تاریخ : 1397/09/11 10:46
شناسه : 204711

قدرت خرید مردم برای مسکن به ویزه در شهرهای بزرگ آنچنان پایین آمده که گویا مسئولان تصمیم گرفته اند وام مسکن را دو برابر کنند.

به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های معیشتی مردم است اما این کالای مصرفی که متاسفانه در کشور ما تبدیل به کالای سرمایه ای شده، وضعیت خوبی ندارد و رکورد و تورم بالا در این کالا شدید می باشد.

به گزارش افکارنیوز، به همین جهت گفته می شود شاید دولت و مجلس به تصمیم مشترکی برای افزایش وام مسکن بگیرند.

در این باره کچویی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از 2 برابر شدن وام خرید مسکن در راستای افزایش قدرت خرید مردم داده است.

وی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم در بازار مسکن به‌دلیل افزایش شدید قیمت‌ها، اظهار کرد: قرار بود در این رابطه سه‌شنبه گذشته جلسه‌ای با حضور وزیر راه‌وشهرسازی در کمیسیون عمران مجلس برگزار شود اما به‌دلیل بحث بودجه که باید وزیر در جلسه دولت حضور پیدا می‌کرد، این جلسه به دوشنبه هفته جاری موکول شده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد:‌ با توجه به افزایش قیمت مسکن، تسهیلاتی که در حال حاضر پرداخت می‌شود، جوابگوی خرید نیست.

وی افزود:‌ برای میزان افزایش سقف وام خرید مسکن باید محاسبات انجام شود، از آنجا که مسکن امسال حدود 90 درصد افزایش یافته است از این رو وام باید حداقل 2 برابر شود.

گفتنی است بانک مسکن در حال حاضر انحصار پرداخت وام‌های مسکن را در اختیار دارد که به دو شیوه این وام را در اختیار زوجین قرار می دهد. در روش اول وام 160 میلیون تومانی با سود 6 و 8 درصدی که پس از یک سال سپرده‌گذاری به زوج‌های جوان پرداخت می‌کند.

روش دوم نیز از طریق اوراق حق تقدم تسهیلات خرید مسکن است که علاوه بر پرداخت هزینه خرید این اوراق که در حال حاضر بسته به تاریخ آن تقریباً بین 50 تا 70 هزار تومان است، متقاضی باید سود سنگین 5/17 درصدی این تسهیلات را نیز پرداخت کند.

بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس اما بر ضرورت سیاست‌گذاری دولت برای ساخت مسکن برای اقشار محروم جامعه تاکید کرد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای ساخت مسکن ویژه در تهران گفت: سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به صورت خودکار در افزایش تولید مسکن تأثیرگذاری بسیاری دارد و این مساله موجب افزایش عرضه و کاهش قیمت مسکن در تهران می‌شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: به نظر من مشکلات کنونی مسکن بسیار بزرگ‌تر از این است که با اجرای مسکن ویژه قابل حل باشد و ما در این عرصه برای حل مشکل مسکن به سیاست‌های عملی و متنوع نیازمند هستیم. بهادری گفت: این سیاست‌های مسکن باید به گونه‌ای باشد که قشرها و دهک‌های مختلف را پوشش بدهد، زیرا همه اقشار با یک فرمول و راه‌حل نمی‌توانند به مسکن دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: بر اساس آمارها سهم دولت از سرمایه بخش مسکن تنها 3 درصد است، از این رو دولت باید برای اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه سرمایه‌گذاری کند.

پاسخی بگذارید