گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1399/12/27 23:52
شناسه : 398723

رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه استفاده از صندوق رای الکترونیکی موجب افزایش سرعت شمارش رای می شود، گفت: خواهش ما این است که هیات نظارت انتخابات شوراها تهران بپذیرند که صندوق رای الکترونیکی در تهران استفاده شود.



به گزارش شاخه سبز ، جمال عرف با اشاره به اتمام فرصت ثبت‌نام انتخابات شوراهای شهر، اظهار کرد: در شورای ششم بیش از ۵۱ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به دوره گذشته مقداری ثبت‌نام‌ها کمتر شده است‌.

وی ادامه داد: بیشترین روش ثبت نام، حضوری و سپس دفاتر پیشخوان و ثبت نام از طریق اپلیکیشن بوده است. ۸۸ درصد ثبت نام کنندگان مرد و ۱۲ درصد زن هستند. بیشتر افراد ثبت نام کننده لیسانس دارند و سپس فوق لیسانس بوده‌اند که تعداد فوق لیسانس ها نسبت به دوره‌های گذشته افزایش یافته است. تعداد افراد ۳۶ تا۴۰ ساله بیشتر ثبت نام کرده اند.

عرف خاطرنشان کرد: کارمندان و سپس افراد شغل آزاد و فرهنگیان در رده های بعدی ثبت نام کنندگان بوده اند و ۱۳درصد سابقه ایثارگری دارند.

رییس ستاد انتخابات با بیان اینکه مدارک ثبت نام کنندگان به مراجع چهارگانه، هیات های اجرایی و نظارت ارسال می شود، گفت: در سال آینده ثبت نام انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری، شوراهای روستایی و ریاست جمهوری انجام می شود.

وی درباره تمهیدات ستاد انتخابات برای رعایت پروتکل های بهداشتی در زمان اخذ رای تصریح کرد: با استفاده از دستگاه احراز هویت الکترونیکی، هویت افراد مشخص شده و افراد دیگر نمی توانند بیش از یکبار رای دهند. با وجود چنین دستگاه هایی، اثر انگشت منتفی است. ما تلاش کردیم در مرحله ثبت نام شوراها همه پروتکل های لازم رعایت شده و ثبت نام ها غیرحضوری باشد. برای بعضی شبهه ایجاد شده بود که چرا شماره کارت بانکی آنها باید اعلام شود. ما برای احراز هویت افراد در شیوه ثبت نام غیرحضوری اعلام کرده بودیم که شماره ملی و کارت بانکی اعلام شود تا از هویت افراد مطمئن شویم اما این شبهه ایجاد شد که چرا شماره کارت بانکی باید اعلام شود و بنابراین ثبت نام حضوری بیشتر شد.

عرف با اشاره به اینکه تبلیغات غیر حضوری و از طریق رسانه ملی و فضای مجازی انجام می شود، گفت: ما اخذ رای را یکی دو ساعت زودتر شروع می کنیم. هرجا ممکن باشد اخذ رای در فضای باز و بزرگ انجام می شود تا تراکم جمعیت پیش نیاید. برای صندوق های که براساس سوابق آنها، بیش از هزار رای داشته باشند، صندوق رای دیگری در نظر گرفته می شود. ضدعفونی شعب انجام می شود و تهویه مناسبی در نظر گرفته می شود و افراد هم باید با خود خودکار شخصی همراه داشته باشند.

رییس ستاد انتخابات تاکید کرد: از همه ظرفیت کشور از جمله مدارس، مساجد و سالن های ورزشی  استفاده می کنیم تا تراکم جمعیت در روز اخذ رای ایجاد نشود. در این دوره ده درصد صندوق ها را افزایش داده و حدود هفتاد هزار صندوق خواهیم داشت.


عرف با اشاره به طراحی پروتکل های انتخابات با همکاری وزارت بهداشت درباره نحوه فعالیت ستادهای انتخابات و میتینگ ها، ادامه داد: با این حال عمده فعالیت های تبلیغاتی در فضای مجازی و رسانه ها خواهد بود. بخاطر رعایت سلامت مردم چاره ای نداریم که تبلیغات را به سمت فضای مجازی و رسانه ها سوق دهیم. البته این پروتکل ها بستگی به شرایط بیماری کرونا در آستانه انتخابات دارد. شرایط هر شهر براساس رنگ آن شهر خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به ضرورت رعایت قانون تبلیغات در فضای مجازی، تصریح کرد: کمیته رصد فضای مجازی ستاد انتخابات فعال است و تلاش می کنیم قبل از تبلیغات، داوطلبان توجیه شوند. باید یاد بگیریم اقدامات اثباتی انجام دهیم و دنبال تخریب نباشیم. فعالیت ها رصد می شود و به تخلفات رسیدگی شده و با متخلفان برخورد می شود.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به اینکه تعرفه های رای جزو امن ترین تعرفه هاست و چندین آیتم برای تامین امنیت تعرفه ها وجود دارد، افزود: به جای اثر انگشت در تعرفه ها، سریال الکترونیکی که دستگاه می دهد، نوشته می شود. شبکه ما داخلی است و ربطی به اینترنت دارد. ۲۴ فرایند انتخابات الکترونیکی است اما صندوق رای الکترونیکی نیست زیرا شورای نگهبان به دلایل فنی صندوق الکترونیکی را نپذیرفت و در این زمینه ابهام و سوالاتی دارد اما با رایزنی با هیات نظارت انتخابات شوراها  قرار شد در تعدادی از کلان شهرها صندوق الکترونیکی استفاده شود. تاکید ما بر تهران است زیرا تعداد ثبت نام ها و رای ها در انتخابات شوراها در تهران زیاد است و شمارش سخت است. استفاده از صندوق رای الکترونیکی موجب افزایش سرعت شمارش رای می شود. خواهش ما این است که هیات نظارت انتخابات شوراها تهران بپذیرند که صندوق رای الکترونیکی در تهران استفاده شود. در این زمینه وزیر کشور به رییس مجلس نامه نوشته است.

عرف با بیان اینکه به تعداد مناسب تعرفه های رای چاپ و دپو شده است که سال آینده توزیع می شود، گفت: مشکلی برای کمبود تعرفه نخواهیم داشت زیرا همه پیش بینی های لازم انجام شده است. تعرفه های رای قابل جابجایی نیست زیرا سریال تعرفه های برای هر استان متفاوت است.

رییس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اینکه قانونمداری و بی طرفی مجریان دو اصل مورد تاکید و خط قرمز وزارت کشور است، اظهار کرد: نباید گرایش سیاسی مجریان انتخابات موجب دخالت در مسیر اخذ رای شود. اگر به ما گزارش شود که تخلفی انجام شده است، ما رسیدگی می کنیم. عوامل اجرایی آموزش لازم را دیده اند. تاکید ما به فرمانداران این است که افراد زیر شصت سال برای پای صندوق انتخاب شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: تلاش می کنیم که گزارش دقیقی از روند انتخابات ارائه کنیم و در اولین فرصت به بهترین شکل ممکن نتایج انتخابات را اعلام می کنیم تا شائبه‌ای ایجاد نشود.

وی درباره تغییر فرمانداران و بخشداران گفت: ما اعلام کرده ایم تغییرات حداکثر تا اول اسفند با ادله انجام شود و وزیر تاکید دارد که باید در جریان تغییرات باشد. ما اعلام کرده ایم که تغییرات نباید بدون دلیل انجام شود.



انتهای پیام/

پاسخی بگذارید