تاریخ : 1399/11/27 10:55
شناسه : 398706




به گزارش شاخه سبز از کاشان ، زهرا جلوداریان :یکی ازمعضل های یکسان شهرهای تاریخی ایران که باعث درد مشترک شده است بحث پارکینگ وترافیک خیابان های اطراف بافت تاریخی است. ساختارسنتی شهرسازی ایران موجب شده است که دربیشترشهرها، بازارها ومراکز تجاری دربافت‏های مرکزی وتاریخی بنا شوند وبه همین علت این بخش‏ها همواره با مشکلات ترافیکی‏ دست‌ به‌ گریبان بوده‌اند.
بافت های تاریخی به عنوان زایش حیات اجتماعی و مدنیت اقوام و ملل مختلف جایگاه ویژه ای داشته اند واکنون دربرخی قسمت ها تبدیل به مخروبه های خطرناک شده اند که می توان گفت درمحدوده ی بافت های تاریخی به عنوان یک تهدید جدی، شهرهای تاریخی ما را از چهره ی واحد ومنسجم وهماهنگ اولیه دورمی سازد به ویژه درکناربازارهای تاریخی که این روزها دیگر رونق گذشته را ندارند وشاید یکی ازدلایل مهم آن عدم وجود پارکینک های مناسب بابافت وهمچنین عدم تدام حیات جدید است .
یکی ازبازاریان درگفتگو باخبرنگارما ازنبود پارکینگ مناسب ودراصل عدم فرهنگ سازی استفاده ازپارکینگ درکاشان ابرازگلایمندی کرد وگفت : این روزها مردم انگاروابسطه به خودروی خود هستند که همین نیازبافت های تاریخی را ازرونق انداخته است.
افشین مرادی افزود: اگرما کسبه ی بازارهم یک روز بخواهیم دیرتر به محل کارخود بیایم بامشکل پارک خودرومواجه هستیم .
مدیرسابق پایگاه میراث جهانی باغ های تاریخی ایران وپژوهشگرحوزه میراث فرهنگی ،معماری وشهرسازی نیزمی گوید : اجازه بدهیم تداوم تاریخی انجام شود اما کپی تاریخی نکنیم بافت تاریخی باید بازسازی وبهسازی شود باید فراتر ازیک ملک فکرکنیم باید نیازهای فعلی مردم دربافت دیده شود.
ناصرمشهدی زاده افزود: طرح جامعی برای بافت تاریخی وجود ندارد برای یک پروژه دربافت تاریخی سرمایه گذاردعوت می شود اما سلیقه یی با اوبرخورد می کنیم .
معمارو مرمت گر آثار تاریخی کاشان نیزبرضرورت زنده نگه داشتن بافت های تاریخی تاکید می کند و می گوید : بافت تاریخی کاشان بسیارارزشمند و دست نخورده است، دراین بافت تاریخی زمین های مخروبه ی داریم، آیا می‌توانیم این زمین‌ها را، مخروبه نگه داریم ؟ آیا این بافت نباید احیاء شود؟
سید اکبرحلی افزود: اگر بافت را مخروبه نگه داریم ارزش واقعی آن از بین خواهد رفت، باید ساخت و ساز‌ها بر اساس قوانین میراث فرهنگی، شهرداری و راه و شهرسازی باشد.
به گفته وی ،در طول تاریخ کاشان، شهرداری کاشان یکی ازموفق‌ترین شهرداری‌های کشوربوده که به بافت تاریخی اهمیت داده است و درحال حاضر هم ،شهرداری کاشان به خوبی عمل می‌کند.
وی تصریح کرد :بافت تاریخی باید احیاء شود ومردم باید به بافت تاریخی بازگردند، این بافت‌ها باید متناسب با هویت ملی ما زنده شود وایجاد پارکینگ هم البته هماهنگ بابافت ضروری است.
وی تاکید کرد: اما اگرهرجای شهرساخت و سازی انجام شود و در برابر آن ساخت و سازموضع گیری بی اساس کنیم بافت مخروبه می‌ماند وکم کم بافت خالی ازسکنه می شود.
مهران سرمدیان ،معاون مدیر کل و رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان به گفته معاون پارلمانی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: این دستگاه با داشتن حدود ۳۰ هزار اثر تاریخی در کشور، از لحاظ بودجه آخرین دستگاه است.
  شهردار کاشان درپاسخ به خبرنگارما که چه تدابیری برای رفع نیازها ی گردشگران ورونق اقتصادی دربافت تاریخی به ویژه بازارتاریخی داشته اند ؟ گفت : متأسفانه اثر ارزشمند "بازار" هیچ ورودی شاخصی در زمان حاضرنداشت که بتواند برای جذب گردشگران ،موثرباشد مسئله ساماندهی بازار، به ویژه ساماندهی ورودی‌های بازار در دستور کار قرار گرفت.
سعید ابریشمی راد افزود : آنچه که درجه اول به شهرداری مربوط می‌شود ساماندهی راه‌های منتهی به بازار است تا به هرمخاطبی بگوییم آنچه که می‌بینید مهم است تا اقتصاد بازارتدام یابد.
وی افزود: تداوم عملکرد بازارمقدم برحفظ کالبدی آن است و برای محافظت ازاین عملکرد ناچاربه مد نظر قراردادن خودروها درزندگی شهری ونقش آن درحیات بازارهستیم که تنها امکان موجود برای احداث پارکینگ دوم دریکی از زمین های شهرداری ، درمجاورت بازاربود.
