تاریخ : 1399/06/19 14:05
شناسه : 398466




به گزارش شاخه سبز از کاشان ، زهرا جلوداریان / معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی استان اصفهان به خبرنگارشاخه سبز گفت : بدنه آبشارنیاسردرشرایط ریزش قرارگرفته که این بحث ، خطرناک است .


ناصرطاهری افزود: کافی است تنها یک تکان کوچک منجر به یک ریزش وحشتناک وفاجعه شود وقطعا انفجارهای معدن نیاسر باعث این خطرات است.


وی تصریح کرد: هرلحظه امکان ریزش این صخره ها وجود دارد وضعیت طبیعی این بدنه به هم ریخته این ساختارصخره ها آهکی است ونوسانات وکم وزیادشدن آب هم باعث شده این ساختارآسیب بیشتری ببیند .


وی تاکید کرد : درخصوص این وضعیت بسیار تذکر داده ایم ازاقدامات اولیه این است که زیر آبشارنیاسرخالی ازحضورمردم شود وازنظرمسئله تجاری گردشگری یا رفت وآمد مردم وپارک وسیله نقیله بسیارخطرناک است .


وی درپاسخ به خبرنگارشاخه سبز که تا این اندازه وضعیت بدنه وزیر آبشار نیاسرکاشان را خطرناک می بینید ،گفت : بله من بارها دربازدید ازاین مکان  به مسئولین گفته ام که حتی این مغازه های کوچک موقت زیرآبشارهم جاذب مشتری هستند وهم خود کسانی که کارمی کند درخطرهستند. 


به گفته وی ، این وضعیت نیاسربحرانی است باید یک فکری برای مقاوم سازی این بدنه بکنیم انفجارمعادن نیاسربرای ایجاد ارتعاشات خطرسازاست غاررئیس درزیرآبشارنیاسرواقع شده است وخالی است ومنجربه یک فاجعه می شود البته چشمه اسکندریه هم آسیب می پذیرد که بسیارمکاتبه داشته ایم واهمیت موضوع برای مسولین استان اصفهان و کاشان آشکارشده است .


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی استان اصفهان گفت : ما به مسئولین مربوطه مکاتبه کرده ایم این انفجارات باعث ریزش شده وبه آثارباستانی هم ضربه می زند مجوزمعادن نیاسر دیگر تمدید نشود ومجوزمعدن تراورتن هم باطل شود.


ناصرطاهری درخصوص برش صخره کنارچارطاقی وچشمه نیاسر گفت : به هیچ عنوان موافق برش این صخره نیستیم وهرگونه لرزش وبرش صخره وانفجاردرنیاسربه ویژه دراین نقاط خطرآفرین است . 


وی ازاستانداری اصفهان وستادبحران درخواست کمک کرد و گفت : برای پیشگیری ازهرفاجعه یی مانع انفجارمعدن سنگ آهن نیاسرشده واقدامات ایمنی وخالی شدن زیرآبشارجدی گرفته شود.


وی تصریح کرد: این شهریک مجموعه تاریخی دارد وحتی با مقاوم سازی بدنه های جاده چالوس هم بسیارمتفاوت است وملاحظات برای حفظ این بناهای تاریخ باید انجام شود .


وی افزود: درطول دوره یی که فعالیت داریم ، به مواردی برمی خوریم که اصلا درقانون پیش بینی نشده است وسعی می کنیم برخی از اشتباهات در مجوزهای قبلی معادن را اصلاح کنیم .


وی تاکید کرد: ممکن است قبلا مجوزهای صادرشده معادنی که ازنظرانفجار ومنظروزیبایی به آثارتاریخی ما لطمه می زنند ومخالف هستیم اگرمجوزی ازقبل هم صادرشده باشد با تمدید مجوزموافقت نمی کنیم .


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی استان اصفهان گفت : شهرتاریخی نیاسر، جایگاه تاریخی ویژه دارد با مجوز هایی که گذشته صادرشده ومجوزهایی که اکنون صادرمی شود هرکجا با مشکل مواجه شویم که ناشی از ضعف قانون باشد وارد می شویم .


ناصرطاهری افزود: معدن هم بخشی است که هم بااشتغال زایی هم موارد درآمدی وتوسعه ، درکشورارتباط دارد اما میراث فرهنگی ازنظرما وقانون درالویت قرارگرفته است .


به گفته وی ، میراث فرهنگی از دووجه ؛یکی ازنظر کالبدی بنا یا اثرتاریخی و یکی هم بحث منظراهمیت دارد .


وی افزود: یک معدن می تواند درمنظریک اثرتاریخی تاثیربگذارد زمانیکه یک معدن درنزدیکی یک اثرتاریخی مانند معدن تراورتن نیاسر برداشت می شود قطعا تاثیردرمحیط ومنظراین اثرتاریخی دارد.


وی تصریح کرد : برخی معادن ازنظرانفجارو روش های برداشت برای ما مهم است برخی ازروشها به صورت برشی است وبرخی روش های رایج همان مسئله انفجاراست که بحث انفجار به علت ارتعاش ولرزش ها مانند بدنه آبشارنیاسرخطرناک است .


به گزارش یک منبع آگاه ، با وجود این هشدارها برای معدن سومی درکنارمعدن سنگ آهن نیاسراقدام برای دریافت مجوزشده است درزیرآبشارنیاسرعلاوه برمغازه ها و آثارتاریخی  درحوالی آن یک محله پرجمعیت قرار دارد. استشهادیه ها وطومارهای مردمی نیاسر برای درخواست کمک ازمسئولین برای متوقف شدن انفجارهای معدن وبرش کوه مشرف به چشمه وآثارتاریخی دردفترروزنامه موجود است.


پیگیری های خبرنگاران روزنامه برای گفتگو باسید جواد ساداتی نژاد ،  نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی در این خصوص بی پاسخ ماند.


گفتنی است : شهرتاریخی نیاسر در 20کیلومتری کاشان واقع شده است که دارای مجموعه تاریخی ،طبیعی ، معنوی  بی نظیرازجمله آتشکده ساسانی ، چشمه اسکندریه ، غاررئیس ، باغ تاریخی تالارو.....می باشد .



انتهای پیام /

پاسخی بگذارید