سورنا ستاری
تاریخ : 1400/04/23 13:06
شناسه : 399003

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید براینکه دیپلماسی فناوری یک بحث جدی است که نوع تعاملات کشورها با ما بسیار متفاوت می شود، گفت: نفوذ فرهنگی و فناوری در کشورهای دیگر می تواند وجهه جدیدی از جمهوری اسلامی ایجاد کند.


به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، سورنا ستاری روز چهارشنبه در اولین همایش ترسیم چشم انداز جمهوری اسلامی ایران۱۴۵۰ که به صورت برخط برگزار شد، با اشاره به اینکه  یکی از مباحث مهمی که باید در این رویداد بیان شود بحث نوآوری است، افزود: یکی از مشکلات کشور و دولت در هشت سال اخیر بحث توسعه نوآوری بود، چون اگر این امر در کشور محقق نشود، اتفاق خاصی تا سال ۱۴۵۰ نخواهد افتاد.

وی بیان کرد: در هشت سال گذشته شاهد تغییراتی در حوزه فناوری کشور بوده ایم، اما پایه همه این تغییرات نوآوری است، نوآوری یکی از بزرگترین مواهب خداوند به انسان است.

ستاری با اشاره به اینکه نوآوری در واقع اختلافات جدی بشر با ایمان است، افزود: نوآوری آن ذهن وحشی بشر است که باعث می شود توسعه پیدا کند و اکنون شاهد اتفاقاتی در حوزه فناوری هستیم که در پنج سال گذشته نمی توانستیم هیچ یک از این موارد را پیش بینی کنیم چه برسد تا ۵۰ سال آینده که خیلی بعید است بتوانیم اتفاقات فناوری را پیش بینی کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: ممکن است بتوانیم یک سری حرف های کلی در خصوص پیش بینی تا ۵۰ سال آینده برای چشم انداز کشور بزنیم، اما آن چیزی که بشر باعث توسعه می شود نوآوری است.

وی با شرح داستان ساخت هواپیما و آرزوی بشر برای پرواز توسط برادران رایت گفت: در ابتدای قرن بیستم همه دولت ها روی ساخت هواپیما سرمایه گذاری می کردند و آمریکا نیز به عنوان کشوری که سرمایه و علم آن را دارد، اقدام به این کار کرد ولی شکست خورد که در نهایت این آرزو توسط دو برادر دوچرخه ساز محقق شد.

ستاری اظهار داشت: در حال حاضر نیز بحث حضور در مریخ مطرح است، چرا اکنون حضور در مریخ به هدف تبدیل شده؛ چون همان نوآوری است که باعث می شود بسیاری از تکنولوژی ها توسعه پیدا کند تا این اتفاق بیفتد.

وی گفت: در آن زمان دولت آمریکا به دنبال ساخت هواپیما نرفت بلکه شرکت های این کشور توسعه را انجام می دهند، اگر امروز آمریکا به عنوان یک کشور توانمند مطرح می شود به خاطر کمپانی های آن از قبیل اپل، مایکروسافت و فیس بوک است که این اتفاق می افتد.

ساختار بروکراتیک و نفتی دولت مانع پیاده سازی ایده ها است

رییس بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: متاسفانه ما در هشت سال شاهد بودیم پیاده سازی ایده ها در کشور بسیار سخت است، داشتن یک ساختار حکومتی کاملا نفتی، بروکراتیک، دولت و حکومت چاق از نظر تعداد نیروی انسانی بسیار زیاد در بدنه دولت از موانع پیاده سازی ایده ها در چند سال گذشته بوده است.

ستاری خاطرنشان کرد: نوآوری چیزی نیست که با قانون سازگار باشد، قوانین را برای اتفاقاتی که الان می افتد می نویسیم، اما اتفاقاتی را که در آینده می افتد نمی توان در قانون نوشت. کدام یک از کارهایی که در استارتاپ ها و نوآوری هایی که پیاده سازی می شود با کدام قانون می تواند همخوان باشد.

