تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 95835
به گزارش پایگاه خبری شاخه سبز، به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به وضعیت دو تولید کننده انحصاری خودرو یعنی ایرانخودرو و سایپا در کشور اظهارداشت: بر هیچ کسی پوشیده نیست که صنعت خودرو در کشور هر ساله بد تر از سال دیگر شده است و دلیل این هم مدیران دولتی است که در سود کارخانه شریک هستند و در زیان کارخانه شریک نیستند.

 

وی با بیان اینکه مدیران ایرانخودرو و سایپا با حساب سازی شرکت را سود ده اعلام می کنند تصریح کرد: مدیران کارخانه های ایرانخودرو و سایپا تنها در سود کارخانه ها شریک هستند و آنها با حساب سازی های جعلی سود شرکت را بالا نشان می دهند تا سود بیشتری را عاید خود کنند و از این رو این مدیران تنها از سود این کارخانه ها بهره می برند و در ضرر این کارخانه ها سهمی ندارند که دلیل اصلی بی کیفیت بودن خودروهای این دو شرکت مسئولان دولتی بی دغدغه ایرانخودرو و سایپا است.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با بیان اینکه در ایران، خودرو تولید نمی شود بلکه شبه خودرو تولید می شود بیان کرد: مگر نه اینکه دلار 800 تومانی 4000 تومان شده ؟ مگر نه اینکه 500 درصد ارزش پولی در مقابل دلار کاهش یافته است ؟ و محموله ای که انها می فروختند امروز می توانند با 500 درصد افزایش می توانند صادر کنند پس چطور امروز نمی توانند خودرو صادر کنند. ایران ارزان ترین نقطه جهان در بحث انرژی است ، کجای دنیا برق کیلو واتی یک سنت است؟ قیمت کارگر و دست مزدهم که ثابت مانده است تقریبا و پایین است پس چطور یک کارخانه ای مانند تویوتا با حقوق 5000 دلار و قیمت های نجومی انرژی خودرو تولید می کند که قیمت تمام شده ان می شود 15000 دلار و آن را نیز صادر می کند ؛ پس چطور ما با این همه منابع انرژی و دستمزد کم کارگر نتوانسته ایم خودروهای داخلی را صادر کنیم ، مردم دنیا خودرو می خواهند نه شبه خودرو که ما در حال حاضر تولید می کنیم.

 

منصوری بر همین اساس اضافه کرد: در تمام کشور های جهان اگر ارزش پولی کشور آنها 20 درصد کمتر از ارزش دلار باشد تمام محصولات خود را به سایر کشور ها صادر می کنند ، امروز ما شاهد کاهش 500درصدی ارزش پول ملی نسبت به ارزش دلار هستیم ولی نمی توانیم محصولات خود را به سایر کشور ها صادر کنیم و دلیل این امر هم این است که مردم در سایر نقاط جهان دنبال خودروهای با کیفیت هستند ولی ما نتوانسته ایم نیاز بازار جهانی را در بحث خودرو تامین کنیم و هر روز صنعت خودرو کشور بدتر از روز دیگر شده است و در حال تولید شبه خودرو بجای خودرو هستیم.

 

وی با بیان اینکه خودروساز های ما امروز تنها تبدیل به مونتاژ کار شده اند خاطر نشان کرد: صنعت خودرو کشور ما امروز تبدیل به صنعت مونتاژ کاری شده است که متاسفانه مونتاژ کاری را هم ایرانخودرو و سایپا به درستی نیاموخته اند و بلد کار نیستند؛ مردم امروز از وضعیت خودرو های داخلی راضی نیستند و اگر نظر سنجی کنیم صددرصد مردم نمره زیر ده را به خودروساز ها می دهند.

پاسخی بگذارید