تاریخ : 1400/04/23 13:13
شناسه : 398992

فرشته محقق- ساعت 10شب است زن از پشت گوشی صدایش می لرزد و من نمی شناسمش ، خانم تورا خدا کمکم کنید دیگه جانم به لبم رسیده نمی دونم باید چکارکنم ؟ چی شده ؟ از کجا زنگ می زنید ؟



خانم همسرم تهدیم کرده باید خرج خودم را خودم در بیارم میگه برام مهم نیست کجا و چطوری؟
 متعجب فقط گوش می دهم. انطور که متوجه شدم جوان است یک فرزند دارد که از بد ماجرا بایک مرد بی مسئولیت ازدواج کرده حالا بعد ازگذشت چهار سال از زندگی مشترک تازه به اول خط رسیده. شب هنگام بود. به پول نیاز داشت ، می گفت قصد خودکشی دارد با گریه تلفن  را قطع کرد پیدا بود قید خانه و زندگیش را زده بود. چه خطرها درآن شب منتظرش بود کجا قرار بود برود؟آشفته ام می کرد. دوستی را  که می شناختم درچنین مواقعی دست به خیر است تماس گرفتم و از اوخواستم به داد این زن برسد. شکر خدا توانسته بود اورا به خانه خود بیاورد. او یک زن آسیب دیده بود و به همین روال که می رفت به شک آینده بدی در انتظارش بود، همینکه  مرد از زنش انتظار نان آوری داشته باشد در گام اول یک تهدید جدی برای زندگی  مشترک آنها محسوب می شود.  
به نظر می رسد آموزش پیش از ازدواج یک اصل است، اصلی که در جامعه ما چندان جدی گرفته نمی شود درس هایی که در کتاب ها وجود ندارد درس دانستی های  زندگی مشترک، درس چگونه به شریک زندگی خود احترام بگذاریم ؟، درس مسئولیت من در زندگی مشترک چیست؟

حقیقت ماجرا این است که بلوغ جسمی افراد گویای آمادگی آنان  برای تشکیل زندگی مشترک نیست و این را خیلی از خانواده ها نمی دانند، زنی که به وظایف همسرداری اشراف ندارد و یا نمی داند که در زندگی مشترک چه وظایف مهمی بر عهده دارد ، مردی که نداند در این زندگی مشترک نقش او چیست و چگونه باید باشد حق ازدواج ندارد چراکه جز خودش دیگران را نیز دچار مشکل می کند.
متاسفانه در جامعه تاکید و اصراربرای ازدواج هست اما تاکید برآموزش های لازم برای تشکیل یک زندگی مشترک نیست، این نابلدی و بی مسئولیتی در هر دو جنس مشکل ساز می شود. هرچند که کلا مسئولان در عمل برای ازدواج جوانان چندان تلاشی نمی کنند و تمام برنامه های در نظر گرفته شده برای افزایش امار ازدواج جوانان از سال 1384 تاکنون شکل اجرایی به خود نگرفته و بر روی کاغذ مانده است، اما کاش برای همان عده اندکی که قصد ازدواج دارند آموزش های لازم برای تشکیل زندگی مشترک داده شود تا ازدواج ها به آسانی به طلاق کشانده نشود، تا زنی نیمه شب آواره کوچه و خیابان ها نشود کاش...

پاسخی بگذارید