وی یادآور شد: تمام قوانین و آیین نامه ها توسط دولتی ها نوشته شده اند. از آدم دولتی نمی توان انتظار نوآوری داشت، اینکه آرزو داشته باشیم فرزندان ما در دستگاه دولتی استخدام شوند، بزرگترین خیانت به بچه های ما است، استخدام به معنای از بین بردن علم، اعتماد به نفس، نوآوری و خلاقیت یک انسان است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: در این سال ها باوجود توسعه وحشتناک فناوری، در هشت سال گذشته شاهد این اتفاقات بوده ایم.

وی ادامه داد: باید فکری کنیم که چطور نوآوری را وارد کارها کنیم، ساختار نفوذ نوآوری در داخل حکومت باید به چه شکل اتفاق بیفتد، این آن اصل اساسی است که باعث تغییرات می شود.

عضو هیات دولت گفت: نوآوری در ابتدای ورود، خود را ثابت می کند و بعد ضوابط و قوانین آن نوشته می شود و باید قبول کنیم. در حال حاضر شرکت هایی که در این حوزه ها شکل گرفته اند از حالت استارتاپ در آمده اند، الان در پارک فناوری پردیس در تهران بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جاری داریم و ابعاد این شرکت ها بالا رفته است.

وی اظهار داشت: اعداد مالی این شرکت ها بالا رفته است؛ همان طور که در دنیا نیز این بحث هست.

ستاری با اشاره به اینکه این شرکت ها بزرگ شده اند، گفت: نحوه مدیریت، اتفاقاتی که در اقتصاد کلان کشور توسط شرکت های حوزه تکنولوژی رقم خورده، حدود اختیارات، فضایی که کشور در اختیار این شرکت ها قرار می دهد، کمک هایی که باید کشور برای نفوذ این تکنولوژی به خارج از کشور کند، همه یک بحث جدی است.

وی اظهار داشت: دیپلماسی فناوری برای جمهوری اسلامی یک بحث جدی است، در حال حاضر خانه نوآوری و فناوری ایران در چند کشور توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است و بر اساس این دیپلماسی نوع تعاملات کشورها با ما بسیار متفاوت می شود. کشورها مسایل سیاسی  خود را با کشور ما کنار می گذارند، بنابراین نفوذ فرهنگی و فناوری کشور در کشورهای دیگر می تواند یک وجهه جدیدی از جمهوری اسلامی ایران درست کند، این امر موضوع جدی است که باید همه به آن بپردازیم.

ستاری یادآور شد: ساختار حکومت چه دولت و چه ساختار فکری مردم با نوآوری به صورت کاملا سازمان یافته مقابله می کند و این امر دست خودش نیست، اما نوآوری نیز یک ساختار است که جلوی ما می ایستد، در حال حاضر پیاده سازی نوآوری در کشور یک مبارزه مستمر بین افرادی که می خواهند تغییراتی ایجاد کنند و سیستمی که همه چیز را کاملا بر اساس قانون و قوانین خود بسته است، محسوب می شود.

وی تاکید کرد: در این مبارزه حتما کسی که نوآوری دارد موفق می شود، اما باید هزینه های سنگین بپردازد و سال ها در برابر هجمه ها مقاومت کند تا بتواند چیزی را که هست به نتیجه برساند. نوآوری چیزی نیست که سه یا چهار سال طول بکشد و پایدار باشد بلکه در حال حرکت است. تغییرات تکنولوژی و فناوری شدید است و باید فکری به حال این اتفاق در آینده کشور شود.

ستاری گفت: اگر نوآوری را آزاد کنیم و جوانان بتوانند کارهایشان را انجام دهند قطعا اتفاقات خوبی در سال های آینده در روند حرکت کشور رخ می دهد. می توانیم نوآوری خود را داشته باشیم و پیشرو باشیم و نوآوری خود را به دنیا تحمیل کنیم.   

اولین همایش ترسیم چشم انداز جمهوری اسلامی ایران۱۴۵۰ توسط کمیته چشم انداز دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز و فردا برگزار می شود.

پاسخی بگذارید