گروه: سیاسی / مجلس
تاریخ : 1399/07/7 13:33
شناسه : 398511

مشکل تاریخی شورایاران با تصویب پیشنهاد شورای پنجم برای قانونی شدن این نهاد در مجلس رفع خواهد شد.



  به گزارش آتنا تکیه خبرنگار شاخه سبز - شورایاری‌ها در سال ۱۳۷۸ طی طرحی که به تصویب دوره اول شورای شهر رسیده پا به عرصه عمومی مدیریت شهری در شهر تهران گذاشت. شورایاری‌ها در واقع به عنوان بزرگترین انجمن محلی ایران به شرط آنکه در جایگاه واقعی خود قرارگیرند نهادهایی هستند که می‌توانند به عنوان بازوی توانمند مدیریت شهری پایتخت به شمار روند و این روزها حال مساعدی از جریان ها و برخورد های مناسب ندارند. 


  چنانچه در هفته های گذشته اعلام شد : براساس نظر هیأت تخصصی و امور عمومی این دیوان انتخاباتی با نام شورایاری‌ها نه در اصل ۱۰۰ قانون اساسی و نه در قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها مصوب ۱۳۵۷ پیش‌بینی نشده است و برگزاری این انتخابات هزینه عمومی جدیدی را بر شهر تحمیل کرده که محل تأمین آن مشخص نیست و این موضوع بدون پشتوانه قانونی، مخالف اصل ۷۵ قانون اساسی است.


  اما این اعمال نظر در حالیست شکل گرفته که تشکیل شوراها در اصل 7 قانون اساسی به صراحت تاکید شده و در این بین بعد از 21 سال فعالیت، مجلس زیر بار این قضیه نرفته است.  


* استفسار شورای شهر تهران در مورد ادامه کار شورایاران را پذیرا خواهیم بود

احمد علیرضا بیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی ضمن گفتگویی با خبرنگار پارلمانی شاخه سبز بر این مطلب تاکید کرد و بیان داشت : بر اساس اینکه قانونی مبنا بر وجود شورایاری ها وضع نشده است، شورای عالی استان ها در فقدان این قانون و فعالیت آنان، انتخاباتشان را رد کرد.


  بیگی افزود : فقدان این قانون موجب شده تا حتی فعالیت های سیاسی نیز بر علیه یا موافق آنان در این حوزه شکل بگیرد. بطور کلی قانونی از شورایاری به میان نیامده است که حتی سر پنجه های آنان در جایگاه مدیران محلات بخواهند، بروی کار بیایند.   وی خاطر نشان کرد : اگر شورای شهر تهران استفسار کند ما پاسخگوی مطالبات این نمایندگان مردمی خواهیم بود.  


* پیشنهاد درخواست استفساریه در راستای قانونی کردن فعالیت شورایاری‌ها

حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در یکصد و چهل و هشتمین جلسه رسمی این کمیسیون  با معاونت اجتماعی فرهنگی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران پیشنهاد داد: محمدرضا جوادی یگانه به عنوان معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از شورا در مورد نحوه فعالیت شورایاری‌ها درخواست یک استفساریه بدهد تا این مورد شکل قانونی پیدا کند و از این بلاتکلیفی رها شود.


  وی افزود: باید گفت و گوهایی در این مورد صورت گیرد، می‌توان از شورایاری‌ها که منتخبان مردم هستند مشاوره گرفت، از این رو راضی به منحل شدن شورایاری‌ها نیستیم و تضادی با این نهاد نداریم.  


عضو شورای شهر با بیان اینکه اکثر این افراد حرفه‌ای و با تجربه هستند، اظهار کرد: باید توان تدبیر و مدیریت این مساله را داشته باشیم، مدیران سراهای محلات در این دوره مقابل شهرداری تجمع می‌کردند، این تجمعات طبیعت عملکرد دوره اصلاح‌طلبان است، چراکه این افراد در دوره اصولگرایان جرات اعتراض و مطالبه‌گری نداشتند و با بیان اعتراضشان به این شیوه، برکنار می‌شدند.  


خلیل‌آبادی دوره پنجم را دوره پر فراز و نشیبی برای مدیریت شهری دانست و گفت: باید تا انتهای دوره با تدبیر گام برداریم و با همفکری این مسیر را به گونه‌ای که رضایت مردم را به دنبال داشته باشد، پیش ببریم. 


عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش ضمن تشکر از معاونان اجتماعی و فرهنگی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران  گفت: در مناطق به جد و با سختی کار می‌کنند، چراکه این دوره بودجه به شدت کاهش یافته است و در خصوص تخصیص‌های فرهنگی نیز مطالبه‌گری کرده‌ایم اما همچنان محقق نشده است، حال باید به تحقق اندیشه‌ها و ایده‌هایمان کمک کنیم، چراکه راهمان درست است و در پایان راه با عملکردی مثبت روبه‌رو خواهیم بود.


  * برگزاری انتخابات شورایاری ها و ادامه کار آنان از الویت شورای پنجم است  

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در صحن علنی این شورا خبر داد: شورای پنجم برگزاری انتخابات شورایاری را اولویت می داند و همچنان پیگیر است تا این نهاد کار خود را ادامه دهد. 


فراهانی تصریح کرد: با همت و پیگیری شورای شهر تهران خوشبختانه، لایحه ای تهیه شد و این لایحه به تصویب دولت رسید از این رو بندی به ماده 80 اضافه خواهد شد که در آنجا بحث شورایاری هم قید شده و این لایحه به زودی به مجلس از سوی دولت ارائه می شود و با تصویب نهاد شورایاری در قانون شوراها، مشکل تاریخی شورایاران در شورای پنجم رفع خواهد شد.


   امیدست با تکیه بر سوابق سمت اسبق رئیس مجلس بعنوان شهردار با سابقه تهران و نمایندگانی که از قبل عضو شورای شهر بودند و احاطه کافی در این برای ورود جدی مساله دارند در راستای صیانت و اجرایی شدن قانون اساسی بکوشند.



انتهای پیام /

پاسخی بگذارید