تاریخ : 1397/08/17 21:04
شناسه : 197853
اخیرا دو طرح با نام‌های «حذف دلار از معاملات بین‌المللی» و «تنبیه کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم‌ها» در مجلس شورای اسلامی در دست پیگیری است. طرح نخست از هفته‌ها قبل توسط کشورهای مختلفی در دستور کار قرار گرفته است؛ چنانکه رئیس‌جمهور روسیه سه هفته قبل اعلام کرد که روسیه برای این که بتواند امنیت اقتصاد خود را تأمین کند، به سوی حذف دلار از تعاملات مالی خود با کشورها حرکت خواهد کرد. از طرفی آن‌جا که بسیاری از برخوردهای متقابل با کشورهای تحریم‌کننده ایران تا حدی منفعلانه بوده است، طرح دوم می‌تواند دری به سوی یک سیاست فعال علیه کشورهای اجراکننده تحریم‌ها علیه ایران بگشاید. مرآت دیدگاه دو تن از نمایندگان استان را در ارتباط با این دو موضوع جویا شده است.

احمد همتی نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با طرح نخست با بیان این که علاوه بر ایران، بسیاری از کشورها متوجه شده‌اند که دلار به عنوان ابزاری علیه اقتصاد کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد اظهار داشت: به همین خاطر، کشورهای مختلف نسبت به انعقاد پیمان‌های اقتصادی و پولی دوجانبه و نیز منطقه‌ای اقدام می‌کنند.  

همتی با تأکید بر این که کشورهای مختلفی می‌کوشند تا از سلطه دلار رهایی پیدا کنند گفت: ایران در زمینه طرح این موضوع، جزو کشورهای پیشگام است و همواره خواهان آن بوده است که کشورهای دنیا با ارز خود مبادله تجاری انجام دهند.

وی با اشاره به ضرورت ایجادتنوع ارزی در مبادلات تجاری در جهان گفت: با تحقق این امر آمریکا نخواهد توانست از دلار سوءاستفاده اقتصادی کند و باعث ایجاد مشکلاتی برای کشورهای مختلف شود؛ بر این اساس طرح حذف دلار از معاملات بین‌المللی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

اتحاد اقتصادی ایران با 5 کشور جهان برای نفی سیطره دلار بر بازار جهانی

ابوالفضل حسن‌بیگی نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص طرح نخست، با اشاره به این که اکنون دو جریان عمده در جهان در مقابل دلار آمریکا صف‌آرایی کرده‌اند اظهار داشت: در حال حاضر اتحادی میان ایران، ترکیه، روسیه، چین، هند و پاکستان بوجود آمده است تا در تعاملات تجاری از پول‌های ملی خود استفاده کنند؛ از طرفی در شرایط کنونی که آمریکایی‌ها تا حدی در سطح بین‌المللی منزوی شده‌اند، اروپا می‌کوشد تا به واسطه یورو سهم تسلط خود را در بازار جهانی بیش‌تر کند.

حسن‌بیگی با تأکید بر این که در شرایطی که کشورهای مختلف از جمله ایران به دنبال تقویت پول ملی خود هستند ما باید مراقب باشیم که از چاله دلار به چاه ویل یورو نیفتیم گفت: ما در ارتباط با حذف دلار از معاملات بین‌المللی نشست‌هایی را با دوستان خود در مجلس برگزار کرده و می‌کنیم تا به واسطه استفاده از نظرات تخصصی کارشناسان از اتخاذ تصمیماتی که به تشدید مشکلات منجر می‌شود جلوگیری کنیم.

وی با یادآوری هماهنگی اروپا و آمریکا برای بی‌ارزش کردن پول فروش نفت ایران به واسطه معامله با یورو، بر ضرورت پیشگیری از تکرار چنین وقایعی تأکید کرد و گفت: ما با طرح حذف دلار از تعاملات بین‌المللی موافق و معتقدیم که ابعاد این طرح باید سنجیده شود و با معیار گرفتن پول ملی، تعامل با کشورهای متحد ایران به مرحله جدیدی وارد شود.

ایران باید میان همکاران در اعمال تحریم و دیگر کشورها تفاوت قائل شود

اما نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با طرح دوم نیز، ضمن تأکید بر این مسأله که ایران بی‌تردید باید میان کشورهایی که کاملا با آمریکا در تحریم‌ها همکاری می‌کنند و کشورهایی که می‌کوشند دست‌کم تابع مطلق نباشند، تفاوت قائل شود گفت: پیش‌زمینه این امر آن است که ایران به لحاظ اقتصادی به درجه‌ای برسد که امکان اقدامات اجرایی در راستای هدف مذکور را داشته باشد.

