گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 78497
 پروژه‌های آبرسانی به بخش کهک روز سه شنبه  با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و مسئولان استان قم افتتاح شد.
به گزارش شاخه سبز  در این مراسم که استاندار قم و تعدادی از مسئولان استانی و مدیران وزارت نیرو حضور داشتند، طرح‌های آبرسانی به ۱۰ روستای بالادست کهک به بهره‌برداری رسید.
درآیین مراسم افتتاح سرپرست وزارت نیرو در این مراسم با اشاره به اقدامات دولت در راستای تأمین آب آشامیدنی شهرها و روستاهای کشور اظهار داشت: در این خصوص ۵۰۰ میلیون دلار هزینه شد و ۵ هزار و ۸۰۰ نفر از مردم روستاهای کشور از نعمت آب بهره‌مند شدند.
ستار محمودی افزود: ۳۰۰ میلیون دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به منظور گسترش شبکه آبی روستاها در سال جاری نیز اختصاص یافته است.
وی گفت: برنامه‌ریزی‌های وزارت نیرو این‌گونه خواهد بود که تا پایان فعالیت دولت دوازدهم و یا در دو سال ابتدای دولت بتوانیم کلیه روستاهای استان قم را از نعمت آب شرب بهره‌مند کنیم.
سرپرست وزارت نیرو با بیان اینکه امروز از بحران مصرف آب و برق در تابستان عبور کردیم تصریح کرد: همراهی مردم در زمان اوج مصرف انرژی و آب موجب شد تا با مشکلات کمتری در این زمینه مواجه باشیم.
وی افزود: استان قم در زمینه برق دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوبی است و برای ساماندهی شبکه توزیع برق در قم نیز برنامه‌هایی خواهیم داشت.
محمودی عنوان کرد: امروز روستاها و شهر قم از آب شرب پایداری برخوردار هستند و امیدواریم به سایر روستاهای باقی مانده نیز آب رسانی صورت گیرد.
رئیس مجلس گفت : با تکمیل پروژه آبرسانی به روستاهای قم این استان از مرز بحران بی آبی خارج می شود 
به گزارش شاخه سبز علی لاریجانی با بیان اینکه در پروژه آبرسانی به قم رهبری ژ نقش اصلی را داشتند تصریح  کرد :این پروژه تا دوسال آینده کامل می شود مهمه روستاهای قم از آب بهره مند می شوند
وی با اشاره به اینکه پروژه آبرسانی باید در اولویت قراربگیرد تصریح کرد: همه مسولان  استانی باید برای رفع مشکل بی آبی روستا ی قم موضوع آبرسانی به روستا ها در اولویت قرار  دهند.
رئیس قوه مقننه مشکل کم آبی  را از مشکلات کشور دانست و اظهار داشت: دولت محترم در این زمینه با مردم شفاف صحبت کند تا با همکاری مردم بتوانیم منابع آب را به خوبی مدیریت  کنیم.
لاریجانی  با تاکید بر ضرورت استفاده از سیستم آبیاری مدرن در روستاها گفت:  برخلافابیاری سنتی  غرق آبی سیستم آبرسانی تحت فشار مناسب ترین شیوه آبیاری است چرا که  مانع از هدر رفت آب می شود
رییس مجلس موضوع آب را ملی دانست ‌تصریح کرد: کاهش نزولات جوی ، عدم مدیریت صحیح آب،  کشور را با بی آبی مواجه کرده است و باید طرح د راز مدت صیانت از آب مورد توجه مدیران  قرار گیرد .
وی با بیان اینکه ۸۰درصد از اعتبارات آبرسانی به روستای ها ی  قم از بخش  د‌ولتی تامین شده است افزود: ۱۵ درصد مابقی آبرسانی از بخش کشاورزی تامین شده است.
رئیس مجلس در ادامه از تخصیص ۱۰ میلیارد تومان وام با سود ۶در صد از صندوق توسعه به طرح های اقتصادی در روستاها  خبر داد و افزود: اگر مشکل بی آبی برطرف شود مشکل اشتغال جوانان  روستا همچنان پا بر جاست که برای رفع این مشکل لا یحه تخصیص بودجه برای توسعه  اقتصاد روستا یی در مجلس به تازگی مصوب شده است .
علی لاریجانی مشکل تخلیه روستاها از جمعیت را مورد توجه قرار داد وگفت : تنها ۲۵ درصد از جمعیت ما روستا نشین هستند که نسبت به آمارهای ارایه شده، ما تنها کشوری هستیم که آمار روستاییان تا این اندازه پایین است.
رئیس مجلس با اشاره به آسیب های مهاجران روستاییان به شهرها  تصریح کرد: از بین رفتن روستاو افزایش حا شیه نشینی از معضلا ت  دو معضلی است که باعث بوجود آمدن آسیب می شود .
وی با تاکید بر لزوم جدی گرفتن توسعه روستای وچرخش اقتصادی در روستا تصریح کرد: اگر منابع تخصیص یافته درست وبجا هزینه شود توسعه روستاها محقق می شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه معدن ، کشاورزی ، توریست  ایران گردی از بخش های قابل توجه برای سرمایه گذاری و توسعه اقتصاد روستایی است گفت: سر مایه گذارن که طرح هادی اقتصاد روستایی دارند می توانند از این تسهیلات استفاده کنند
همچنین در این مراسم سید مهدی صادقی استاندار قم ازبا ابراز خرسندی ار افتتاح پروژه های ابرسانی به روستاهای قم گفت: یکی از بزرگترین دغدغه ومشکلات روستاییان نبود آب بود که دردیدارهایمان آنها از بی آبی گلایه داشتند وما شرمنده آنها می شدیم .
گفتنی است عملیات احداث مجتمع آبرسانی شهدای فردو با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
خاطر نشان می شود که برای عملیات انتقال آب به ۱۰ روستای بالادست کهک ۴۸ کیلومتر لوله گذاری انجام شده و در مجموع ۱۳۷ میلیارد ریال هزینه شده است.

پاسخی بگذارید