تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 128587



به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین روز هشتمین نشست شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با بیان اینکه پردیسان خانه همه فعالان و سمن‌های محیط زیست است، گفت: اگرچه با توجه به شرایط اخیر حوزه محیط زیست، دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی برای فعالان این حوزه ایجاد شده، اما «آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است». ما اطمینان داریم که در راستای امنیت و منافع ملی گام بر می داریم و البته باید کاملا هوشیار باشیم تا از هر سوء استفاده‌ای جلوگیری کنیم.

مدنی خاطرنشان کرد: بدون شک، هیچ نهاد امنیتی یا دولتی تمایل ندارد و نمی‌خواهد فعالیت‌های محیط زیستی که در مسیر امنیت و منافع ملی است، تعطیل شود. زیرا دولت باور دارد به‌تنهایی نمی‌تواند مسایل و چالش‌های محیط زیست، آب و کشاورزی را بر طرف کند و نیازمند مشارکت مردم است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت نهادینه کردن اخلاق در جامعه و فعالیت های مدنی، تصریح کرد: بسیاری از مجموعه اتفاقات ناخوشایند در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی، محصول بی اخلاقی است.

وی ادامه داد: متاسفانه این روزها، قضاوت بر اساس برداشت های شخصی، توهم، دلخوری، گلایه و سوء برداشت، فضای رایج جامعه و روابط را تشکیل می دهد و برای شکستن این فضا باید گفتگو کنیم، زیرا بدون گفتگو و فهم یکدیگر نمی توانیم به محیط زیست کشور کمک کنیم.

مدنی با یادآوری این موضوع که سرمایه اجتماعی کشور به راحتی به دست نیامده و به راحتی نیز نباید از دست برود، خاطرنشان کرد: گرچه هوشیاری محیط زیستی در جامعه ایجاد شده است، اما تا زمانی که این هوشیاری به عمل و اصلاح رفتارهای نادرست تبدیل نشود، برای محیط زیست و منابع طبیعی کشور مفید و موثر نخواهد بود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: رفتارهای احساساتی، پوپولیستی، وابستگی به دولت برای فعالان مدنی و سازمان های مردم نهاد خطرناک است و با تعریف درست سمن ها همخوانی ندارد. از این رو، آسیب شناسی و نقد عملکردها می تواند نقشی موثر در بلوغ فعالیت های مدنی و مردمی به ویژه در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی داشته باشد.

وی با بیان اینکه شبکه ملی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور به عنوان شبکه ای که نمایندگی بخشی از فعالان محیط زیست و منابع طبیعی را بر عهده دارد، مورد احترام است، گفت: اما این احترام به شبکه، به معنای نادیده گرفتن سایر فعالان محیط زیست نیست. زیرا آرزو آرمان ما، همراهی و همکاری ۸۰ میلیون ایرانی برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی است و از این رو می خواهیم از همه فعالیت های موثر در این حوزه، حمایت کنیم.

مدنی با تشریح برنامه ۱۰۰ روزه معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با تمرکز بر موضوع پسماند (بی‌زباله) از ابتدای دی ماه امسال تا ۱۳ فروردین ماه ۱۳۹۷، اعلام کرد: در همین راستا و با مشارکت خوبی که درون معاونت ایجاد شد، ۸۰۰ اقدام برای این موضوع در سراسر کشور تعریف شد و شما نیز می توانید در اجرای آن ها مشارکت داشته باشید.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: تخصیص بودجه در بخش آموزش و پژوهش، منوط به تعریف برنامه شده است.

مدنی با بیان اینکه مسیر پیش رو ساده نیست و نیاز به تعامل و برنامه ریزی درست دارد، گفت: بدون شک در میدان عمل، ضعف داریم و به همین دلیل مشتاق یادگیری البته در فضای سالم هستیم.

پاسخی بگذارید