گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 152877
 

وضعیت تصادف موتورسیکلت ها به عنوان یکی از معضلات شهری که هزینه سنگینی را به دوش دولت می گذارد، در استان قم از خط قرمز عبور کرده و به حادترین مشکلات اجتماعی در شهر تبدیل شده که گاها به عدم نظارت کافی از سوی خانواده ها و چالش در ضعف آموزشی و فرهنگی گرده زده می شود. اما آیا حقیقت دارد؟
طبق یافته ها اغلب مشاهده می شود افرادی که از فقر فرهنگی همراه با فقر اقتصادی رنج می برند بیشتر به این معضل دامن می زنند و در واقع می توان گفت: فقر اقتصادی مزید بر فقر فرهنگی دو مشخصه از ایجاد و رونق این معضل است.
اول صبح است عجله هم داری یکباره پشت یک ترافیک سنگین ساعتی را سپری می کنی و در نهایت دیر به سرکار می رسی و می بینی که مسبب اصلی ترافیک عجله یک موتورسوار است که در اثر برخورد در لاین 1 با یک ماشین دچار ضربه مغزی شده و مردم و پلیس آگاهی و آمبولانس و.. جهت بهبود و رسیدگی در آن جا حاضر شوند.
روز دیگر یک جوان را در بارندگی می بینی که بدلیل عدم رعایت ونامناسب بودن لاستیک ها سرخورده و به زیر ماشین پشت سرش رفته و ساعتی دیگر شخصی با خانواده و این استمرار همچنان تسلسل وار هر روز ادامه دارد.
کمی باورش سخت است ولی این افراد عمدتا برای ظهور و بروز خودشان در واقع راهی نمی یابند و دسترسی به امکانات زیادی هم نمی توانند داشته باشند لذا از مرکبی به عنوان موتور که ارزان ترین وسیله است و قدرت مانور را دارد استفاده می کنند.
رانندگان در خیابان همه به اتفاق از راکبان موتور هراس دارند. عابران در پیاده رو به گونه ای دیگر واهمه دارند، خواه یک شهروند خانم و چادری باشد که اغلب بوسیله اگزوز موتور چادرش می سوزد، خواه کودکان و افراد مسن تر، که صدای موتور رعشه به جان آن ها می اندازد.
فرهنگ استفاده از موتورسیکلت هنوز در ذهن ها بدرستی نقش نگرفته و ممکن است افراد مشکلات خود را با تندی، بی باکی در  رانندگی و بی احتیاطی جبران کنند و این یکی از معضلاتی است که در این شهر وجود دارد.
استان قم استانی است که 40 درصد تولید موتورسیکلت کشور را در 28 واحد تولیدی به عهده دارد که گاهی افراد، بین تولید انبوه و تصادفات بی حد  ارتباط قائل می شوند و درواقع از این امر به عنوان یک اصل یاد می کنند.
اما وقتی به گفتگو با موتورسواران سوانح صحبت می کنی اغلب متوجه می شوی که این افراد سعی داشته اند با حرکت نمایشی و جلب توجه، نگاه ها را به خود متمرکز کنند تا درواقع  با این حرکات نمایشی و پرخطر راهی برای بروز و ظهور اجتماعی بدست آورند و از اعتبار بیشتری در جایگاه خویش بهره مند باشند.
لذا حرکت نمایشی و پرخطر راهی برای بروز و ظهور اجتماعی است که وقتی ماشین و خودرو و دیگر امکانات رفاهی در دست نیست با موتورسیکلت که ارزان ترین قیمت وسایل نقلیه را به خود اختصاص داده است خود را ابراز می کنند و خلاء های درونی خویش را اینگونه اشباع می کنند.
اما واقعیتی که در مورد موتور سواران می بینیم این است که بر خلاف پلاک های خودرو که اغلب قابل شناسایی می باشند موتورسیکلت های موجود در شهر که تعداد آن ها بالغ بر 450 هزار دستگاه در استان است، عمدتا دارای پلاک مشخصی نیستند و در نتیجه بیشتر مواقع در صورت ارتکاب تخلفات قابل شناسایی نمی باشند، خواه بر اثر وجود بافته هایی که در دو طرف موتور جهت نگهداری اجناس آویزان می شود که تحت عنوان خرجین از آن یاد می شود و خواه گل و لای و خاک و خواه فرسودگی و از بین رفتن سطح رنگی پلاک ها است.
لاستیک های فرسوده و عدم طرح های اسقاطی برای موتورسیکلت های قدیمی، نیز از دیگر عوامل موثر آمار تصادفات موتور در استان است که بی موالاتی رانندگان و عدم رعایت عوامل انسانی از مهمترین عوامل تصادفات موتور و قابل بررسی است.
هدی سادات چاوشی

پاسخی بگذارید