گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1399/07/19 14:34
شناسه : 398547



به گزارش شاخه سبز/ زهره مهرنوروزی - بیش  از 10ماه است که جهان به ویروس وحشی کرونا آلوده شده است ، در ابتدا گمان بر این بود که این طاعون قرن فقط کهنسالان را در گیر می کند و افرادی که بیماری زمینه ای دارند در حالی که صحت نداشت  مطالعات کافی نبود رفته رفته مشاهده شد که حتی جوانان و کودکان را نیز مبتلا می کند. حالا بیش از چهار هزار نفر در کشور ما این روزها به کرونا مبتلا شده اند.

   طبق آخرین آمارهای جهانی ابتلاء به ویروس کرونا، طی ۲۴ ساعت گذشته با افزایش ۳۴۸ هزار و ۷۷۴ نفری تعداد مبتلایان به این ویروس تا کنون به ۳۶ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۵۰۲ نفر رسیده که تعداد مبتلایان جدید آن افزایشی بوده است.

فوتی‌های ناشی از کرونا با رشد شش هزار و ۴۲۴ نفری در یک روز به تعداد یک میلیون و ۶۶ هزار و ۸۵۶ نفر رسیده که آمار فوتی‌های جدید در این بخش نیز افزایشی بوده است. آمار بهبود یافتگان نیز به ۲۷ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۶۵۵ نفر رسیده است.

هم اکنون کرونا درایران  وارد موج جدیدی شده است به طوری که در پایتخت طبق مصوبه ستاد ملی کرونا قرار است طرح « ماسک خانه به خانه » اجرا شود.

   شهر قم در مهرماه برای بار دوم بر اساس مصوبه ستاد بحران  و به دستور استاندارقم تعطیل اعلام شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر شاهد اوج گیری پیک دوم کرونا در قم هستیم که بسیار بزرگ و خطرناک و ادامه دار است از این رو خواستار این هستیم که برای کنترل این بیماری واگیردار برخوردها با قدرت بیشتری انجام شود.

محمد رضا قدیر در جلسه ستاد پیشگیری، کنترل و مبارزه با کرونا ویروس اظهار داشت: بسیاری از پزشکان و پرستاران متاسفانه به کرونا مبتلا شده اند و از چرخه خدمت جدا شده و در حال دریافت خدمات درمانی در بیمارستان ها و یا منازل خود هستند.

وی افزود: در موج دوم کرونا سیر نزولی نداشتیم و به همین دلیل در حال حاضر شاهد اوج گیری پیک دوم بوده که بسیار بزرگ و خطرناک و ادامه دار است که به واسطه تجمع ها و مسافرت ها رقم خورد.

قدیر اذعان داشت: خواستار این هستیم که در اپیدمی بیماری های واگیردار، برخوردها  با قدرت بیشتری انجام شود، در بهترین شرایط هم که باشیم حداقل ۲۰ درصد جامعه پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند که نباید این ۲۰ درصد جان ۸۰ درصد دیگر را به خطر بیندازند.

امار مبتلایان به کرونا در این شهر سعودی است و مسئولان نگران این افزایش هستند و از مردم می خواهند که به پرو تکل های بهداشتی توجه کنند دکتر زالی رئیس ستاد پیشگیری تهران در این باره می گوید: ما خواستار تمدید تعطیلی ها هستیم چرا که بیم آن می رود که کنترل بیماری غیر ممکن شود. 

* از مصوبه تا اجرا
در تمام این ماه های سخت حضور کرونا شیوه  نامه های زیادی اعلام شد و در ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز مصوب شد اما  به دلایل مختلف از جمله عدم وجود ضمانت اجرا شیوه نامه ها توسط مردم به خوبی اجرا شد و بارها نیز شاهد گلایه برخی از شهر وندان بودیم که نسبت به عدم اجرای مصوبات توسط  شهروندان  وعدم پیگیری مسئولین شکایت داشتند.

یکی از شهروندان می گوید: متاسفانه مردم به پروتکل ها و مصوبات توجه نمی کنند برای نمونه تاکسی ها یکی از مکان آسان برای انتقال ویروس است اما رانندگان راعایت نمی کنند و تا درصندلی های عقب سه سر نشین نباشد حرکت نمی کنند یا در اتوبوس ها ما می بینیم که مردم بدون ماسک وارد می شوند.

وی معتقد است باید از سوی مسئولین برای عدم اجرای استفاده از ماسک جریمه تعیین شود تا این بیماری از بین برود.

طبق گفته پژوهشگران این بیماری در ایران چندین بار جهش یافته و تغییر ژن داده است و درصد ابتلای آن نیز چند برابر بیشتر نوع اولیه خود است که این خود یک خطر بلقوه محسوب میشود.

