تاریخ : 1397/11/14 12:28
شناسه : 205524

بهمن 97 در چهل سالگی انقلاب اسلامی شاهد رشد و توسعه در بخش های مختلف کشور به ویژه در حوزه صنعت نفت هستیم و به برکت این انقلاب، پرونده واردات بنزین در ایران اسلامی بسته شد و کشور به خودکفایی در تولید بنزین دست یافته است.

خودکفایی در تولید بنزین و قرار گرفتن در صف صادرکنندگان و قطع وابستگی به خارج یکی از دستاورهای انقلاب اسلامی است که امسال با راه اندازی کامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس محقق شد.
این موفقیت در شرایطی حاصل شده که کشور در جنگ اقتصادی است و دشمن تمام تلاش خود را برای ایجاد یاس و ناامیدی در میان مردم و جوانان این مرز و بوم به کار بسته است.
اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و در آستانه چهل سالگی این انقلاب بزرگ شاهد خودکفایی کشور در تولید بنزین هستیم که با اعتماد به توان و تخصص نیروی های داخلی و با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس محقق شده است.
هر چند از ابتدای صنعت نفت تلاش هایی در زمینه تولید سوخت و توسعه این صنعت در کشور صورت گرفت، اما شتاب این توسعه در طول 40 ساله انقلاب با احداث پالایشگاه های بزرگ در کشور به ویژه در استان هرمزگان دو چندان شد و امروز پیش از آن که دشمن بخواهد از این مسیر ما را زیر فشار قرار دهد، ایران اسلامی نه تنها در تولید بنزین به خودکفایی رسید، بلکه امکان صادرات بنزین تولیدی نیز فراهم شده است.

** نگاهی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس
بر اساس آمارها میانگین مصرف بنزین در سال 1395 روزانه نزدیک به 74 میلیون و 600 هزار لیتر بود که 12 میلیون لیتر آن از محل واردات تامین می شد و این به معنای تحمیل مبالغ هنگفت بابت واردات بنزین به اقتصاد کشور بود که امروز با خودکفایی در تولید بنزین دیگر خبری از صرف این هزینه های هنگفت نیست.
بر اساس برنامه ریزی ها، قرار بود در سه ماه نخست امسال به طور میانگین روزانه 9 میلیون لیتر بنزین وارد شود اما این میزان به پنج میلیون و 700 هزار لیتر کاهش یافت که نشان دهنده 36 درصد واردات کمتر از برنامه پیش بینی شده است.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس که با بهره برداری از آن کشور به خودکفایی در تولید بنزین دست یافته، به عنوان بزرگ ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان شناخته می شود، که 30 درصد بنزین کشور در این پالایشگاه تولید می‌شود.
قرارداد ساخت این پالایشگاه در اواسط دهه 1380 به امضا رسید و قرار بود در چهار سال، با افزایش تولید بنزین و خودکفایی کشور در این فرآورده نفتی مهم هر چه زودتر ساخته شود اما به دلیل تحریم و سوء مدیریت طبق برنامه پیش نرفت و بارها به تاخیر افتاد.
اما دولت تدبیر و امید با نگاه ویژه به این طرح ملی و برنامه ریزی و مدیریت صحیح، اجرای آن را شتاب بخشید و مرحله های نخست، دوم و سوم آن در دولت های یازدهم و دوازدهم به بهره برداری رسید.
هزینه ساخت این پالایشگاه حدود چهار میلیارد دلار است که به طور کامل از محل منابع داخلی تامین شده است.
سه مرحله این پالایشگاه از ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و 14 میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو 4اتحادیه اروپا برخوردار است.
در کنار این دو فرآورده راهبردی نفتی، محصولات دیگری مانند دو هزار تن در روز گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت هواپیما و 130 تن گوگرد نیز تولید و عرضه می شود.
این پالایشگاه در 25 کیلومتری غرب بندرعباس در زمینی به مساحت 700 هکتار احداث شده و اکنون روزانه حدود 15 میلیون دلار تنها از بابت تولید سه فرآورده بنزین، نفت‌گاز و گاز مایع آن در کشور ارز ذخیره می شود.
پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به منظور حفظ و استمرار کار برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی و همچنین کاهش آلایندگی‌های محیط زیستی و خودکفایی کشور در تامین فرآورده‌های راهبردی انرژی ایجاد شده و در کنار توجه به صادرات محصولات تولیدی، ایجاد اشتغال پایدار و استفاده از نیروهای کارآمد بومی در استان هرمزگان را نیز مدنظر قرار داده است.

**پالایشگاه ستاره خلیج فارس نقطه قوت کشور
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری چندی پیش در خصوص پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: این پالایشگاه با توجه به ایجاد زمینه برای ورود ایران به باشگاه صادرکنندگان بنزین، قطع واردات بنزین، ایجاد ارزش افزوده و افزایش کیفیت بنزین داخل به عنوان طرح ملی و نقطه قوت کشور محسوب می شود.

