گروه: سیاسی / مجلس
تاریخ : 1399/08/27 12:43
شناسه : 398601

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه مشکل کمیاب شدن روغن نباتی در بازار در تامین کاهش 90 درصدی نیازهای وارداتی است، گفت: راه حل این موضوع قیمت گذاری واقعی مبتنی بر هزینه ها است.




علیرضا نظری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی شاخه سبز با اشاره بر کمبود روغن نباتی در بازار کشور، بیان کرد : گسترش کاشت کلزا ضمن اینکه در آمد با صرفه‌ای برای کشاورز فراهم می‌کند، موجب رونق تولید و کاهش هزینه‌ها در بخش صنایع کشور خواهد شد. 



نظری به وابستگی 95 درصدی کشور به واردات روغن و دانه‌های روغنی اشاره کرد و افزود: از آنجاکه بیش از 90 درصد میزان مصرف روغن نباتی کشور وابسته به واردات است و مواد اولیه آن از خارج تامین می شود، تمام تولید کلزای "دانه های روغنی" داخلی در 5 درصد تعریف می شود. 



وی خاطر نشان کرد : خوشبختانه امسال با توجه به مصوبه مجلس اصلاح دو تبصره از قانون ماده واحده خرید تضمینی محصولات کشاورزی انجام شده که در این ماده بحث قیمت گذاری واقعی مبتنی بر هزینه های صورت گرفته در زمان تولید تا کاشت، داشت و برداشت و همچنین سود متعارف کشاورز در این اصلاحیه دیده شده است.  



عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ادامه داد : این مصوبه گویای اینست که اگر قیمت واقعی مبتنی بر هزینه ها انجام شود و در مقابل سود متعارف برای تولید کننده لحاظ شود، حتما اقبال بسمت کشت کلزا "دانه روغنی" روی می آورد. چون کشاورز وقتی که هزینه کاشت و سودش تامین نشود، قطعا بسمت کاشت محصول دیگر سوق می یابد تا به آن نقطه نزدیک تر شود.  



نظری یادآور شد : امیدواریم پس از این اصلاحیه، تاییدیه شورای نگهبان برای این ماده واحده زودتر صورت گیرد و بعد از آن حتما در دستور کار کشور واقع شود. تا نیاز بحث واردات 95 درصدی را تامین بخشید و کاهش وابستگی ها و حرکت بسمت خودکفایی کشور را شاهد شویم.



انتهای پیام /


پاسخی بگذارید