تاریخ : 1396/04/25 14:10
شناسه : 59124
روزنامه نیویورک تایمز در این گزارش با طرح ادعاهایی مبنی بر این‌که ایران در سال‌های پس از خروج نیروهای آمریکا از عراق توانسته است بر این کشور تسلط یابد،‌ نوشت: نه تنها کالاها و اجناس ایرانی در هر بازار و فروشگاهی در عراق به فراوانی یافت می‌شود،‌ بلکه گروههای تحت حمایت ایران به سختی تلاش می‌کنند تا یک گذرگاه برای انتقال نیرو و تسلیحات به سوریه و لبنان ایجاد کنند.

این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت: زمانی که آمریکا 14 سال پیش به عراق حمله کرد، به این کشور به عنوان یک سنگ بنای بالقوه برای خاورمیانه دموکراتیک و غربی نگاه می‌کرد. این حمله هزینه‌ای بیش از یک تریلیون دلار در پی داشت و جان هزاران سرباز آمریکایی را گرفت.

اما ایران که تجربه جنگ خونین صدام حسین (دیکتاتور سابق عراق) علیه این کشور و در دهه 1980 و استفاده وی از تسلیحات شیمیایی علیه مردم را داشت، دیگر نمی‌خواست عراق تهدیدی نظامی علیه ایران باشد. در این جریان، ایران پیروز و آمریکا بازنده شد.

نیویورک‌تایمز هم‌چنین مدعی شد که ایران به دنبال گسترش نفوذ خود نه فقط در عراق، بلکه در سوریه، لبنان، یمن و افغانستان است و می‌خواهد یک مسیر زمینی از عراق به سوریه از طریق استان مرزی دیاله به مدیترانه برسد.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند که ایران هیچ‌گونه دخالتی در امور دیگر کشورها ندارد و سرنوشت کشورهای منطقه و جهان باید به دست ملت‌هایشان تعیین شود.

ایران در پاسخ به این ادعاها تاکید دارد که حضور کشورمان در سوریه و عراق تنها به صورت مستشاری و برای کمک به این کشورها برای مقابله با تروریسم به درخواست دولت‌های مشروع در آنها است.

انتهای پیام

پاسخی بگذارید