وی تصریح کرد: این پارکینگ بین دوخانه تاریخی ثبت شده ی مقدم ووثقی محصوراست وحفظ میراث تاریخی هم برای ما مهم است .
به گفته وی ، پروژه بزرگ پارکینگ تجاری چارسو  10هزارمترزیربنا وبالغ بر250میلیارد ریال اعتباردارد که یکی ازپروژهای موفق شهرداری است که سرمایه گذارخصوصی دارد.
طراح ،مجری وسرمایه گذارپارکینگ چارسودرگفتگو باخبرنگارشاخه سبزمی گوید :به عنوان سرمايه گذاراولين مشكل سرمایه گذاری دربافت تاریخی نبود قوانين و ضوابط شفاف است به طوري كه مديران مسئول ازاين قوانین برداشت های مختلف وسلیقه یی دارند.
امید بشارتی افزود: دربرخي موارد حمايت بي دريغ ودربرخي موارد عدم همكاري وممانعت ازاجرای طرح به ویژه پس ازسرمایه گذاری صورت می گیرد.
به گفته وی ،عدم تعريف مشخص از سرمايه گذاري و حمايت واقعي از سرمايه گذارباعث شده نه تنها به پیشرفت پروژه درزمان تعیین شده کمک نمی شود بلکه دربرخی موارد اشکال تراشی هم می شود .
وی تصریح کرد :گويا نبايد سرمايه گذارسود ببرد ودراینجا تافته ی جدابافته می شود واینگونه رغبت سرمایه گذاری دربافت تاریخی ازبین می رود و سرمايه گذاري درساخت مسكن وآپارتمان ساده تر وسودبخش تر می شود.
وی بااشاره به سابقه ی کاری خود درزمینه ی طراحي ، مديريت ، ساخت و سرمايه گذاري در ساخت پاركينگ طبقاتی ، می گوید : تاکنون 3پارکینگ طبقاتی دربافت تاریخی ساخته ام وتجربيات ارزشمند و مفيدي دراين خصوص به دست آورده ام اما ناهماهنگی ها وتنوع سلیقه ی مدیریتی برخی مسئولین درحین اجرای پروژه همیشه مسئله سازبوده اما برای رونق بافت تاریخی تنها داشتن برنامه ی منسجم وعلمی می تواند بسترسرمایه گذاری را مهیا کند.
وی افزود: براي رونق بافت تاريخي ،طرح هاي مكمل هتل ،رستوران و مجموعه ی تفريحي به همراه فروشگاههاي محلي و خدمات از جمله پاركينگ براي پشتيباني اين كاربري ها ضروری است .
مديرعامل شركت مكعب سپيد می گوید : احداث پاركينگ متناسب با بافت تاریخی ازضروری ترین اين كاربري ها است چرا كه تا مشكل پاركينگ حل نشود دیگر كاربري ها نیزبا مشكل بهره برداري مواجه خواهد شد .
امید بشارتی افزود: در يك دهه پيش ،مديريت شهري با ایجا د گذرهاي جديد و تعريض کوچه ها نياز به دسترسي خودروها را تامين مي كرد .
وی افزود: اما امروزه به این نتیجه رسیده اند که نمی توان خودرو را داخل بافت هدایت کرد و دیگركوچه های باریک را تعریض نمی کنند اما نمی توان نیازبه خودرو را درزندگی امروزهم نادیده گرفت ویکی ازدلایل رکود بازارها وبافت تاریخی نیز،همین امرمی باشد.
به گفته وی ، با اهميت به بافتهاي تاريخي وبا حذف گذرهاي ماشين رو نیاز به پارکینگ های متناسب بابافت بیشترنمایان می شود .
عضوشورای اسلامی شهر کاشان احداث مجموعه پارکینگ چارسو درخیابان باب‌الحوائج را به عنوان یک الگو درجهت احیای بازارومقوم آن دانست وگفت:  قبلاً این مکان خرابه‌ای بود که درزمان بارندگی دو خانه تاریخی مقدم و وثقی باخطرتخریب مواجه می‌شدند.
حسینعلی وکیل افزود: در کل خیابان باب‌الحوائج تنها ساختمان کاملاً ایمن، محاسبه ‌شده و ضد زلزله از نظر سازه پارکینگ چارسو است که به دست یک معمارتوانمند بر اساس معماری بومی ما، طراحی شده است.
به گفته وی ،در حال حاضر خیابان باب‌الحوائج به محل پارک خودروبه صورت نامنظم تبدیل شده است و اگر پارکینگ چارسو، تکمیل شود به جلوه وزیبای ورودی بازار کمک خواهد کرد.
مهدی عبوری ، معاون وزیرراه وشهرسازی درگفتگو باخبرنگارما گفت: بافت تاریخی ازاهمیت بسیاربالایی برخورداراست وهمینظورپارکینگ برای حضورگردشگران لازم است اما بافت تاریخی نباید تخریب ویا آسیب ببیند .
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیزبه خبرنگارشاخه سبز،گفت : بله پارکینگ برای بافت تاریخی واقتصاد گردشگری ضروری است اما تاکنون به این مسئله به صورت اساسی نپرداخته ایم .
محمد رضا رضایی کوچی افزود: باید هم به نیازهای ضروری بافت همچون پارکینگ ها پرداخت هم به نوع ساخت وسازه دربافت تاریخی ارزش واهمیت داد.


انتهای پیام /

پاسخی بگذارید