجا من را می بینند با احترام بامن برخورد می کنند و فضا را برای هرچه بهتر ثبت کردن اثرهنری فراهم میکنند. از خانواده ام و کلیه کسانی که در دل آرزوی موفقیت من را دارند نیز سپاسگزارم.



انتهای پیام /

پاسخی بگذارید