گروه: سیاسی / مجلس
تاریخ : 1397/09/8 22:44
شناسه : 204665

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در یازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی در استانبول گفت: صهیونیست ها و قدرت های بزرگ عامل اصلی بحران های منطقه ای و جهانی هستند.

علی لاریجانی در این نشست، بحران سازی و تروریسم پروری از سوی رژیم صهیونیستی و قدرت های بزرگ را مانع رشد اقتصادی آسیا دانست و به هم ریختگی امنیتی در برخی مناطق آسیایی را نتیجه تلاش آنها عنوان کرد.
وی افزود: پس از پایان جنگ سرد، آمریکا مکانیزم تحریم و استفاده از ابزار اقتصادی را فعال کرد و امروز پس از جنگ طلبی متعدد در عراق، افغانستان، سوریه، لیبی و یمن، بسیاری از کشورهای آسیایی را آماج تحریم یا زورگویی اقتصادی کرده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این قدرت ها با ایجاد جنگ، بحران سازی و تروریسم پروری و نیز با اعمال تحریم از طریق تعرفه گذاری‌ های غیرمنطقی تجاری، شرایطی ایجاد کردند که عملاً جلوی رشد اقتصادی شایسته در این مناطق گرفته شود.
لاریجانی اظهار کرد: ایجاد درگیری تصنعی و اختلاف افکنی بین کشورهای آسیایی، شگرد قدرت هایی است که نمی خواهند آسیا جایگاه واقعی خود را در مسیر پیشرفت و توسعه پایدار و رفاه ملت ها به دست آورد.
وی اضافه کرد: البته برخی کشورهای آسیایی به دلیل مشکلات سیاسی درونی، یا فریب دریافت حمایت از سوی آمریکا، تن به اخاذی آن داده اند و یا مماشات می کنند و همین عامل، باعث افزایش گستاخی آمریکا شده است.
لاریجانی با اشاره به شفاف تر شدن صحنه بین‌المللی نسبت به گذشته درباره عملکرد قدرت های جهانی گفت: توسعه اقتصادی قاره آسیا گر چه به خاطر به هم تنیدگی در اقتصاد جهانی، یک باره نمی تواند جایگاه مستقل خود را بیابد اما اگر هدف گذاری مستقل و گام به گام نکند، در آینده با تنگناهای بیشتری مواجه خواهد شد.
وی تاکید کرد: مقصود این نیست که آسیا و غرب، مراودات اقتصادی، سیاسی و امنیتی نداشته باشند، بله حرف ما این است که بلوک آسیا بر اساس منافع خویش، مراودات خود را شکل دهد نه این که یک روز آمریکا توافق پاریس را با گستاخی به هم بزند، روز دیگر مقررات تجارت جهانی را به کنار بگذارد و با درشتی نسبت به کشورهای آسیایی رفتار کند، یک روز توافق هسته‌ای را که مصوبه شورای امنیت است، به هم بزند و به تقبیح و سرزنش همه کشورها، اعتنایی نکند و روزی دیگر برخی کشورهای عربی را به ‌رغم اخاذی گسترده مالی، آماج توهین قرار دهد.
لاریجانی همچنین قاره آسیا را دارای امکانات طبیعی گسترده از جمله نیروی انسانی جوان و کارآمد، انرژی فراوان، پیشینه تمدنی عمیق و تنوع فرهنگی ارزشمند و دو عضو قدرتمند در شورای امنیت با قدرت دفاعی موثر عنوان کرد و افزود: از همه این ظرفیت ها باید برای جهش اقتصادی و یافتن جایگاه در خور توجه در صحنه بین المللی استفاده شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ایران لازمه حفظ هویت مستقل قاره آسیا را درک هم سرنوشتی مقابل این صحنه بی مبالات بین المللی و ایجاد ارتباطات همگراتر اقتصادی، سیاسی و امنیتی عنوان کرد.
وی تاکید کرد: قطعاً پارلمان های آسیایی می‌توانند بستر این امر را فراهم کنند و زمینه مبادلات تجاری و مالی و پولی مشترک بین اعضا را مدیریت کرده و در مقابل بحران سازی امنیتی، مکانیسم همکاری امنیتی را تدارک ببینند.
لاریجانی اضافه کرد: کشورهای آسیایی همچنین می توانند با رعایت تنوع فرهنگی و سیاسی از اعضای خود در شرایط دشوار حمایت کنند.
وی خواستار حمایت کشورهای آسیایی از مردم مظلوم فلسطین شد و گفت: این ملت مظلوم چند دهه، گرفتار سلطه رژیم تروریستی صهیونیستی شده و با آوارگی ملتی، سرزمین تاریخی و اجدادی آنها از سوی اشغالگران غصب شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در ادامه همکاری تهران، آنکارا و مسکو برای حل بحران سوریه را الگویی موفق برای همکاری مشترک دانست و بیان کرد: به ‌رغم همه دسیسه های‌ آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی فریب خوردگان منطقه ای، این الگو توفیقات زیادی در مبارزه با تروریسم و کمک به ثبات و امنیت منطقه به همراه داشته و زمینه را برای حل و فصل سیاسی فراهم کرده است و به یقین اگر کشورهای دیگر نیز چنین رویکردی را دنبال کنند، در مناطق بحرانی دیگر مانند یمن و افغانستان، مساله جنگ و ترور حل خواهد شد.
وی مجمع پارلمانی آسیایی را یک بستر بزرگ برای گفت و گو و یافتن راه حل برای بحران های این قاره ارزیابی کرد و گفت: پیشنهاد اینجانب به نمایندگی از پارلمان ایران این است که از دبیرکل محترم بخواهیم در این زمینه ها، اسناد همگرایی کشورهای آسیایی را فراهم کند و در مجامع خود به آن بپردازیم و در پارلمان کشورهای عضو تصویب شود تا دولت ها به سوی همگرایی، استقلال و توسعه سوق یابند.
به گزارش ایرنا، رئیس مجلس شورای اسلامی شب گذشته به منظور شرکت در یازدهمین نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی(APA) در رأس هیاتی پارلمانی به شهر استانبول ترکیه سفر کرد.
وی به دعوت رسمی بینالی یلدریم رئیس مجلس ترکیه در یازدهمین نشست مجمع مجالس آسیایی(APA) که با شعار 'افزایش رونق اقتصادی آسیا' در استانبول برگزار می شود، حضور یافته است.
جلیل رحیمی جهان آبادی، علی کاظمی باباحیدری، محسن کوهکن و هاجر چنارانی، لاریجانی را در این سفر همراهی می کنند.
یازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی به مدت سه روز با مشارکت 23 کشور آسیایی در شهر استانبول برگزار می شود.
مهمترین هدف مجمع مجالس آسیایی، تشکیل پارلمان آسیایی است که تاکنون 10 نشست مجمع عمومی آن به منظور ایجاد زمینه همکاری و هم افزایی در بین کشورهای آسیایی برگزار شده است.

پاسخی بگذارید