گفت و گو با رئيس مركز سلامت كار شركت پالايش نفت تهران
تاریخ : 1399/08/19 15:10
شناسه : 398591

رئيس مركز سلامت شركت پالايش نفت تهران طي گفت و گويي اهم اقدامات اين واحد درماني را در سال جاري تشريح كرد.




 به گزارش شاخه سبز از ری - آتنا تکیه : دكتر محمد ضرغام پيرامون دستاوردهاي اين واحد درماني در سال جاري اظهار داشت: مركز سلامت كار شركت پالايش نفت تهران با تاكيد بر دستورالعمل هاي ابلاغي بهداشت و درمان صنعت نفت و هم‌راستا با اداره HSE و واحد بهداشت صنعتي بر اساس نياز شركت، خدمات بهداشتي درماني و طب كار را به كاركنان ارائه می‌نماید. بر اين اساس می‌توان ارتقاء كيفيت درمان، حفظ و ارتقاء سلامت جسم و روان، افزايش بهره‌وری، مديريت بلايا و خدمات اورژانس را به عنوان استراتژي هاي اصلي اين مركز درماني برشمرد.



وي ادامه داد: اين مركز با همراهي و حمايت مديرعامل شركت پالايش نفت تهران، در راستاي تحقق سيستم مديريت بهداشت بر مبناي راهنماي OGP برنامه هاي مشترك با واحد بهداشت صنعتي و اداره HSE در سطح شركت تعريف نموده كه از آن جمله مي توان به مديريت فوريت هاي پزشكي بر اساس نتايج ارزيابي ريسك هاي عملياتي شركت و حوادث شايع صورت گرفته با پيش بيني تجهيزات مورد نياز، عقد تفاهم‌نامه با بيمارستان هاي معين و خريد كيت سوختگي و تأمین آنتي دوت گاز H2S با هدف كاهش اثرات ناشي از حوادث بر سلامت كاركنان، اشاره داشت. علاوه بر آن خدماتي نظير مديريت بیماری‌های شغلي در جهت كاهش اثرات عوامل زیان‌آور محيط كار بر شاغلين، كاهش اثرات بيماري هاي شغلي بر توانايي كار كاركنان، توان‌بخشی بيماران و حادثه ديدگان و كمك به بازگشت به كار ايشان صورت مي پذيرد. همچنين ارزيابي تناسب شغلي و مراقبت بهداشتي در طول فرايند معاينات بدو استخدام و دوره اي سالانه كاركنان با هدف اطمينان از عملكرد سالم و ايمن شاغلين بر اساس ماهيت شغل، مواجهات شغلي، ريسك هاي محيط كار و همچنين انجام معاينات ويژه جهت مشاغل از جمله حراست، آتش نشاني، معاينات كار در ارتفاع و ورود به فضاي بسته صورت  مي پذيرد. در اين راستا پيگيري كميسيون پزشكي و جابجايي هاي شغلي كاركنان نيز جهت كاهش حوادث و بیماری‌های محيط كار با حضور در جلسات كميته سلامت و بهداشت كاركنان و پيگيري شاخص هاي مرتبط با خروجي نتايج معاينات دوره اي و اجراي آراي كميسيون پزشكي و محدوديت هاي شغلي انجام شده است. ارتباط با نهادهايي از جمله مراكز بهداشت و درماني و دانشگاه‌های علوم پزشكي به‌منظور اخذ مجوزهاي لازم و نيز اجرا و پياده سازي به روزترين دستورالعمل هاي بهداشتي و درماني هم‌راستا با بهداشت و درمان صنعت نفت در دستور كار اين مركز و واحد بهداشت صنعتي شركت قرار دارد.



