تاریخ : 1397/11/9 12:30
شناسه : 205454

حضور مجید توکلی در جلسه اخیر کارگروه آلودگی هوای تهران خبرساز شد اما جالب است که نامبرده پیش از آن در جلسات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا هم به‌عنوان مشاور سازمان محیط زیست هم شرکت کرده است.

روز شنبه 29 دی‌ماه، خبری در رسانه‌ها دست به دست شد که شخصی به نام مجید توکلی در جلسه کارگروه آلودگی هوای شورای شهر تهران شرکت کرده است.

 مجید توکلی همان شخصی است که در سال 88 و در ایام فتنه به اتهام تبلیغ علیه نظام به حبس محکوم شده بود و به قرار وثیقه در سال 92 از زندان آزاد شد.

 این مسئله از این‌ نظر عجیب به‌نظر می‌رسید که فردی با این سابقه بتواند در جلسات تصمیم‌گیری دستگاه‌های مسئول کشور شرکت کند.

رسانه‌ها با طرح این سؤال که: «آیا در میان جوانان این مرز و بوم، افرادی دارای تخصص مجید توکلی و فاقد سوءسابقه امنیتی برای حضور در جلسات تخصصی وجود ندارند؟.» خواستار پاسخگویی مسئولان شورای شهر تهران برای حضور این فرد در جلسه شورای شهر شدند.

فردای همان روز یعنی روز یکشنبه 30 دی‌ماه، آرش حسینی میلانی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در مقام پاسخگویی به این سؤال برآمد و گفت: «در این جلسه علاوه بر افراد مسئول در حوزه مقابله با آلودگی هوای شهر تهران، یکی از شرکت‌های مشاوره دهنده به شهرداری که در حوزه مقابله با آلودگی هوای تهران به بررسی اقدامات انجام‌شده در مکزیکوسیتی پرداخته، دعوت شده بود تا گزارش موردی درباره مطالعات خود را ارائه کند.» همچنین در ادامه بیان می‌کند: «شرکت مشاوری که به جلسه امروز دعوت شده بود به همراه تعدادی از کارشناسان خود در این جلسه شرکت کرد و فرد مورد اشاره در رسانه‌ها یکی از کارشناسان این شرکت خصوصی است.»

این عضو شورای شهر تهران، مجید توکلی را کارشناس یک شرکت خصوصی مشاور شهرداری تهران معرفی می‌کند و این درحالی است که مجید توکلی فراتر از این جلسه در دیگر جلسات محیط زیستی نیز حضور داشته است.

سازمان محیط زیست با راه‌اندازی مجدد کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا از بهمن 1396، حرکتی جدی در راستای ارائه راهکارهای کاهش آلودگی هوا انجام داده است و این کارگروه معمولاً هر ماه، یک‌بار جلسه برگزار می‌کنند.

در این جلسه از رییس سازمان محیط زیست و معاونانشان، نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تا مسئولان وزارت‌خانه‌های کشور، صنعت، نفت و غیره حضور دارند و در مورد مسائل مربوط به آلودگی هوا مصوباتی را وضع می‌کنند.

در بیست‌ونهمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که در تاریخ 13/04/1397 در محل سازمان محیط زیست برگزار شد، مجید توکلی به‌عنوان مشاور سازمان محیط زیست در این جلسه شرکت کرده است. حال سؤال اینجاست: اولاً این فرد با سوءسابقه امنیتی، چرا باید در چنین جلسات مهمی حضور داشته باشد؟ ثانیاً چرا باید با دو عنوان متفاوت در جلسات مربوط به مسائل محیط زیست کشور حضور یابد؟

با توجه به نکات مطرح‌شده لازم است که دستگاه‌های مسئول از جمله سازمان محیط زیست نسبت به چرایی حضور این فرد در جلسات مهم تصمیم‌گیری کشور، توضیحات لازم را بدهند. این مسئله شاید در ابتدا یک امر عادی تلقی شود، اما با توجه به شرایط ویژه جمهوری اسلامی ایران در جهان و حساسیت بخش‌هایی همچون محیط زیست در کشور، پیگیری این مسئله ضروری خواهد بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید