گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1397/08/1 13:36
شناسه : 193589
 اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در کنفرانس منطقه آسیا – اقیانوسیه با عنوان نقش خانواده، اجتماع و دولت در جوامع رو به سالمندی با تاکید براینکه در موضوع سالمندان و سالمندی به منزلت و کرامت آن ها توجه شود، گفت باید برنامه دقیقی برای ارتقا منزلت سالمندان تدوین شود که مرتبط با سلامت اجتماعی و توسعه کشور باشد.
وی افزود : فکر می کنم با توجه به جایگاهی که سالمندان دارند و اندوخته تجربیات نهفته آنها ، هر برنامه ای که در این زمینه تدوین شود، به برنامه های توسعه ای کشور کمک خواهد کرد.
معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: قدرت نظام سیاسی و مدنی باید بر مبنای استفاده از ظرفیت سالمندان باشد تا دولت بتواند از ظرفیتی که در این مجموعه انسانی وجود دارد، با کمک نهادهای مدنی استفاده به سزایی ببرد.
جهانگیری گفت: دوره سالمندی دوره کمال انسان است وبلندای زندگی هر انسانی در آن نهفته است و انبوهی از تجربیات در آن وجود دارد و با سالمندان می شود به گذشته ، آینده وامروز اندیشید .
وی افزود: اگر خانواده ها از این منظر به مسئله سالمندان نگاه کنند و با برنامه ریزی دقیق تردر این زمینه به رفاه ، امنیت وآرامش خانواده کمک خواهد شد. بنابراین نیازمند برنامه ای متناسب با این شرایط هستیم.
معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: نهادهای مدنی حلقه های ارتباطی بین سالمندان و دستگاه های دولتی می توانند نقش مهمی ایفاء کنند و به کسانی که بنیاد فرزانگان را در کشور بنیان کردند تبریک می گویم که می تواند با استفاده از ظرفیت سالمندان وارتباط با دولت نقش مهمی برعهده داشته باشد .
جهانگیری گفت: سیاست ها وبرنامه ریزی های عملی در جهت توانمند سازی سالمندان، حفظ سلامت جمعی ، روانی و اجتماعی آنها و ایجاد زیرساختهای مورد نیاز در امنیت سالمندان و ارتقاء سطح امید به آینده باید برای این قشر باید مورد توجه باشد .
وی افزود: بطور طبیعی از برنامه هفتم توسعه به بعد که برنامه توسعه ای در کشور تدوین شد در سرفصل آن باید به نیازهای سالمندان توجه داشته باشیم .
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به سخنان وزیر بهداشت ودرمان وآموزش پزشکی درباره هزینه های درمان در جمعیت سالمند کشور ، افزود: این هزینه ها باید در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد و نقش سالمندان در ابعاد سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی باید بررسی شود و تاثیر آن بطور دقیق در توسعه جامعه به سمتی برود که هرم جمعیتی سالمندان بخش عمده را داشته باشد .
جهانگیری با اشاره به اینکه صندوقهای بازنشستگی کشور امروز به تعبیر صاحب نظران به ابرچالش تبدیل شده است، اظهارداشت: در مقطع فعلی تقریبا تمام صندوق های بازنشستگی به بودجه دولت متمرکز هستند و بیش از 80 درصد منابع مورد نیاز آنها توسط دولت تامین می شود و100 درصد هزینه های صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح توسط دولت تامین می شود.
وی با اشاره به اینکه در سالهای آینده با انباشت بیشتری از نیروی انسانی سالمند روبرو هستیم وباید هزینه های بازنشستگی آنها از طریق صندوق های بازنشستگی تامین شود، گفت: خوشبختانه از اوایل دهه 80 قانون وآیین نامه هایی در دولتهای وقت تدوین شد و در دولت یازدهم بطور جدی به این موضوع پرداخته شد ودر برنامه های توسعه ای و سیاست های کلی به آن توجه شده است .
معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: این موضوع در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب سیاست جمعیت و خانواده به عنوان سیاست های کلی بندهایی بطور خاص به سالمندی و نیازهای آنها اشاره شده است و مردم ایران به جهت فرهنگ دینی خود سالمندی را با فرزانگی یکی می دانند .
جهانگیری با اشاره به مساله مدرسه سازی توسط خیرین اشاره کرد وگفت: مسائلی مانند مدرسه سازی و بهداشت ودرمان و ازدواج از موضوعات اولیه جامعه ایرانی است و انسانهای شریف با نهادهای مدنی به صحنه آمدند و بخش عظیمی از این مسئولیت را به دوش گرفتند وباید موضوع سالمندی توسط رسانه ها، صداوسیما، شخصیت ها و صاحب نظران تبیین کنند تا خیرین و انسانهای دلسوز برنیازهای این مساله تمرکز پیدا کنند .
وی گفت: حضور خیرین و توجه به موضوع سالمندان می تواند این امید را به جامعه بدهد که نسبت به آینده سالمندان دغدغه نداشته باشند و خانواده ها برای این فرصت خود را مجهزتر کنند تا براساس فرهنگ ایرانی واسلام از سرمایه انسانی استفاده مطلوب کنیم .
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه امیدوارم این نشست آغاز یک درک جدید در ارتباط با سالمندان در ایران باشد، افزود: این همایش فرصتی برای تعقل در مسئله سالمندی و سالمندان برای همه دست اندرکاران است و برای کشور ما ایران موضوع جمعیت و آینده نگری برای برنامه ریزی آتی کشور بسیار مهم است .
جهانگیری افزود: در یک دوران رشد جمعیت بسیار بالایی داشتیم که در هرم جمعیتی کشور منعکس شد که نیازهای این قشر هم باید تامین شود .این رشد جمعیتی در دوران تحصیلات ابتدایی و آموزش و پرورش باعث شد در مواقعی مدارس سه شیفت و حتی چهار شیفت داشته باشیم .
وی ادامه داد: برخی مواقع که این رشد جمعیت به دانشگاه وارد شدند برای دوره ظرفیت دانشگاه ها کنکورهای بزرگی برگزار کردیم و حتی در اقصی نقاط کشور دانشگاه ایجاد شد وبه برکت آنها امروز در شهرهای کوچک دانشگاه وجود دارد .
معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: آن جمعیت می تواند در 30 سال آینده به یک رشد جمعیت سالمندی و تعداد سالمندان کشور متمرکز شود که از الان باید برای آن برنامه ریزی شود .
جهانگیری گفت: جمعیت سالمند ایران هفت میلیون و400 هزار نفر براساس سرشماری سال 1396 شمسی است که تا سال 2050 به حدود 30 میلیون نفر می رسد که کشور در هیچ مقطعی با چنین جمعیت سالمندی روبرونبوده است و این موضوع نیازمند برنامه ریزی و سیاستگذاری دقیق برای تامین نیازهای آنان است.

پاسخی بگذارید