گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1397/09/5 15:48
شناسه : 204636

تجربه 11 زلزله بالای پنج ریشتری طی یک سال اخیر کمک بزرگی بود تا پس از زلزله 6.4 ریشتری یکشنبه شب، مسئولان خیلی زود هماهنگ شوند و خدمت رسانی به سرعت و با نظم بهتری صورت بگیرد؛ به طوری که چند ساعت پس از زلزله بخش زیادی از مشکلات رفع شد.

آرامش شبانه مردم استان کرمانشاه در چهارمین شب آذر با یک زلزله 6.4 ریشتری به هم ریخت؛ درست راس ساعت 20:07.
زمین لرزه ای 20 ثانیه ای که تقریبا همه مردم این استان 2 میلیونی آن را احساس کردند؛ لحظاتی بعد بسیاری از مردم سراسیمه و وحشت زده به پارک ها و فضاهای روباز پناه آوردند بی توجه به بارش باران و سرمای هوا.
همانگونه که انتظار می رفت و دقایقی بعد هم روشن شد، مرکز زلزله غرب کرمانشاه بوده است در فاصله 17 کیلومتری سرپل ذهاب، 18 کیلومتری قصرشیرین، 33 کیلومتری گیلانغرب و 127 کیلومتری مرکز استان.
بخشی از مردم بویژه در مناطق نزدیک به کانون زلزله شب گذشته را در چادرهای شخصی و مسافرتی و خودروها به سر بردند. هرچند تا صبح 9 زلزله بالای چهار ریشتر و 2 زلزله 5.2 ریشتری خواب را از آنان گرفت.

** آمار مصدومان
زلزله خوشبختانه کشته نداشت اما به گفته معاون امور درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، آمار مصدومان تا ساعت 10 روز دوشنبه 729 تن بوده که از این تعداد 37 نفر به مراکز درمانی مرکز استان اعزام شده اند.
بهمن روشنی افزود: از مجموع افراد اعزامی 18 تن آنها هم اکنون بستری و 8 تن مرخص شده اند؛ سه مادر باردار نیز به مراکز درمانی مراجعه کرده اند که وضعیتشان خوب است.
روشنی اظهار داشت: بیشترین مراجعات به دلیل هراس و ترس ناشی از زلزله بوده است.

** مدیریت بحران از تهران تا سرپل ذهاب
اولین جلسه ستاد مدیریت بحران حدود نیم ساعت بعد در استانداری تشکیل شد؛ هرچند نیروهای امدادی پیشتر وارد مناطق حادثه دیده شده و امدادرسانی به مصدومان را آغاز کرده بودند.
هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه که برای پیگیری امور استان سوم آذر به تهران سفر کرده بود، پس از وقوع زلزله راهی سرپل ذهاب شد؛ او اما در طی مسیر با تلفن همراه دستورات لازم را به اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران داد و معاون هماهنگی امور عمرانی خود را راهی مناطق زلزله‌ زده کرد.
بازوند ساعت چهار بامداد به سرپل ذهاب رسید و پس از بازدید میدانی از برخی نقاط زلزله زده، صبح دوشنبه دومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران را در قصرشیرین تشکیل داد.

** تماس رئیس جمهوری
در جریان همین جلسه رئیس جمهوری در تماسی تلفنی با استاندار کرمانشاه بر رسیدگی فوری به وضعیت زلزله زدگان استان کرمانشاه تاکید کرد.
او در این تماس بر رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان تاکید کرد و خواستار پیگیری بحث اسکان موقت و رفع مشکلات مردم این مناطق شد.
دکتر روحانی از صبر و شکیبایی مردم حادثه دیده تقدیر کرد و گفت که مسئولان پیگیر حل مشکلات سریع زلزله زدگان هستند.
استاندار کرمانشاه نیز در این گفت و گو گزارش داد: امروز در ستاد بحران استان بحث اسکان موقت زلزله زدگان با توزیع چادر در بین آنها رفع می شود.
بازوند گفت: در جلسه ستاد مدیریت بحران استان تصمیم گیری شد که یک بسته مواد غذایی 72 ساعته در اختیار زلزله زدگان قرار گیرد.