یکی دیگر از شهروندان که آگاهی خوبی نسبت به این بیماری دارد می گوید: متاسفانه مردم این خطر را جدی نمی گیرند و هنوز به این واقعیت پی نبرده اند که این بیماری قدرت دارد همه خانواده و مردم را مبتلا کند.

وی از مسئولین خواستار رسیدگی است و می افزاید: اینکه مسئولین بنشیند و مصوبه بنویسند که مشکل بر طرف نمی شود باید الزامی نیز وجود داشته باشد سلامتی خانواده ها در خطر است.

حقیقت دارد جامعه جهانی از ادامه مبارزه بااین ویروس کلافه است اینکه کشور به کشور و شهر به شهر نوع  بیماری و ابتلای آن تغییر می کند چیزی بالاتر خطر است  که نیازمند رعایت تمام اصول اولیه بهداشت توسط شهروندان است.

* تشدید نظارت بر اماکن عمومی در قم
  به گزارش دانشگاه  علوم پزشکی قم در ادامه نظارت های بازرسان مرکز بهداشت استان یک واحد آموزشی در زیرزمین نیز که برغم اعلام محدودیت ها هنوز در حال فعالیت بود پس از مهلت یک ساعته جهت خروج نوجوانان و معلم مربوطه غیر فعال شد.

این گزارش می افراید: با توجه به شرایط کنونی بیماری و شرایط فوق حاد استان لازم است تمامی همشهریان با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و اجرای محدودیت های اعلام شده در جهت کنترل و پیشگیری از بیماری تمام تلاش خود را به کار گیرند.

همچنین در طرح تشدید بازرسی ها توسط بازرسان بهداشت حرفه ای با همکاری نیروی انتظامی قم، به دلیل رعایت نکردن محدودیت های استانی تعیین شده برای قطع زنجیره انتقال کرونا و عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، ۲ آموزشگاه رانندگی، یک واحد بازی های رایانه ای، یک واحد صنف خدمات فنی پلمب و ۲ آموزشگاه رانندگی نیز غیرفعال شدند.

در همین راستا از فعالیت چهار واحد بلال فروشی  و یک واحد آبمیوه و بستنی که اقدام به توزیع آش غیر بهداشتی نیز می کردند، جلوگیری شد.

در ادامه این گزارش آمده است از اصناف و همشهریان تقاضا می شود در جهت کنترل هر چه بیشتر بیماری علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی، محدودیت های تعیین شده از سوی ستاد کرونا را جدی گرفته و در صورت مشاهده هرگونه موارد تخلف و زیرپا گذاشتن محدودیت ها مراتب را به سامانه ۱۹۰ گزارش نمایند.

در پی افزایش شیوع کرونا در کشور رهبری از سپاه پاسداران خواست تا همه امکانات خود را  در اختیار حل این بحران قرار دهد و سپاه نیز از این فرمان رهبری اطاعت کرد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دستور شب گذشته سردار رمضان شریف از دستور فرمانده کل سپاه برای بسیج همه امکانات و ظرفیت های درمانی این نهاد در لبیک به فرمان جدید فرمانده معظم کل قوا مبنی بر خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی خبر داد.

وی افزود: بر اساس دستور فرمانده کل سپاه مقرر گردیده است کلیه ظرفیت ها و توانمندی های حوزه بهداشت ، درمان و علوم پزشکی این نهاد شامل منظومه مراکز درمانی و بیمارستان های ثابت و سیار(صحرایی) ، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم (عج) با آرایش جدید و همه جانبه ، عملیاتی و در امتداد خدمت‌رسانی های هشت ماه گذشته به ارائه خدمات درمانی مورد نیاز به مبتلایان ویروس کرونا می‌پردازند.

سردار شریف همچنین تقویت اقدامات دفاع زیستی و سازماندهی و نقش آفرینی های بسیجیان در مقابله با موج جدید بیماری کووید ۱۹ برای ارائه خدمات بهداشتی پیشگیرانه و تامین و توزیع اقلام مورد نیاز مردم عزیز در سراسر کشور مانند ماسک و مواد ضد عفونی را از موضوعات مورد تاکید فرمانده کل سپاه در این دستور عنوان کرد.

متاسفانه هنوز هیچ واکسنی برای درمان و یا پیشگیری از کرونا کشف نشده است و جهان در حیرت عمیق از وجود چنین ویروس ناشناخته ای به سر می برد همه ازمایشگاه و پژوهشگاه های جهان در درمان این ویروس عاجز شده اند بنا براین تنها راهکاری که از سوی پزشکان توصیه می شود تقویت سیستم ایمنی و رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

بیاید برای سلامتی خودمان و دیگران از شر کرونا بهداشت را رعایت کنیم




انتهای پیام /

پاسخی بگذارید