همتی با بیان این که ایران باید با کشورهای دوست و نزدیک، به واسطه انعقاد پیمان‌های پولی، ارتباطات تجاری مطلوب‌تری را برقرار کند گفت: به طور مثال پیوستن ایران به پیمان اقتصادی اوراسیا، همکاری با پیمان شانگهای، تشدید ارتباطات با سازمان‌ همکاری‌های اقتصادی اکو و عمل در چارچوب گروه دی-8 می‌تواند از فشار تحریم‌ها علیه ایران بکاهد؛ لذا ایران باید در این زمینه فعال‌تر عمل کند.

وی با اشاره مطرح کردن این موضوعات با وزرای مربوطه گفت: ما در نشست با آقای ظریف و وزرای مربوطه این موضوعات را مطرح و تأکید کرده‌ایم که در این شرایط ایران باید در خصوص پیمان‌های مورد اشاره بسیار فعال‌تر عمل کند.

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که جدی گرفتن موضوع پیمان‌های ملی می‌تواند اقتصاد ایران قدرتمندتر کند گفت: در این صورت است که ایران با سهولت بیش‌تری می‌تواند کشورهایی را که علیه ایران جبهه‌گیری اقتصادی می‌کنند، تنبیه کند یا مقابله به مثل انجام دهد.

همتی با تأکید بر این که سیاست‌گذاری‌ها در ایران باید بسیار منطقی‌تر، دقیق‌تر و حساب‌شده‌تر از گذشته صورت بگیرد گفت: سیاست‌های ما نباید به گونه‌ای باشد که به دشمن‌تراشی منجر شود بلکه باید به دنبال برقراری روابط حسنه با دیگر کشورها باشیم.

باید ورود کالاهای کره‌ای به کشور متوقف شود

نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که طرح تنبیه کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه ایران طی چند جلسه در کمیسیون امنیت ملی مجلس مورد بررسی قرار گرفته است اظهار داشت: من به همکارانم تذکر دادم که نباید دچار تندروی‌هایی شویم که دود آن به چشم ملت ایران ‌برود؛ ضمن این که صریحا اعلام کرده‌ایم که باید با برخی کشورها برخورد متقابل صورت بگیرد؛ کما این که کره جنوبی با آمریکا همکاری کرده و خرید نفت از ایران متوقف کرده است لذا ما هم باید ورود هر نوع کالای کره‌ای به کشور را متوقف کنیم.

حسن‌بیگی با اشاره به مستثنی‌شدن 8 کشور از تحریم‌های آمریکا گفت: مقامات آمریکا به 8 کشور اعلام کرده‌اند که می‌توانید از ایران نفت بخرید و البته مشتی اراجیف هم در کنار این سخن، علیه ایران بیان کرده‌اند.

وی با بیان این که 8 کشور مذکور به 2 دلیل نمی‌توانند تصمیمی خارج از خرید نفت ایران بگیرند افزود: دلیل نخست این است که هیچ کشوری در دنیا تولید مازاد نفت ندارد و نمی‌تواند کاستی نفت ایران در بازار جهانی را جبران کند و دوم این که کشورهایی که از نفت ایران استفاده می‌کنند پالایشگاه‌های خود را بر مبنای کیفیت نفت ایران ساخته‌اند.

کشورهای دنیا نمی‌توانند از نفت سبک ایران چشم بپوشند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که اگر کشورهای خریدار نفت ایران از خرید نفت ایران منصرف شوند باید سوخت پالایشگاه‌های خود را تغییر دهند که این امر 200 تا 300 میلیون‌دلار هزینه دارد گفت: صرف این هزینه برای کشورهای مختلف به صرفه نیست و بسیاری از کشورها نمی‌توانند از نفت سبک ایران چشم بپوشند و به طور مثال نفت سنگین عراق را خریداری کنند؛ بنابراین جهان به نفت ما نیاز دارد و ما نباید به هیچ کشوری باج بدهیم.

حسن‌بیگی با تأکید بر این که کره‌جنوبی، ژاپن و فرانسه باید تنبیه شوند گفت: قیمت خودروی ال90 که 11 میلیون تومان بوده اکنون به حدود 100 میلیون تومان رسیده است؛ این در حالی است که 80 درصد عواید تولید و فروش ال90 به جیب فرانسوی‌‌ها می‌رود؛ لذا ما باید به جای امتیاز دادن به فرانسوی‌ها به دنبال افزایش کیفیت خودروهای داخلی باشیم و من مطمئنم که مردم ایران از ما نمایندگان انتظار دارند که به کارشکنی‌های فرانسوی‌ها، کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها پاسخ بدهیم.

پاسخی بگذارید