تاریخ : 1396/04/19 12:09
شناسه : 57290

محمدتقی رهبر در خصوص سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه قوه قضائیه باید پرچم‌دار آزادی‌های مشروع مردم باشد، اظهار کرد: قوه قضائیه همان‌طور که مقام معظم رهبری سیاست‌های قوه را فرمودند و قانون هم آن را معین کرده است این قوه نه‌تنها پرچم داری آزادی‌های مشروع بلکه حامی فرهنگ انقلاب، ارزش‌های نظام، حقوق اجتماعی، مردمی و شهروندی و حریم عمومی است. ما یک حریم عمومی داریم و یک حریم خصوصی. حریم خصوصی داخل منازل افراد است که هیچ‌کس کاری با این حریم ندارد.

وی افزود: اما حریم عمومی یعنی اینکه افراد متدین و غیر متدین جامعه حق دارند، اما نباید دین و ارزش‌ها را زیر سؤال ببرند و در جامعه هنجار شکنی کنند. بنابراین آزادی‌ها باید در چارچوب مشروعیت باشد. بی‌حجابی و خوردن مشروبات الکلی در جامعه جز آزادی‌های نامشروع محسوب می‌شود. همه انسان‌ها حق دارند حرف بزنند و دانشمندان هم این حق را دارند که انتقاد کنند و رسانه‌ها این حق را دارند که عیب‌ها را به دولت و حکومت بازگو کنند.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: باب گفتگو و تذکر باید در جامعه باز شود. نباید همه‌چیز بسته باشد و هر رسانه‌ای آمد و انتقادی را مطرح کرد نباید فوراً بگوییم که دارند تخریب می‌کنند چراکه کار رسانه همین است که انتقاد کند. بنابراین این آزادی‌ها که مطرح می‌شود فقط منظور آمد و رفت در خیابان نیست. دانشمندان، نخبگان و دلسوزان اگر حرفی را دارند باید راحت به حکومت بگویند و قوه قضائیه هم باید از این آزادی‌ها حمایت کند.

رهبر گفت: این‌ها اصولی است که اسلام برای ما معین کرده است و در سیره امیرالمؤمنین به وضوح دیده می‌شود. یک بعد موضوع این است که آزادی‌های عمومی در چارچوب قانون این است که همگان و از جمله مسئولان سطح تحمل خود را بالا ببرند و تحمل شنیدن نقد منصفانه را داشته باشند.

نماینده اسبق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چارچوب قانون اساسی است و قانون اساسی هم چارچوب‌ها را مشخص کرده است و قوه قضائیه هم باید از این آزادی‌ها دفاع کند. 

وی با بیان اینکه آزادی بیان هم جزء آزادی‌های مشروع است، گفت: البته بیان افراد نباید به ضرر نظام باشد و سبب ایجاد تفرقه شود. بیانی که اساس آن توهین و تحقیر است پسندیده نیست. بیان باید راهگشا و راهنما باشد.

رهبر تصریح کرد: وقتی می‌گوییم آزادی بیان یعنی افراد به راحتی بتوانند از بالاترین مقام‌های حکومت انتقاد کنند. امیرالمؤمنین با آن عظمتی که داشتند فرمودند" مردم به من بگویید آن چیزهایی را که لازم می‌دانید" در حالی که حضرت علی (ع) امام معصوم بود، اما ایشان می‌خواستند که خط سیر جامعه را مشخص کنند. امام علی(ع) در نامه‌ای که برای مالک اشتر می‌نویسند تأکید می‌کنند که" مالک نگو که من فرمانده هستم چراکه در برابر خدا باید پاسخگو باشی".

امام‌جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: بنابراین باید الگوی ما در حکومت رفتار و سیره امیرالمؤمنین باشد. اگر مسئولان در مسائل مختلف کوتاهی کردند رسانه‌ها باید این کوتاهی‌ها را نقد کنند چراکه اگر رسانه ها نگویند این مسئولان فکر می‌کنند همه راهی که رفته‌اند درست بوده است. در جمهوری اسلامی الگو، حکومت امیرمومنان است بنابراین نقدها باید گفته شود، اما از تخریب پرهیز شود و سوژه نباید دست دشمن دهند که بیگانگان استفاده کنند.

انتهای پیام

پاسخی بگذارید