تاریخ : 1396/05/29 14:06
شناسه : 69315

مائده برهانی پس از کسب عنوان نهمی تیم ملی در رقابت‌های قهرمانی آسیا، اظهار کرد: در گروه سختی قرار داشتیم و اگر بگوییم در گروه مرگ بودیم بی‌جا نبوده است و از همه بدتر دیدار نخست ما مقابل تیمی بود که در دیدارهای ملی همیشه به آن باخته بودیم و کار سختی در پیش داشتیم. شاید اگر در دیدار دوم و سوم خود مقابل چین تایپه قرار می‌گرفتیم با شناخت بیش‌تری مقابل آن‌ها بازی می‌کردیم اما بازی نخست بود و همه چیز در همان بازی نخست مشخص می‌شد.

او با اشاره به این که زمان زیادی برای آماده‌سازی تیم ملی برنامه‌ریزی نشده بود، خاطرنشان کرد: فرصت چندانی برای آماده سازی تیم‌ ‌ملی برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا برنامه‌ریزی نشده بود، در حالی که زمان برای آماده‌سازی تیم وجود داشت. لیگ اوایل اسفندماه به اتمام رسیده و همه بازیکنان در حال‌ استراحت بودند و بسیار راحت فرصت سوزی شد. زمانی که تیم بانک سرمایه در اردو و در مسابقات جام باشگاه‌ها بود این امکان وجود داشت اردوها با بازیکنان امید و لیگ برتری برگزار شود، ولی این اتفاق نیفتاد. تقریبا یک ماه زمان آماده‌سازی داشتیم و از طرفی چند تن از بازیکنان کلیدی تیم ملی به دلیل آسیب‌دیدگی‌ و مسائل شخصی نیز در تیم حضور نداشتند و این عوامل باعث شد تا تیم با آمادگی کامل راهی مسابقات نشود.

او در ادامه‌ افزود: به تیم‌ ‌ملی بسیار باید کمک شود و برنامه‌ریزی‌های حرفه‌یی برای آن صورت گیرد. نیاز به جوانگرایی است، اما نه در تیم‌ ‌ملی بزرگسالان! باید در ابتدا پشتوانه‌سازی کرد، در حال‌ حاضر بازیکنی وجود ندارد که بتواند جایگزین ملی‌پوشان بزرگسال شود و کار اشتباهی است اگر بخواهند این کار را انجام دهند چون بازیکنی وجود ندارد که این پتانسیل‌ را داشته باشد که در تیم‌ ‌ملی بزرگسال فعالیت کند. تمرکز فدراسیون والیبال در بخش بانوان باید بر روی پایه‌سازی و ساختن بازیکنان پایه باشد و از طرف دیگر روی بزرگسالان نیز سرمایه‌گذاری شود تا بتوانند نتایج خوبی کسب کنند.

برهانی درباره عنوان نهمی تیم‌ ‌ملی در رقابت‌های قهرمان آسیا، گفت‌: نباید به این موضوع پرداخت چرا که در گروه سخت، کارِ بسیار سختی در پیش داشتیم. شاید اگر تیم به جمع هشت تیم صعود می‌کرد با شرایط  موجود واقعا یک معجزه بود و چیزی جز معجزه نمی‌توانست باعث شود در بین هشت تیم قرار بگیریم. تیم ملی والیبال بانوان توانایی و پتانسیل‌ قرارگیری در بین هشت تیم برتر آسیا را دارد اما نیاز به زمان، برنامه‌ریزی، تبلیغات و توجه دارد و ان‌شاء‌الله دید فدراسیون نسبت به بانوان باز شود.

او ادامه داد: تا به امروز هر بار از مسابقات قهرمانی آسیا بازگشته‌ایم، صحبت از نیاز به توجه بوده است، اما محقق نشده و برنامه‌ریزی برای بانوان انجام نشده است. مهم‌ترین کاری  که برای تیم‌ ‌ملی می‌توان انجام داد برگزاری لیگ است. لیگ والیبال زنان پویا نیست و می‌توان گفت‌ اصلا لیگی وجود ندارد که بخواهد پویا باشد. بازیکنان خوب همیشه از دل لیگ به تیم‌ ‌ملی تزریق می‌شوند. فدراسیون باید علاوه براین که به  فکر ساختن بازیکنان جوان است باید به فکر ساختن لیگ معتبر نیز باشد. با تیم  فیلیپین تقریبا دو سال گذشته بود که بازی انجام دادیم و من در مصاحبه‌های خود بیان کردم اگر برای تیم ملی برنامه‌ریزی نشود عنوان هشتم خود را نیز از دست خواهیم داد و تیمی مانند فیلیپین جایگزین ما خواهد شد و حال نیز خواسته یا ناخواسته این اتفاق رخ دهد. فیلیپین در حال‌ حاضر یک لیگ حرفه‌یی دارد و روی بازیکنان جوان سرمایه‌گذاری می‌کند، به فکر والیبال پایه نیز است و از بازیکنان خارجی در لیگ خود استفاده می‌کند ما نیز باید قدم‌هایی برداریم. تا این قدم‌ها برداشته نشود عنوان هشتمی به نهمی و سال‌های بعد به دهمی نزول خواهد داشت. باید تفکرات و برنامه‌ریزی‌ها حرفه‌یی شود.

این ملی‌پوش والیبال ایران درباره رقابت‌های انتخابی قهرمانی جهان نیز اظهار کرد: کم‌تر از یک ماه دیگر فرصت است. در رقابت‌های انتخابی قهرمانی جهان کسب نتیجه‌ برای فدراسیون مهم نیست، چرا که واقعیت نیز این است و با توجه به گروه‌بندی مسابقات خیلی چشم به درخشش در این مسابقات نیست. با تایلند، کره جنوبی، کره شمالی و ویتنام هم‌گروه هستیم که  بازی با این چهار تیم باعث خواهد شد با توجه به کمبود مسابقه‌های‌مان تجربه بازی خود را افزایش دهیم و این به پیشرفت تیم ملی کمک خواهد کرد. باید دید برنامه فدراسیون  برای حضور در این مسابقات از جوانان استفاده می کند یا خیر؟.

انتهای پیام

پاسخی بگذارید