تاریخ : 1397/08/16 23:48
شناسه : 197664
دموکرات‌ها بعد از هشت سال قدرت را در مجلس نمایندگان به دست آورند و این مانع بزرگی بر سر راه دستورکار‌های قانونی ترامپ خواهد بود، اما جمهوری خواهان هنوز قادرند اکثریت نسبی سنا را از آن خود کنند و به این ترتیب میتوانند در تایید گزینه‌های دستگاه قضا موثر واقع شوند.

انتخابات این دوره از جمله پر آشوب‌ترین و پرجنجال‌ترین کمپین‌های انتخاباتی در طول تاریخ اخیر بود. ترامپ برای اعلام حمایت از کاندیدا‌های جمهوری خواه به همه ایالات در سراسر کشور سفر کرد و دموکرات‌های قدرتمند نظیر باراک اوباما نیز همین کار را کردند.
 
از نظر ترامپ، او قادر بود جلوی نفوذ دموکرات‌ها در کنگره بگیرد و مانع از تکرار اشتباه اولین انتخابات میان دوره‌ای اوباما که در آن دموکرات‌ها به شکل مفتضحانه‌ای ۶ کرسی را در سنا و ۶۳ کرسی در مجلس نمایندگان را از دست دادند بگیرند.
 
با تلاش ترامپ جمهوری خواهان همچنان عنان سنا را در دست دارند و این یعنی آن‌ها قادرند قضات همه ایالات و دیوان عالی را انتخاب کنند. جمهوری خواهان تعدادی از کرسی‌های سنا را از دست دادند. 
 
هنوز ترکیب دقیق اکثریت اعضای مجلس سنا و مجلس نمایندگان معلوم نیست. دموکرات‌ها به زودی باید درباره ادامه کار نانسی پلوسی به عنوان رییس مجلس نمایندگان که در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ بر عهده او بود تصمیم گیری خواهند کنند.
 
پلوسی روز گذشته گفته بود: ما کنگره‌ای خواهیم داشت که شفاف و پاسخگو به مردم آمریکاست. فردا روز جدیدی برای آمریکایی‌ها خواهد بود. ما به اندازه کافی اختلاف نظر داشتیم. مردم آمریکا خواهان صلحند. آن‌ها نتیجه میخواهند. این انتخابات برای بازگرداندن تعهد به قانون اساسی و تعادل به دولت ترامپ است.
 
ماکسین واترز، آدام شیف و جری ندلر قرار است ریاست کمیته‌های خدمات مالی، اطلاعات و دادگستری را بر عهده بگیرند. با کنترل این افراد بر کمیته‌های کلیدی مجلس نمایندگان، دموکرات‌ها قدرت قانونی ارسال احضاریه برای متهم کردن جمهوری خواهان و جمع آوری اسناد یا برگزاری نشست‌های استماع و اجرای فرآیند‌های دیگر برای تحقیر جمهوری خواهان در صورت عدم تبعیت آن‌ها را خواهند داشت.
 
شیف در این باره در ماه اکتبر به سی ان ان گفته بود: ما در صورت پیروزی قادر خواهیم بود جمهوری خواهانی را که تمایلی به پاسخگویی ندارند مجبور به پاسخ گویی کنیم.
 
دموکرات‌ها با این پیروزی یک نظر سنجی بزرگ درباره محبوبیت ترامپ انجام دادند و همزمان با شکستن انحصار جمهوری خواهان در مجلس، نسل جوان تر، زنان و نژاد‌های مختلف پیروزی بزرگی به دست آوردند. اما جمهوری خواهان اکثریت خود را در مجلس سنا همچنان حفظ کرده اند. این انتخابات نشان دهنده شکاف عمیق و شکل گیری یک جبهه مبارزه سیاسی ادامه دار برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است.
 
اینکه اکثریت مجالس سنا و مجلس نمایندگان در تضاد سیاسی قرار گرفته اند نشان دهنده شکاف فرهنگی و سیاسی بین رای دهندگان لیبرال شهر‌های بزرگ و حاشیه این شهر‌ها و بین طبقه کارگر عمدتا سفید پوست و بلوک محافظه کار روستایی که همچنان برای آن‌ها ترامپ یک شخصیت محبوب به شمار می‌رود است.
 
اما پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان برای ترامپ یک مساله خطرناک است. کمیته‌های دموکرات این بار برای ترامپ محدودیت‌های قانونی جدی به ارمغان خواهند آورد.
 
دموکرات‌ها در این انتخابات موفق شدند ۳۰ کرسی را از آن خود کنند. آن‌ها تنها به ۲۳ کرسی برای گرفتن اکثریت مجلس بعد از هشت سال نیاز داشتند. اما آن‌ها بازی را در سنا به جمهوری خواهان باختند. کرسی‌های ایالات‌های داکوتای شمالی، ایندیانا و میسوری، یعنی ایللاتی که هنوز ترامپ در آن‌ها محبوبیت بالایی دارد به جمهوری خواهان رسید.
 
