رئیس انجمن عکاسان قم:
گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/05/3 13:53
شناسه : 399094

رئیس انجمن عکاسان قم با اشاره به‌تالیف کتاب عکس خواهر خورشید گفت: این اثر نفیس هنری تحفه‌ای است که قمی‌ها را از بلاتکلیفی در می‌آورد، چرا که وقتی به‌یک سفر فرهنگی می‌روند به‌دلیل نداشتن اثری از این استان، باید کتاب‌های مربوط به‌اصفهان و شیراز را همراه خود ببرند.

ابراهیم سلیمانی شامگاه شنبه در نشست خبری معرفی مجموعه مصور خواهر خورشید نخستین کتاب عکس حرم بانوی کرامت در تبیین ویژگی‌های این اثر فاخر هنری و فتوژورنالیستی اظهار داشت: این اثر به‌لحاظ داشتن چهار رنگ، آستر بدرقه و همچنین چاپ متفاوت از دیگر آثار هنری که در حوزه عکاسی خبری ارائه شده متفاوت می‌باشد.

وی با بیان اینکه این کتاب نه یک اثر گردآوری شده بلکه یک اثر تالیفی است افزود: استفاده از عکس‌های نایاب قدیمی حرم حضرت معصومه (س) از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این اثر است، که حاصل ۱۰ سال تلاش شبانه روزی می‌باشد.

وی ادامه داد: در تدوین این اثر از نظرها و مشاوره‌های همه استادان بهره گرفته شده و مولف بر اساس ایده و تجربه‌های شخصی کار را پیش نبرده و این خوب است که یک هنرمند طرح خود را با همه اهل فن به‌اشتراک بگذارد و از نظرهای آنها استفاده کند.

سلیمانی با بیان اینکه معماری و تزئینات به‌کار رفته در حرم حضرت معصومه قابل قیاس با حرم رضوی و سایر حرم‌ها و بقاع متبرکه جهان اسلام نیست گفت: حرم حضرت معصومه تنها حرمی است که بواسطه شخصیت و سن آن حضرت، از یک طرح منحصر به‌فردی در تناسبات بنا، فرم و فضا و تزئینات برخوردار است، که تغییرها و توسعه پیرامونی آن تاثیر منفی می‌گذارد.

وی ادامه داد: تدوین یک اثر مصور از این بنای مذهبی در حقیقت یک مستندنگاری است، از این رو از وظایف میراث فرهنگی و مدیریت کلان شهری است، اما یک شخص این کار را انجام داده است.

رئیس انجمن عکاسان قم یادآور شد: وقتی قرار بود مسجد اعظم مرمت شود، دنبال عکس‌های قدیم آن می‌گشتند ولی در دسترس نبود، اما در این کتاب حتی بخش‌هایی که مخدوش شده را تلاش کردند، فریم قبل آن‌که مخدوش نشده را استفاده کنند یا زوایایی را ثبت نمایند که برای همه میسر نیست.

سلیمانی تصریح کرد: این اثر هنری از نظر نفاست، ارزش و جنبه‌های هنری در سطحی است که باید در سطح کشور جلسه‌های نقد و بررسی داشته باشد.

وی افزود: این اثر تنها تحفه‌ای است که قمی‌ها را از شرایط بلاتکلیفی در می‌آورد چون اگر می‌خواهند به‌سفر فرهنگی بروند باید کتاب شیراز و اصفهان را ببرند و از قم چیزی ندارند.

وی در با بیان اینکه اثر فوق خلاءهای هنری موجود در قم را پوشش می‌دهد، بیان داشت: این اثر از آن جهت که بنای حرم حضرت معصومه را به‌تصویر کشیده و ثبت نموده، ارزشمند است و تصاویر استفاده شده نیز آن قدر زیبا است که هر یک فریمش قابلیت یک پوستر را دارد.

رئیس انجمن عکاسان قم گفت: حمایت از این مجموعه نفیس هنری به‌نشر و بسط و توسعه فرهنگ و هنر اسلامی که در قم نهفته است، منجر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه زیبایی‌های بصری حرم حضرت معصومه معرفی کننده فرهنگ و هنر اصیل ایرانی اسلامی است اضافه کرد: یکی از نکته‌هایی مهمی که در خصوص این اثر باید مورد توجه قرار گیرد، غنیمت شمردن آن است، این نعمت بزرگی که فراهم شده را غنیمت بشمریم، هم معرفی نموده و هم در هدایا از آن استفاده کنیم، و فرصت و شرایط را برای تولید این قبیل آثار فراهم نماییم.

امیر حسامی نژاد مولف و تدوین کننده خواهر خورشید نیز طی سخنانی با بیان اینکه این کتاب ۲۱۶ صفحه‌ای از بخش‌های مختلفی چون گنبد و بارگاه، صحن و سرا، رواق‌های داخلی و مراسم‌های مختلف حرم حضرت معصومه به‌ویژه نماز عید قربان و تشییع شهیدان مدافع حرم تشکیل شده است گفت: یک از فصول و بخش‌های این کتاب که خیلی جذاب است و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته، بخش مربوط به‌عکس‌های قدیمی است و ما سعی کردیم عکس‌هایی که یا کم منتشر شده و یا تا به‌حال منتشر نشده را در این اثر قرار بدهیم.

این هنرمند و عکاس برجسته و با سابقه قم همچنین با اشاره به‌وجود ۲۲۲ فریم عکس در این اثر خاطرنشان کرد: این تعداد عکس طی مدت ۱۸ سال و از زمان رونمایی گنبد تعویض شده و جدید حرم حضرت معصومه تا ماه‌های اخیر را شامل می‌شود.

حسامی نژاد با بیان اینکه کتاب مذکور توسط یک موسسه فرهنگی متعلق به‌بخش خصوصی عرضه می‌شود، بیان کرد: این کتاب در آینده نزدیک و در دهه فرخنده ولایت رونمایی خواهد شد./ایرنا

پاسخی بگذارید