** آب، برق و گاز وصل شد
استاندار کرمانشاه در این جلسه گفت: مشکلی از نظر تامین آب، برق، مخابرات، گاز، دارو و درمان در مناطق زلزله زده وجود ندارد و تیم های امدادی و خدمات رسان در منطقه مستقر شده اند.
بازوند افزود: زلزله 6.4 ریشتری شب گذشته، خسارت جانی نداشت و بیش از 98 درصد از مصدومان آن هم سرپایی مداوا شده اند.
وی با بیان اینکه مردم استان کرمانشاه در یک سال گذشته، تجارب خوبی برای سازگاری و مقابله با زلزله کسب کرده‌اند، گفت: واحدهای مسکونی شهری و روستایی در حال ساخت و ساخته شده توسط بنیاد مسکن، در زلزله شب گذشته مقاومت مطلوبی از خود نشان‌ دادند و آسیب جدی ندیدند. استاندار کرمانشاه ادامه داد: اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی به مقدار لازم اندیشیده و تدارک دیده شده است و از این بابت مشکلی نداریم.
وی اظهار داشت: طبق گزارش جهاد کشاورزی، اکثریت جایگاه های دامی در مناطق زلزله ‌زده در زلزله شب گذشته از آسیب در امان بودند و تلفات دامی در کل مناطق زلزله ‌زده تنها به کمتر از 30 راس دام سبک محدود شد.
بازوند گفت: براساس گزارش شرکت گاز، قطعی گاز در مناطق زلزله ‌زده برای مدت کوتاهی و کمتر از یک ساعت بود که این اقدام نیز به دلیل رعایت مسائل ایمنی مردم انجام‌ شد.

** کدورت آب برخی مناطق و تلاش برای رفع آن
استاندار کرمانشاه در عین حال گفت: 31 روستای مناطق زلزله دارای کدورت آب است که با اعزام 20 دستگاه تانکر آبرسانی، عملیات آبرسانی در حال انجام است.
البته شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه بامداد دوشنبه اعلام کرد که «منابع تامین آب شهرهای گیلانغرب، سرپل‌ ذهاب، ریجاب و کرندغرب دچار کدورت شده که در صورت کاهش پس‌لرزه‌ها، طی 48 ساعت آینده کدورت آب این شهرها به وضعیت مطلوب خواهد رسید.»
محبت جمالی نیا، فرماندار سرپل ذهاب هم گفت: اگر نتوانیم از منابع آب شرب استفاده کنیم، 200 هزار لیتر آب شرب را برای مردم پیش بینی کرده ایم که ارتش، نیروی انتظامی، سپاه و بنیاد مسکن برای آب رسانی سریع به مردم همکاری می کنند.
ساعاتی بعد مدیرعامل آبفای شهری استان کرمانشاه گفت: آب شرب شهرهای زلزله زده سرپل‌ ذهاب و قصرشیرین از ساعت 6 صبح امروز وارد مدار شده و قابل استفاده است.
علیرضا تخت شاهی در جلسه ستاد بحران استان کرمانشاه در فرمانداری قصرشیرین افزود: آب شهرهای گیلانغرب و کرندغرب از منابع ذخیره‌ای در حال تامین می باشد و در حال رفع کدورت منابع اصلی هستیم.
وی اظهار داشت: استان های معین همدان، کردستان، لرستان و ایلام در منطقه مستقر شدند و در صورت عدم تداوم پس لرزه‌ها مشکل خاصی در تامین آب هیچ یک از شهرهای منطقه وجود ندارد.
وی افزود: اکنون 10 هزار بطری آب برای گیلانغرب و سرپل ذهاب و 2 هزار بطری برای قصرشیرین تامین و تانکر 2 هزار لیتری آب نیز عازم دالاهو شده است.
تخت شاهی افزود: آب شهرهای گیلانغرب، خسروی و سومار با توجه به کدورت منبع از مخزن استفاده شده است.
به گفته او، آب روستاها نیز تا غروب امروز در صورت نبود پس لرزه ها وصل می شود.
وی تصریح کرد که سه دستگاه تانکر آب و مقدار زیادی آب معدنی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناطق زلزله زده اعزام شده است.