**پالایشگاه ستاره خلیج فارس ایران را به جمع صادرکنندگان بنزین اضافه کرد
معاون وزیر نفت اواسط دی امسال در نشستی خبری گفت که با توجه به راه اندازی فاز 3 پالایشگاه ستاره خلیج فارس، طرح های صادرات و ذخیره سازی بنزین مازاد را در دستور کار داریم و می توان از ظرفیت بورس انرژی استفاده کرد.
علیرضا صادق آبادی افزود: کمیته ای برای بررسی قیمت فرآورده های صادراتی از جمله بنزین در بازارهای هدف تشکیل شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: در سال 1396 میانگین تولید بنزین کشور روزانه 67 میلیون و 200 هزار لیتر در روز بود اما این میزان از ابتدای امسال تا 18 آبان به روزانه 87 میلیون و 900 هزار لیتر افزایش یافت، البته ظرفیت تولید بنزین تا پیش از راه اندازی فاز سوم خلیج فارس حدود 95 میلیون لیتر بود.
وی ادامه داد: ظرفیت تولید بنزین کشور با راه اندازی فاز سه به بیش از 105 میلیون لیتر افزایش یافته است.
به گفته وی، حدود 70 درصد بخش های مختلف پالایشگاه ستاره خلیج فارس با استفاده از توان داخل ساخته شده است.

**پیشگیری از خروج بیش از پنج میلیارد دلار ارز
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تیرماه امسال نیز اعلام کرده بود: این پالایشگاه از زمان افتتاح مرحله نخست آن تا ابتدای تیرماه سال جاری، 3 میلیارد و 700 میلیون لیتر بنزین،‌ یک میلیارد و 700 میلیون لیتر نفت ‌گاز، 500 میلیون لیتر گاز مایع و 9 میلیارد لیتر سایر فرآورده را تولید کرده است.
به گفته وی، مجموع این تولیدها، حدود پنج میلیارد و 400 میلیون دلار ارزش دارد که به همین میزان، از خروج ارز جلوگیری شده است.

**راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس مصداق واقعی تحقق اقتصاد مقاومتی
استاندار هرمزگان راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را نمونه و مصداق واقعی تحقق اقتصاد مقاومتی در دولت تدبیر و امید دانست.
فریدون همتی در آیین بهره برداری از مرحله دوم این پالایشگاه در تیرماه امسال، اظهار کرد: این پالایشگاه طرحی کم نظیر و ارزشمند در جهان است که به دست مهندسان و نیروهای توانمند ایرانی ساخته شده و افتخاری بزرگ برای کشور است.
مدیر برنامه ‌ریزی و کنترل طرح شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز گفت: این پالایشگاه با حجم بزرگ تولیدات فرآورده های نفتی توانسته اراده و عزم ملی ایران را در توسعه صادرات و نقش آفرینی در بازارهای جهانی به نمایش بگذارد.
احمد شریعتمداری با بیان این که صادرات فرآورده‌های نفتی موجب جلوگیری از خام فروشی می ‌شود، توسعه تجارت خارجی به ‌ویژه صادرات را از عوامل موثر در توسعه اقتصادی کشورها دانست.
وی ادامه داد: صادرات می ‌تواند افزون بر رشد اقتصادی، موجب افزایش توان رقابت پذیری کشورها در عرصه‌های منطقه‌ ای و بین المللی شود.
به گفته مدیر برنامه ‌ریزی و کنترل طرح شرکت نفت ستاره خلیج فارس، توجه ویژه به صادرات علاوه بر حرکت در راستای اهداف و برنامه‌ های کلی نظام، گام موثری در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
شریعتمداری یاد آور شد: پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس علاوه بر خودکفایی در تولید فرآورده های نفتی، جمهوری اسلامی ایران را برای نخستین بار از وارد کننده به صادر کننده بنزین تبدیل کرده است.

** آغاز ساخت مرحله چهارم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس
مدیر برنامه ‌ریزی و کنترل طرح شرکت نفت ستاره خلیج فارس با اشاره به آغاز عملیات ساخت مرحله چهارم این پالایشگاه از آذرماه امسال، گفت: ستاره خلیج فارس با گشایش زنجیره تولید فرآورده های نفتی منطبق بر استانداردهای روزآمد جهانی افزون بر تامین نیازهای داخلی، ایران را در جمع باشگاه صادرکنندگان این محصولات به رقیبی پایدار تبدیل کرده است.
احمد شریعتمداری آذر امسال در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عملیات این مرحله با توجه به روند افزایشی تولید میعانات گازی ناشی از به بهره برداری رسیدن فازهای پارس جنوبی و به منظور مقابله با تحریم های احتمالی آغاز شده است.
وی افزود: مراحل اجرایی مرحله چهارم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در کمتر از دو سال آینده به پایان می رسد.
به گزارش ایرنا، آیین رسمی بهره‎ برداری از تولید مستمر بنزین در مرحله نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، 10 اردیبهشت 96 با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی ربیس جمهوری، بیژن زنگنه وزیر نفت، سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و مدیران این طرح بزرگ ملی و مسوولان استان هرمزگان برگزار شد.
مرحله دوم این طرح بزرگ نیز تیرماه و مرحله سوم نیز دی امسال با حضور مسوولان ارشد کشور وارد مدار شد.
آنچه مشخص است اینکه قرار گرفتن در مسیر خودکفایی تولید بنزین را باید نتیجه برنامه ریزی و سرمایه گذاری های دولت تدبیر و امید در بخش انرژی و تولید بنزین با رعایت استانداردهای جهانی دانست.
اکنون ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی کشور حدود 2 میلیون و 100 هزار بشکه در روز است.

پاسخی بگذارید