تاریخ : 1396/05/18 16:06
شناسه : 66054

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا واقعا از توافق هسته‌ای متنفر است و می‌خواهد آن را کنار بگذارد. اکنون به نظر می‌آید که وی به دنبال راهی برای این کار است.

اگرچه رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته به توصیه مقامات ارشد امنیت ملی‌اش و با اکراه، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرد، گزارش اخیر نشریه فارین پالسی نشان می‌دهد که وی یک تیم ویژه را در کاخ سفید مامور پیدا کردن راهی برای طرح ادعای نقض توافق از سوی ایران کرده است. روشی که وی بتواند ایران را مقصر جلوه دهد، نه آمریکا.

اما مشکل اینجاست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تایید می‌کند که ایران به تعهداتش عمل می‌کند. ترامپ و تیم او احتمالا تلاش خواهند کرد تا دست کم ادعا کنند ایران روح توافق را نقض می‌کند و برای این کار، روی آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران و پرتاب اخیر یک راکت فضاپیما متمرکز خواهند شد، اما هر چند این اقدامات دردسر ساز است،‌ کارشناسان تاکید می‌کنند که هیچ یک از این اقدامات نقض توافق هسته‌ای،‌ چه در متن و چه روح آن نیست.

جاناتان فاینر،‌ رئیس دفتر وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و مدیر دفتر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت امور خارجه در این‌باره گفت: واقعیت حرف‌های ترامپ این است که ایران کارهای بد زیادی انجام می‌دهد که خلاف منافع آمریکا و متحدان و شرکای ما است، اما اینکه این اقدامات چه ارتباطی با توافق هسته‌ای دارند،‌ جایی است که منطق ترامپ فرو می‌پاشد.

در حقیقت، کارشناسان معتقدند که اگر کسی هم در حال نقض روح توافق هسته‌ای باشد،‌ آن ترامپ است نه ایران.

ووکس نیوز در ادامه با تاکید بر این‌که توافق هسته‌ای تنها درباره برنامه هسته‌ای ایران است، گزارش داد: اگر توافق هسته‌ای نابود شود، به طور قطع ایران برنامه هسته‌ای‌اش را باز می‌گرداند و آمریکا نیز به همان جایی باز خواهد گشت که در ابتدای مذاکرات قرار داشت و دیپلماسی را امتحان کرد.

از طرفی دیگر، کارشناسان می‌گویند که بسیار بعید است که ایران و دیگر طرف‌ها دوباره بر سر مفاد توافق مذاکره کنند. این بدان معنی است که گزینه‌ها برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به موارد وحشتناک از جمله گزینه نظامی محدود می‌شود.

ترامپ دوست دارد خود را یک معامله‌گر بداند اما اگر به راهی که اکنون می‌رود، ادامه دهد به یک نابودگر توافق تبدیل خواهد شد که مسائل را بدتر از آنچه که هست،‌ می‌کند.

انتهای پیام

پاسخی بگذارید