دكتر ضرغام پيرامون اقدامات مركز سلامت شركت پالايش نفت تهران در خصوص جلوگيري از شيوع ويروس كرونا و انجام اقدامات آموزشي مرتبط با آن تصريح كرد: با حمايت مديران ارشد پالايشگاه و همراهي اداره HSE و واحد بهداشت صنعتي در شرايط خاص اپيدمي ويروس كويد 19 اقدامات بنياديني در سطح شركت صورت پذيرفت كه اجراي دستورالعمل ها و پروتكل هاي وزارت بهداشت با حضور در جلسات ستاد مقابله با كرونا به‌منظور تنظيم برنامه هاي بهداشتي محيط كار، ترياژ كاركنان مشكوك در بدو ورود به شركت و اجراي دستورالعمل بازگشت به كار شاغلين، تدوين و اجراي پروتكل اعزام يا ارجاع بيماران كرونا از محل كار به درمانگاه و از درمانگاه به بيمارستان، اعمال توصيه هاي تغذيه اي كوويد 19در غذاي رستوران، توزيع ماهانه قرص ويتامين D، پيگيري تهيه اقلام بهداشتي و تجهيزات مورد نياز در شرايط كرونا، تجهيز اتاق ترياژ اختصاصي در ورودي ساختمان مركز سلامت كار به‌منظور بررسي موارد مشكوك احتمالي، هماهنگي با اورژانس و بيمارستان هاي منطقه جنوب تهران جهت مديريت اعزام و تسريع درمان كاركنان پيمانكاري و بررسی پرونده پزشكي كاركنان داراي ريسك فاكتورهاي سلامتي و بيماري زمينه اي بر اساس پروتكل وزارت بهداشت جهت اعمال كنترل هاي پيشگيرانه و حضور حداقلي ايشان بخشي از اين اقدامات مي باشد. علاوه بر آن ثبت اطلاعات كاركنان مشكوك، محتمل و مبتلا و پيگيري تكميل درمان، بازگشت به كار، بررسي و تائید استعلاجي ايشان، عقد تفاهم نامه با آزمايشگاه مجاز جهت انجام تست كروناي كاركنان پيمانكاري و كاهش هزينه هاي تحميلي به آنان، غربالگري كليه كارآموزان و مهمانان به شركت و پايش سلامت ايشان در بدو ورود، آموزش استفاده از تب سنج هاي ديجيتال به نفرات حراست و آتش نشاني و آموزش كاركنان آتش نشان جهت رعايت الزامات بهداشتي و مراقبتي به‌منظور اعزام هاي داخل شركت از ديگر اقدامات مجموعه بهداشت و درمان شركت پالايش نفت تهران مي باشد. ذكر اين نكته ضروريست كه با توجه به انجام تعميرات اساسي، به‌عنوان اولين شركت پالايشي در خرداد و تير ماه 99 ترياژ كرونا و غربالگري كوويد19 و معاينات طب كار تمامي كاركنان در تعميرات اساسي آيزوماكس و هيدروژن شمالي (824 نفر) در اين مركز درماني صورت پذيرفت.



اين مقام مسئول در ادامه با اشاره به يافته هاي باليني و شواهد اپيدميولوژيك علائم و نشانه هاي بيماري كرونا به‌منظور شناسايي و معرفي افراد به درمانگاه، (براساس جديدترين نسخه راهنماي تشخيص و درمان كوويد -19) گفت: شروع ناگهاني تب و سرفه، شروع ناگهاني حداقل 3 مورد از علائم تب؛ سرفه؛ ضعف عمومي، خستگي مفرط؛ سردرد؛ درد عضلاني؛ گلودرد؛ آبريزش بيني؛ تنگي نفس؛ بي اشتهايي، تهوع، استفراغ؛ اسهال؛ كاهش سطح هوشياري و هرگونه علائم پوستي و يا عفونت چشمي يافته هاي باليني اين ويروس خطرناك است كه همكاران گرامي موظف‌اند در صورت بروز اين علائم به مركز درماني مراجعه نمايند.



وي با تأکید بر عدم حضور در محل هاي پر ازدحام در مواقع غير ضروري، عدم تماس چهره به چهره در فاصله كمتر از يك متر و نيم و عدم تماس نزديك (تماس مستقيم يا مراقبت بدون بكارگيري تجهيزات مناسب حفاظت فردي از بيمار مبتلا به كرونا) اظهار داشت: تمامي افرادي كه با علائم به نفع كوويد 19 مراجعه مي كنند بايد ابتدا (دركانكس ترياژ تنفسي) ازنظر علائم حياتي مورد ارزيابي قرار بگيرند. بنابراين هريك از همكاران در صورت احساس علائم فوق الذكر به محض ورود (قبل از مراجعه به محل كار) به كانكس ترياژ تنفسي درمانگاه مراجعه نمايند. جهت کنترل کووید 19 مي بايست ضمن شست و شو و رعايت بهداشت دست، رعایت آداب تنفسی (استفاده از ماسک؛ رعايت آداب سرفه؛ عطسه و ...) و فاصله گذاری اجتماعی، موازين ايمني و بهداشتي را همواره مدنظر قرار دهيم.



رئيس مركز سلامت كار شركت پالايش نفت تهران در خاتمه بيان داشت: پيشگيري به مراتب كم هزينه تر و راحت تر از درمان است. بايد بدانيم كه خشك كردن ريشه اين بيماري مهلك نيازمند عزم همگاني است. با رعايت كامل پروتکل‌های بهداشتي خود و عزيزانمان را تا جاي ممكن از آسيب اين بيماري مصون بداريم.




انتهای پیام /

پاسخی بگذارید