تاریخ : 1396/05/18 14:05
شناسه : 66008

سیدمهدی مولایی اظهار کرد: چرای زودرس و بیش از ظرفیت مرتع، ورود دام‌های غیرمجاز و بیش از تعداد پروانه، عدم رعایت فصل چرای دام از سوی عده ای از دامداران از بیشترین مشکلات بخش مرتع این اداره است.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از چرای زودرس دام در مراتع با ایجاد ایستگاه‌های کنترل دام و گشت‌های مستمر درمراتع از ورود دام پیش از فصل تعلیف جلوگیری به عمل آمد.

‍ رئیس اداره منابع طبعی تنکابن خاطرنشان کرد: در مراتع حوزه شهرستان هزار و 143 بهره بردار با حدود 78 هزار واحد دامی به امر تولید مواد پروتیئنی و لبنی اشتغال دارند.

مولایی افزود: با هدف حفظ مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک، طی دو سال گذشته 430 هکتار مراتع حوزه این اداره ازطریق عملیات کپه کاری احیا شد.

وی گفت: در همین مدت 75 دستگاه آبشخوار و شش هزار و 500 متر لوله پلی ایتلن به صورت رایگان در اختیار دامداران قانونی مراتع قرار گرفت.

‍ رئیس اداره منابع طبیعی تنکابن تاکید کرد: این پروژه ها همه ساله درسطح وسیعی از مراتع منطقه به منظور جلوگیری از رانش و لغزش، سیل و غنی شدن مراتع صورت می گیرد.

مولایی اجرای طرح‌های مرتعداری را در بهبود و اصلاح مراتع موثر دانست و افزود: از 110 سامانه عرفی در مراتع تنکابن 71 سامانه با مساحتی حدود 58 هزار هکتار با 884 بهره بردار دارای طرح مرتعداری است.

وی با اشاره به بازدید هفته گدشته فرماندار ویژه تنکابن و تعدادی از مسئولان شهرستان از مراتع افزود: در بازدید میدانی که از مراتع دریاسر، شلف، سرآبگرم، نزارکوه و شهرستانکوه، صورت گرفت گزارش کاملی از عملکرد منابع طبیعی و آبخیزداری درباره وضعیت دام و دامداری، چگونگی مدیریت چرا، کنترل پروانه چرای دام، اجرای سیستم چرایی و نیز عملیات مکانیکی و بیولوژیکی در مراتع و نیز احداث سدهای گابیونی وسنگ ملاتی - بذرپاشی و عملیات بیولوژیکی توضیحاتی داده شد.

وی گفت: در این بازدید که مسوولان قضایی نیز حضور داشتند بر لزوم برخورد قاطع با متخلفان و متجاوزان با منابع طبیعی تاکید شد.

انتهای پیام

پاسخی بگذارید