تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 144020





به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران (سامات)، کیومرث کلانتری در حاشیه این افتتاح ها با اشاره به اینکه در گرامیداشت هفته زمین پاک پروژه های متعددی در سطح استان تهران افتتاح و به بهره برداری رسید، گفت: با افتتاح سیستم پایش لحظه ای پساب بیمارستان ۱۲۵ تخت خوابی تامین اجتماعی شهرستان شهریار، از این پس معاونت نظارت و پایش محیط زیست استان تهران بصورت لحظه ای و آنلاین پارامترهای دما، TSS، COD و PH و وضعیت راندمان تصفیه خانه بیمارستان را رصد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه حجم فاضلاب این بیمارستان در شبانه روز ۱۷۵ مترمکعب بوده و  این بیمارستان نخستین بیمارستان استان تهران است که سیستم آنلاین آن  نسبت به بقیه بیمارستانها کاملترین پارامترها را داشته و مجموعا ۴ بیمارستان در سطح استان تهران مجهز به سیستم آنلاین پساب هستند، افزود: این اقدام در جهت حذف آلاینده و هم در جهت بازچرخانی آب و استفاده مجدد از آن باتوجه به شرایط کم آبی در تهران بسیار حائز اهمیت است.

کلانتری با اشاره به اینکه همچنین سیستم تصفیه فاضلاب یک دامداری پنج هزار راسی که امروز شاهد افتتاح و بهره برداری از آن بوده ایم با حجم فاضلاب تصفیه شده حدود ۳۰۰  مترمکعب در شبانه روز آغاز به کار کرده و پساب تصفیه شده آن در  بخش کشاورزی خود واحد و مناطق اطراف آن  مورد استفاده قرار می گیرد، تصریح کرد: این دامداری اولین دامداری در شهرستان شهریار است که به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه همچنین سیستم پایش لحظه ای یک شرکت لبنی که امکان اندازه گیری و رصد ۶ پارامتر آلاینده را توسط محیط زیست دارد امروز به بهره برداری رسید، افزود: تاکنون ۱۱۴ واحد صنعتی و خدماتی در استان تهران به سیستم پایش لحظه ای تجهیز شده اند که از این تعداد ۳ واحد دارای سیستم پایش لحظه ای پساب و هوا بوده و در مجموع در استان تهران ۱۱۷ سیستم پایش لحظه ای داریم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به شناسایی ۴۰۷ واحد صنعتی آلاینده در پایان سال ۹۶، گفت: این واحد ها در فهرست صنایع آلاینده استان قرار گرفته و بر اساس قانون موظف هستند در ابتدای سال ۹۷، یک درصد از فروش خود را به عنوان عوارض آلایندگی به شهرداری ها، دهیاری ها و بخشداری های مربوطه پرداخت کنند.

کلانتری با بیان اینکه  قرار گیری این واحدها در فهرست صنایع آلاینده استان به معنای عدم توجه این واحدها به قوانین و ضوابط زیست محیطی است، افزود: بر اساس قانون همه واحدهای صنعتی و خدماتی موظف به رعایت ضوابط زیست محیطی هستند و قوانین محیط زیست نیازمند استمرار و تداوم هستند.

وی اظهار داشت: باتوجه به تدابیری که در محیط زیست استان شکل گرفته و پایش های منظم صورت گرفته خوشبختانه شاهد روند کاهشی تعداد واحدهای آلاینده بوده ایم و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران  در پایان  به  بررسی و تعیین تکلیف ۲۱ گزارش ارزیابی توسط سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته اشاره داشت و گفت: در مجموع در استان تهران ۱۶۳ گزارش ارزیابی و برنامه مدیریت زیست محیطی دریافت کرده ایم که عدد قابل توجهی است و نشان از توجه بخش های مختلف پروژه های عمرانی و توسعه استان به قوانین زیست محیطی دارد.

نورالله طاهری فرماندار شهرستان شهریار در این مراسم با اشاره به اینکه در شهرستان شهریار حدود ۹۵۰ واحد صنعتی وجود دارد، افزود: از این تعداد واحد صنعتی ۵۰ درصد آن فعال، حدود ۲۵ درصد نیمه فعال و مابقی غیر فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه در ۹۰ درصد واحدهای  فعال، قوانین و ضوابط زیست محیطی رعایت می شود، اظهار داشت: در برخی از واحدها مشکلات زیست محیطی و آلودگی وجود دارد که انتظار داریم تمامی صنعتگران رعایت کامل ضوابط و قوانین زیست محیطی را مد نظر قرار دهند.

پاسخی بگذارید