تاریخ : 1397/08/21 13:39
شناسه : 198903
یک سال پیش بود که در زلزله کرمانشاه، بیمارستان های واقع در شعاع زمین لرزه نیز تخریب شدند. به دنبال این حادثه، وضعیت خدمات رسانی دچار اختلال شد و در نتیجه، اقدامات فوریتی وزارت بهداشت، باعث گردید وضعیت بعد از گذشت یک ماه از وقوع زلزله، تقریبا متعادل شود.

برگشت خدمات درمانی به قبل از زلزله

طیب قدیمی نماینده وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده کرمانشاه، به تشریح وضعیت مراکز بهداشتی و درمانی آسیب دیده در زلزله یک سال قبل کرمانشاه پرداخت و گفت: در حوزه بهداشت و درمان، ارائه خدمات به دو بخش تقسیم می شود.

وی افزود: وزارت بهداشت بعد از زلزله کرمانشاه، علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زلزله زدگان، موضوع بازسازی مراکز بهداشتی و درمانی آسیب دیده را نیز پیگیری کرد. بطوریکه یک هفته بعد از وقوع زلزله، ارائه خدمات بهداشتی به زلزله زدگان، به سطح قبل از وقوع زلزله برگشت. 

به گفته قدیمی، در بخش درمان نیز ارائه خدمات به مردم پس از گذشت یک ماه بعد از وقوع زلزله، به شرایط قبل از زمین لرزه بازگشت.

وضعیت بیمارستان سرپل ذهاب

وی با اشاره به تخریب بیمارستان سرپل ذهاب در زلزله کرمانشاه، افزود: به دنبال تخریب این بیمارستان، تصمیم گرفته شد با برپایی بیمارستان صحرایی در همان منطقه، مردم از دریافت خدمات درمانی محروم نشوند.

قدیمی با عنوان این مطلب که ظرفیت بیمارستان سرپل ذهاب قبل از زلزله ۵۰ تخت با ضریب اشغال ۵۳ درصد بود، گفت: از ۱۶ آذر ۹۶، با راه اندازی بیمارستان موقت با ظرفیت ۶۴ تخت، ارائه خدمات به مردم این منطقه در وضعیت پایدار قرار گرفت و حتی توانستیم خدماتی همچون ارتوپدی و روانپزشکی را نیز به خدمات این بیمارستان اضافه کنیم. 

ثلاث باباجانی بدون بیمارستان

نماینده وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده کرمانشاه، به منطقه ثلاث باباجانی اشاره کرد و افزود: تا قبل از زلزله در این منطقه بیمارستان نداشتیم، از همین رو بعد از وقوع زلزله تصمیم گرفته شد ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم ثلاث باباجانی به صورت گردشی و ۲ روز در هفته باشد.

قدیمی با عنوان این مطلب که قرار بود وزارت راه و شهرسازی یک بیمارستان ۳۲ تخت خوابی در ثلاث باباجانی احداث کند و تحویل وزارت بهداشت بدهد، ادامه داد: در حال حاضر یک بیمارستان موقت برای ارائه خدمات درمانی به مردم ثلاث باباجانی، راه اندازی شده است.

وضعیت مراکز بهداشتی و درمانی

وی در ادامه با اشاره به وضعیت فضاهای بهداشتی آسیب دیده در زلزله ۲۱ آبان ۹۶ کرمانشاه، گفت: برخی از این مراکز قابل تعمیر و بازسازی بودند که توانستیم با رعایت نکات فنی، تا اردیبهشت ۹۷، ۱۹۰ باب واحد بهداشتی و درمانی را تعمیر و بازسازی کنیم.

نماینده وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده کرمانشاه، با اشاره به بازگشت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی از کانکس به فضاهای قبلی، افزود: یک سری از فضاها قابل تعمیر و بازسازی نبودند که همین مسئله سبب شد ۴۵ باب خانه بهداشت روستایی احداث شود.

وی با اشاره به مشارکت خیرین در بازسازی و احداث واحدهای بهداشتی و درمانی، گفت: پس از وقوع زلزله، شاهد حضور و مشارکت خیرین در امر بازسازی مراکز بهداشتی و درمانی آسیب دیده در زلزله کرمانشاه بودیم  که ۳۰ واحد در سرپل ذهاب به بهره برداری رسید و ۷ مرکز خدمات جامع سلامت که قرار بود توسط خیرین و دانشگاه علوم پزشکی برای آخر امسال به بهره برداری برسد، تا پایان بهار ۹۸ آماده خواهد شد.

قدیمی با اشاره به وضعیت بیمارستان ۵۰ تخت خوابی سرپل ذهاب در زلزله سال گذشته، افزود: مقاوم سازی این بیمارستان دی ماه ۹۶ شروع شد و همزمان ارزیابی های فنی صورت گرفت و هفته آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی در عین حال از ایجاد یک فضای جدید در محیط بیمارستان سرپل ذهاب توسط خیرین کاشان خبر داد و گفت: قرار است در همان فضا بیمارستان، یک بیمارستان ۵۰ تخت خوابی نیز احداث شود که هم اکنون در مرحله فونداسیون قرار دارد و آنطور که خیرین گفته اند، طرف دو سال آینده به بهره خواهد رسید و به این شکل، ظرفیت تخت های بیمارستانی در این منطقه افزایش خواهد یافت.

سرنوشت بیمارستان اسلام آباد غرب

نماینده وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده کرمانشاه، به شهرستان اسلام آباد غرب اشاره کرد و افزود: در این منطقه یک بیمارستان که مجری آن وزارت راه و شهرسازی بود و هنوز در چرخه خدمات رسانی قرار نگرفته بود، تخریب شد که هنوز وضعیت این بیمارستان تعیین تکلیف نشده است.

قدیمی با عنوان این مطلب که شورای فنی استان کرمانشاه بر موضوع مقاوم سازی بیمارستان اسلام آباد غرب تاکید دارد، ادامه داد: موضوع تخریب این بیمارستان در قوه قضائیه دنبال می شود و تا زمانی که اعلام نظر نکنند، وزارت بهداشت هیچ اظهارنظری در ارتباط با این بیمارستان نمی کند. در واقع، ما منتظر رای نهایی برای تخریب یا مقاوم سازی این بیمارستان هستیم تا بتوانیم با افرادی که در این زمینه قصور کرده اند، برخورد کنیم.

نماینده وزیر بهداشت، در ادامه از مشارکت مجمع بانک های خصوصی برای احداث یک بیمارستان ۹۶ تخت خوابی در این منطقه خبر داد و افزود: کارهای آماده سازی زمین انجام شده و فونداسیون کار بزودی شروع خواهد شد.

وی، حجم اعتبارات تخصیص یافته توسط وزارت بهداشت برای تعمیر و بازسازی مراکز بهداشتی و درمانی مناطق زلزله زده کرمانشاه را در حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: با توجه به پیش بینی اعتبارات مورد نیاز برای بازسازی مراکز بهداشتی و درمانی توسط خیرین، قطعا این هزینه ها حداقل ۲ بر.ابر شده است

 

پاسخی بگذارید