تاریخ : 1396/05/15 15:22
شناسه : 65103

رضا پورفلاح از برگزاری چهارمین جشنواره مرغوب ترین انجیر ایران در گلوگاه از 19 تا 23 مرداد در سالن ورزشی شهید چمران جنب اداره آموزش و پرورش گلوگاه خبر داد و اظهار کرد: افتتاحیه این جشنواره ساعت 6 عصر 19 مرداد با حضور استاندار مازندران، نماینده مردم شرق مازندران در مجلس و مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی برگزار می شود.

وی افزود: در سومین جشنواره انجیر گلوگاه 28 غرفه برپا شد و در سال جاری به 40 غرفه ارتقاء یافته است که غرفه داران انواع انجیر تازه خوری، فرآورده های انجیر، صنایع تبدیلی و تکمیلی انجیر، محصولات فرآوری شده زراعی و باغی گلوگاه و صنایع دستی و میراث فرهنگی این شهرستان را عرضه می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه گفت: در حال حاضر طبق برآورد صورت گرفته مساحتی حدود 150 هکتار باغات انجیر در شهرستان گلوگاه وجود دارد که حدود 30 هکتار باغات تجمیعی و مابقی به صورت پراکنده در حاشیه جاده ها و مرزبندی اراضی کشاورزی کاشته شده است و سالیانه حدود هزار تن انجیر در این شهرستان برداشت می شود.

پورفلاح با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی، اقیلم و آب و هوای مساعد شهرستان گلوگاه، محلی مناسب برای پرورش درخت انجیر است، خاطرنشان کرد: انواع انجیر گلوگاه شامل انجیر سفید، سیاه، 3 فصل و انجیر سفید دیررس(انجیر پاییزه) است که البته انجیر سفید گلوگاه به دلیل کیفیت، مرغوبیت، ارگانیک بودن و طعم و مزه مطلوب از طرفدارن و مشتریان بیشتری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته مردم شهرستان گلوگاه از کاشت درخت انجیر به عنوان تعیین مرز بین اراضی کشاورزی خود استفاده می کردند، افزود: از دیگر کاربردهای درختان انجیر پراکنده در اطراف اراضی کشاورزی مصرف میوه، مرزبندی، سایه بان و استفاده از چوب خشک درخت انجیر به عنوان هیزم بوده است و همچنین از درخت انجیر در حاشیه زمین به عنوان بادشکن استفاده می شد تا وزش بادهای شدید به محصولات کشاورزی آسیب نرساند.

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه اظهار کرد: 4 سال پیش که هنوز جشنواره انجیر در گلوگاه برگزار نشده بود باغ انجیر تجمیع شده در این شهرستان وجود نداشت و فقط درختان انجیر به صورت پراکنده بودند اما در طی 4 سال اخیر مردم و کشاورزان گلوگاهی به کشت و توسعه باغات انجیر تشویق و ترغیب شدند و اکنون 30 هکتار باغات انجیر تجمیعی در این شهرستان وجود دارد که همچنان در حال توسعه است.انتهای پیام

پاسخی بگذارید