** ابهام در میزان خسارت ها
استاندار کرمانشاه در باره میزان تخریب ساختمان ها به ایرنا گفت: خسارت های زلزله یکشنبه شب و پس لرزه های آن در مقایسه با قدرت این زمین لرزه ها زیاد نبوده است و تنها برخی واحدها از جمله یکی دو واحد تجاری که پس از زلزله 7.3 ریشتری آبان 96 باید تعمیر می شدند، تخریب شده اند.
به گفته فرماندار سرپل ذهاب هم در زلزله یکشنبه شب 2 ساختمان در این شهرستان تخریب شده است.
البته هنوز مقامات استانی گزارش کاملی از میزان تخریب و آسیب زلزله چهارم آذر به اماکن مسکونی، تجاری و عمومی اعلام نکرده اند و همچنان عمق خسارت ها به صورت دقیق مشخص نیست.
با این حال به گفته بازوند، 13 اکیپ در مناطق زلزله زده اکنون مشغول ارزیابی میزان خسارات وارده هستند.

** ارسال 14 هزار تخته چادر و 4 هزار بسته غذایی
نیروهای هلال احمر در همان دقایق اولیه به مناطق حادثه دیده رسیدند از جمله 25 تیم امدادی هم به همراه هشت تیم سگ های زنده یاب؛ ساعاتی بعد هم کمک های این سازمان به منطقه رسید.
بنابر گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر 14 هزار و 124 تخته چادر امدادی به مناطق زلزله غرب کرمانشاه ارسال شده است.
مرتضی سلیمی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: این تعداد چادر امدادی به منظور اسکان اضطراری و موقت زلزله زدگان به همراه 10 هزار بطری آب معدنی پنج هزار کیلوگرم برنج و 20 هزار کیلوگرم نایلون پوشش چادر به مناطق زلزله زده غرب کرمانشاه ارسال شده است.
وی همچنین از اعزام 10 تیم واکنش سریع از استان های لرستان، کردستان، همدان و ایلام و آماده باش پنج فروند بالگرد خبر داد.
سلیمی اضافه کرد: همچنین به استان های معین کرمانشاه آماده باش داده شده است.
معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز از بارگیری و ارسال چهار هزار بسته غذایی 72 ساعته و یک ماهه شرایط اضطراری عمومی به مناطق زلزله زده غرب کرمانشاه خبر داد.
سعید متانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ارسال 2 هزار دستگاه چادر امدادی هم برای تقویت انبارهای پشتیبانی عملیات امداد و نجات در سطح استان کرمانشاه خبر داد.

** سپاه، ارتش و ناجا در کنار مردم
نیروهای نظامی که پس از زلزله 7.3 ریشتری آبان 96 تاکنون نقش عمده ای در خدمت رسانی به زلزله زدگان کرمانشاه داشته اند، شب گذشته و پس از وقوع حادسه هم بسرعت وارد عمل شدند.
سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساعتی پس از حادثه گفت: یگان های سپاه که در منطقه مستقر هستند به منظور امداد رسانی به مردم زلزله کرمانشاه وارد عمل شده اند.
سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف به ایرنا گفت: مجموعه سپاه در حوزه بهداشتی و درمانی و هم در امداد رسانی آمادگی خوبی دارد و به‌محض اینکه احساس نیاز شود، امکانات پای کار است.
همزمان ارشد نظامی ارتش در غرب کشور گفت: تیپ 123 ارتش در قصرشیرین و تیپ های 71 ابوذر و 128 هم در سرپل ذهاب مستقر شده و مشغول خدمات رسانی به زلزله زدگان هستند ضمن اینکه یک گردان هم به گیلانغرب اعزام شده است.
امیرفرهاد آریانفر یکشنبه شب به ایرنا گفت: تمام ظرفیت های درمانی و آمبولانسی ارتش پای کار هستند و اعزام مصدومان هم با نیروهای ارتش انجام شده است.
وی اظهار داشت: پشتیبانی قرارگاه غرب در آماده باش کامل برای سوخت رسانی و آبرسانی در صورت نیاز هستند و 12 تیم هم در روستاهای سرپل ذهاب مشغول امداد رسانی می باشند.
فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران هم بامداد دوشنبه از از آماده باش بالگردهای نیروی زمینی به منظور امداد رسانی به مناطق زلزله زده خبر داد و تاکید کرد: به محض مساعد شدن شرایط جوی از صبح فردا چنانچه در روستاهای صعب العبور نیاز به امداد رسانی باشد خلبانان ما برای امدادرسانی به پرواز در خواهند امد.
از سوی دیگر نیروی انتظامی به سرعت در شهرستان های زلزله زده مستقر شد و تامین امنیت آن را در دست گرفت.
سردار منوچهر امان اللهی، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت: پس از وقوع زمین لرزه پلیس به حالت آماده باش درآمده و همه چیز تحت کنترل است.