دو سال بعد از پیروزی ترامپ بر هیلاری کلینتون، دموکرات‌ها بار دیگر این جسارت را پیدا کردند که آرزوهایشان را محقق کنند.
آن‌ها اکثریت مجلس نمایندگان را دست آوردند. مجلسی که در ۱۲ سال گذشته سه بار دست به دست شده و با مناطق حاشیه‌ای که با لفاظی‌های آتشین ترامپ مسموم شده بود. در این انتخابات میانگین مشارکت جوانان ۴ درصد افزایش یافت و همین مساله آینده چهره آمریکا را تغییر داد.
 
روسای جمهوری نظیر اوباما و کلینتون نیز انتخابات‌های میان دوره‌ای سختی از سر گذراندند، ولی در نهایت دشمنی‌ها و حملات کپتول هیل (مجلس نمایندگان) علیه روسای جمهور وقت منجر به پیروی آن‌ها در دور دوم انتخابات هایشان شد. ترامپ که هیچ چیزی را بیشتر از شناسایی یک دشمن جدید دوست ندارد از این وضعیت لذت خواهد برد.
 
این تناقض آرای رای دهندگان تداعی گر پیروزی کلینتون در آرا و شست او در رقابت‌های الکتروال سال ۲۰۱۶ بود و نشان میدهد چه شکافی در سیاست آمریکا ایجاد شده است.
 
جمهوری خواهان در ایالاتی که به طور سنتی حامی این جریان است قوی ظاهر شدند و این نشان داد ترامپ علی رغم رتبه پایینی که در تاییدیه‌های این حزب دارد، اما از نظر سیاسی نیروی قدرتمندی در میان محافظه کاران است.
 
حفظ اکثریت در سنا برای رییس جمهور حائز اهمیت است چرا که به او و به رهبر اکثریت سنا، مک کلنل اجازه میدهد مهمترین میراث خود یعنی بازسازی قوه قضاییه با حضور محافظه کاران را به اجرا در بیاورد و حفظ کند.
 
 
اما این انتخابات برای ترامپ چه معنایی دارد؟
همه چیز بستگی به واکنش ترامپ دارد که چه پاسخی به سرزنش علنی مردم به دو سال ریاست جمهوری او از طریق صندوق‌های رای خواهد داشت. او در این سال‌ها تقابل‌های نژادی و فرهنگی را تقویت کرده و اغلب در برابر حقیقت و حقانیت ایستادگی کرده است.
 
با توجه به سابقه و شخصیت ترامپ، به نظر بعید میرسد که ترامپ جنگ فرهنگی‌ای را که در روز‌های منتهی به انتخابات شدیدتر شده بود را تخفیف دهد.
 
در واقع او به این نتیجه رسیده که دقیقا همین رویکرد است که منجر به پیروزی جمهوری خواهان در سنا شده. اما منقدان استدلال میکنند که تلاش ترامپ برای جلب حمایت تندرو‌ها خطر عمیق‌تر شدن اختلافات گروه‌هایی نظیر زنان تحصیل کرده را بیشتر کرده و این مساله بر نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ میتواند موثر واقع شود.
 
با پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، امید‌ها برای لیبرال‌هایی که خواستار تحقیق و تفحص علیه رییس جمهور و حتی اعلام جرم علیه او هستند بیشتر شد. این وضعیت برای دموکرات‌ها تا دو سال آتی یعنی تا انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری ادامه خواهد داشت.
 
فاکس نیوز که یک رسانه دست راستی نزدیک به دونالد ترامپ است با اشاره به توانایی دموکرات‌ها برای رد لوایح مد نظر رییس جمهور با توجه به پیروزی آن‌ها در رقابت‌های مجلس نمایندگان نوشت: از جمله این لوایج میتوان به دیوار بین آمریکا و مکزیک و کاهش مالیات طبقه متوسط اشاره کرد. آن‌ها میتوانند در مواردی نظیر اصلاحات قوانین مهاجرتی ترامپ نیز امتیازاتی را بگیرند.
 
از طرفی به طور نظری، پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان به معنای آغاز روند بازجویی از ترامپ در پرونده دخالت خارجی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری است. با این حال با توجه به حضور اکثریت جمهوری خواهان در مجلس سنا، این احتمال که دو سوم سنا رای لازم برای محکوم کردن رییس جمهور و برکناری او را صادر شود کم خواهد شد. اما اگردموکرات‌ها رویکرد محافظه کارانه در پیش بگیرند با واکنش منفی رای دهندگانشان مواجه خواهند شد که با امید مخالفت با ترامپ به آن‌ها رای داده اند.
 
به گزارش سی ان ان، در نظر سنجی‌های اخیر، ۷۷ درصد مردم به تجدید نظر درباره ترامپ رای داده اند.
 
رییس جمهور آمریکا نتایج را در حالی دنبال میکند که با خانواده خود در محل اقامتش در کاخ سفید شام میخورد.
دو منبع نزدیک به کاخ سفید گفته اند که ترامپ پائول رایان رییس پیرمجلس نمایندگان را مقصر اصلی شکست جمهوری خواهان در این رقابت میداند.
 
یک منبع آگاه به سی ان ان گفته: ترامپ از دست رایان بسیار عصبانی است.
 
درو هامیل یکی از مشاوران نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان که احتمالا رییس مجلس آینده خواهد بود در توییتر خود نوشت: رییس جمهور ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه شب سه شنبه به نانسی پلوسی زنگ زده و پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان را به او تبریک گفته است

پاسخی بگذارید