معاون شهردار قم:
گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/05/2 12:59
شناسه : 399047

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران، نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی شهر قم را با چالش واقعی روبه‌رو کرده است.



عباس ذاکریان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: از سال ۹۶ و شدت گرفتن تحریم های خارجی خرید اتوبوس های جدید با دشواری همراه شد و اورهال کردن اتوبوس های موجود به صورت جدی تری در دستور العمل شهرداری قرار گرفت.

وی ادامه داد: با اقدامات، خرید و اورهال ردن اتوبوس های قدیمی طی ۴سال گذشته به زودی تعداد اتوبوس های فعال در ناوگان درون شهری قم به ۳۰۰ دستگاه می رسد.

وی با اشاره به هوشمندسازی ایستگاه ها و تعیین زمان سفر ناوگان اتوبوس رانی، بیان کرد: در این خصوص شهرداری قم قراردادی با یک شرکت دانش بنیان بومی منعقد کرده است و اطلاع رسانی ایستگاه ها در قالب این پروژه به مسافران اعلام خواهد شد.

ذاکریان یادآور شد: مسیریابی حمل و نقل عمومی در نرم افزار مسیریاب نشان در حال نهایی شدن است و شهروندان می توانند مختصات سفر خود با جزییات مورد نیاز را از این نرم افزار دریافت کنند.

وی ابراز کرد: برای خرید و ورود اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل و نقل شهری قم در حال رایزنی با شرکت های سازنده هستیم و در صورتی که بازخورد مطلوبی توسط مردم در شهرهای دیگر از آن حاصل شود، شهرداری قم به خرید آن مبادرت خواهد کرد.

وی یادآور شد: آبان ماه سال ۹۶، هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان خارج و ناوگان جدید وارد عرصه شد و بعد از سال ۹۶ به دلیل افزایش نجومی قیمت تاکسی و مباحث اقتصادی جانبی امکان نوسازی ناوگان بشدت دشوار شده است.

ذاکریان با بیان اینکه بخش زیادی از فوت شدگان سوانح رانندگی در قم را عابرین پیاده تشکیل داده است، گفت: به دلیل تنش های اقتصادی و افزایش قیمت ارز سرمایه گذاران از احداث ۱۳ پل مکانیزه استقبال نکرده اند و به همین دلیل شهرداری به صورت مستقل برای احداث این سازه ها وارد میدان شد.

وی خاطرنشان کرد: احداث هر باب پل مکانیزه حدود ۷ میلیارد تومان هزینه بر روی دوش مجموعه مدیریت شهری می گذارد در حالی که چراغ دار کردن تقاطع ها برای عبور ایمن شهروندان از عرض خیابان هزینه بسیار کمتری به همراه دارد.

به باور وی، برای احداث پایانه جنوبی شهر قم مجموعه مدیریت استان همکاری و تعامل لازم را به خرج نداد و پیگیری های چندساله شهرداری قم به سرانجام نرسیده و با چالش های جدی روبه رو شده است.

ذاکریان اظهار داشت: تاکنون ۱۵۰ دوربین نظارت تصویری در سطح شهر قم نصب شده و تا چندماه آینده تعداد این دوربین ها به ۲۰۰ عدد خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: قرارداد نصب دوربین های ثبت تخلف شهری به دلیل تنش های ارزی طی سالهای گذشته ملغی شده است و تعداد این قبیل دوربین ها انگشت شمار است.

وی بیان کرد: مطالعات بازنگری طرح جامعه حمل و نقل به عنوان نقشه راه ۱۵ ساله شهر از مهمترین اقداماتی است که از سال های گذشته در قم آغاز شده است.

ذاکریان یادآور شد: مطالعات بازنگری طرح جامعه حمل و نقل در شهرداری قم نهایی شده و برای تصویب و ابلاغ نیازمند تصویب در شورای عالی ترافیک کشور است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: طرح جامعه دوچرخه در شهرداری قم نهایی شده که طی آن تمام مباحث مربوط به دوچرخه سواری در نظر گرفته شده است.

به باور وی، مطالعات ایمنی معابر، پیاده راه های پیوسته محلات در کنار مطالعات طرح جامع حمل بار نیز از طرح هایی مهمی بوده که طی ۴ سال گذشته در شهرداری قم به سرانجام رسیده است.

ذاکریان با اشاره به بهره برداری از پیاده راه های اطراف حرم مطهر، عنوان کرد: شهرداری قم در تغییر رویکرد از خودرومحوری به انسان محوری در ابتدای مسیر است و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی دارد.

وی ابراز داشت: رویکرد شهرداری قم در مباحث ترافیکی اولویت با عابران پیاده است و باید شهر به سمتی برود که مانند شهرهای پیشرفته خط عابر پیاده به مثابه چراغ قرمز برای رانندگان باشد.

ذاکریان یادآور شد: فرهنگ عبور و مرور در شهر به مرحله ای باید برسد که عابران پیاده با ایمنی و خاطر جمع در معابر شهری تردد کنند، به همین منظور در یکی از محلات شهر طرح پایش اصلاح پیاده روها و اصلاح جهت ترددها در حال انجام است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: به دلیل خلاء و غیرعلمی بودن شبکه معابر شهر قم سالانه حدود ۱۰۰ عابر پیاده بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می دهند.

مدیرکل حمل و نقل و امور ترافیک شهرداری قم نیز طی این نشست، ابراز داشت: مطالعات طرح تفصیلی شهر قم در کنار مطالعات جامع حمل و نقل ترافیک دو طرح کلان و کاربردی شهرداری قم در چند سال گذشته بوده که در قالب آن اولویت های طرح های عمرانی به درستی قابل سنجش و ارزیابی می شود.

سیدامیرعباس صفوی عنوان کرد: در قالب این دو طرح جامع شاهد تغییر نگرش در حرکت شهر به سمت انسان محوری و جلوگیری از تضعیف حقوق شهروندان بوده ایم.

به گفته وی، کاهش و حذف توسعه و تعریض شبکه معابر در هسته مرکزی و سرعت توسعه شبکه معابر در بافت پیرامونی، تبدیل تقاطع های غیرهمسطح به تقاطع های همسطح شهری، احیای مسیر دوچرخه و شبکه پیاده راه ها، دمیدن روح منطقی در خط کشی های شهری، اصلاح شبکه اتوبوس رانی و پوشش ۸۰ درصدی شبکه معابر از جمله تغییر نگرش های ایجاد شده طی سالهای قبل است.

پاسخی بگذارید