** وضعیت راه ها، تلفن همراه و خسارت دامی
با وقوع زلزله ارتباط همه شبکه های تلفن همراه استان تا چند دقیقه ای قطع سپس دچار اختلال شد و گرچه این مشکل در بیشتر نقاط استان خیلی زود مرتفع شد اما اختلال آن در شهرهای زلزله زده تا بیش از یک ساعت ادامه یافت.
شاهین آرپناهی، مدیرکل ارتباطات همراه اول 2 ساعت بعد از وقوع زلزله گزارش داد که با وجود قطع برق در برخی مناطق و افزایش چند صد درصدی تماس ها وضعیت ارتباطی عادی است. با این حال استاندار کرمانشاه با ایرنا گفت که از وضعیت ارتباط تلفنی رضایت کامل را ندارد.
باز بودن راه های ارتباطی، نبود مشکل تامین سوخت و اعلام آمادگی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای سوخت‌ رسانی به وسایل امداد و نجات در مناطق زلزله زده هم از نگرانی ها کاست.
همچنین گزارش خسارت به دام ها و برخی اماکن دامی سبب شد که ستاد بحران استان صبح امروز (دوشنبه) 16 تیم پایش و ارزیابی خسارت را به مناطق زلزله زده اعزام کند.
امید حاج محمدی، سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قرار است این تیم ها میزان خسارت و تلفات احتمالی دام ها را به ستاد بحران اداره کل دامپزشکی استان گزارش دهند.
حاج محمدی از دامپروران، مرغداران و آبزی پروران در مناطق زلزله زده خواست اگر دام و طیور یا استخر آبزی پروری آنها آسیب دیده و یا دام مصدوم دارند با تلفن 1512 و یا سامانه پیامکی 100010001512 به اداره کل دامپزشکی اطلاع دهند.

** آمار پس لرزه ها
مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه به ایرنا گفت: پس از وقوع زمین لرزه 6.4 ریشتری یکشنبه شب سرپل ذهاب ، تاکنون 161 پس لرزه در استان به وقوع پیوسته است.
فرهاد فروزی روز افزود: این تعداد پس لرزه پس از وقوع زلزله 6.4 ریشتری ساعت 20 و 7 دقیقه یکشنبه شب تا ساعت 8.5 صبح امروز (دوشنبه) پنجم آذر به وقوع پیوسته است.
وی اظهار داشت: از این تعداد پس لرزه 2 مورد بالای 5 ریشتر، 7 مورد بین 4 تا 5 ریشتر ، 37 مورد بین 3 تا 4 ریشتر و مابقی کمتر از 3 ریشتر بوده است.
وی با بیان اینکه با توجه به شدت زلزله دیشب در نوع خودش یک زلزله محسوب می شود، گفت: اما این زلزله هم ناشی از پس لرزه های زلزله 7.3 ریشتر 21 آبان سال گذشته است.
فروزی افزود: روند پس لرزه های استان روند کاهشی دارد.
زلزله 6.4 ریشتری یکشنبه شب پس لرزه زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان سال گذشته محسوب شده که در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب رخ داد و 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.

پاسخی بگذارید