تاریخ : 1397/11/15 09:37
شناسه : 205541

بسیاری از ناظران و فعالان رسانه ای جهان رویدادهای ونزوئلا و موضعگیری برخی کشورها بویژه دولت های غربی در این باره را دخالت آشکار و نقض صریح حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کاراکاس از سوی دیگران عنوان می کنند.

هفته گذشته کشورهای اروپایی به نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا اولتیماتوم دادند تا در مدت 8 روز زمینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آن کشور را فراهم آورد و تهدید کردند که در صورت بی اعتنایی، «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور به رسمیت می شناسند.

پایان ضرب الاجل و عدم اعتنای دولت ونزوئلا به آن، اروپا را با مشکل تصمیم گیری روبه رو ساخته ؛ چرا که در میان کشورهای اروپایی رویکرد یکسانی به تحولات ونزوئلا به چشم نمی خورد.
اتریش و فرانسه دوباره اعلام کردند در صورتی که مادورو به درخواست اتحادیه اروپا برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد و منصفانه پاسخ مثبت ندهد، گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور به رسمیت می شناسند. سایر کشورهای اروپایی از اظهار نظر جدیدی در این باره خودداری کرده اند.
در همین باره وزارت خارجه روسیه از جامعه بین المللی خواست به ونزوئلا کمک اقتصادی و اجتماعی کرده و از دخالت مخرب در امور این کشور خودداری کنند.
«الکساندر شتینین» رئیس بخش آمریکای لاتین وزارت خارجه روسیه گفت که هدف جامعه بین المللی باید کمک به حل مشکلات اقتصادی-اجتماعی ونزوئلا بدون دخالت مخرب از فراسوی مرزهای این کشور باشد.
تهران نیز با حمایت از دولت قانونی کاراکاس خواستار پایان دخالت آمریکا در امور داخلی این کشور شد. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با اعلام پشتیبانی از دولت قانونی ونزوئلا تاکید کرد که اتحاد ملت ونزوئلا با دولت قانونی این کشور بسیار مهم است و در این توطئه جدید ملت ونزوئلا پیروز شده و به آمریکایی ها نشان خواهند داد که حق مداخله در امور کشور خود را نمی دهند.
بر اساس آخرین نظرسنجی که از سوی موسسه نظرسنجی 'هینترالیسس' برگزار شد، 86درصد از مردم ونزوئلا با دخالت نظامی آمریکا در کشورشان مخالفند. بر اساس این نظرسنجی، مردم ونزوئلا آشکار اعلام کرده اند که با هرگونه دخالت نظامی آمریکا، کودتای نظامی هوداران ایالات متحده در داخل کشور و همچنین تحریم های اقتصادی واشنگتن علیه کاراکاس مخالف هستند.
بر اساس داده های آماری این موسسه نظرسنجی که مرکز آن در شهر کاراکاس است، 86 درصد از مردم ونزوئلا اعلام کرده اند که با دخالت نظامی آمریکا برای سرنگونی دولت قانونی مادورو رئیس جمهوری کشورشان مخالفند. تنها 12 درصد با این موضوع مخالفت کرده اند و دو درصد نیز در این خصوص ابراز تردید کرده اند.
همچنین بر اساس این نظرسنجی، 81 درصد از سئوال شوندگان، مخالفت خود را با تحریم های اقتصادی آمریکا علیه کشورشان که به منظور سرنگونی دولت مادورو انجام شده است، اعلام کردند.
بر اساس این گزارش، اکنون پرسش اصلی این است که آیا اقدام های آمریکا برای تغییر دولت در ونزوئلا به سرانجام خواهد رسید؟ کوبا توانست نزدیک 60 سال مقابل تحریم های یک جانبه آمریکا ایستادگی کند. با وجود دشواری زندگی مردم کوبا تحت شرایط تحریم، ساختار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این کشور به گونه ای است که باعث شد مردم آن بتوانند این تحریم ها را تحمل کنند. اما آیا ساختارهای ونزوئلا به گونه ای هست که مردم بتوانند تحریم های آمریکا را تحمل کنند یا آنکه کشورهای همسو با ونزوئلا، این کشور را برای عبور از این مرحله یاری کنند؟
پاسخ به این پرسش ها را باید در تحولات روزهای آتی جستجو کرد. شاید بتوان گفت که بخشی از آینده دولت مادورو و ونزوئلا بستگی به ایستادگی و حمایت های دولت هایی مثل روسیه، چین، کوبا و دولت های چپگرای منطقه از این کشور دارد. روزهای آینده حتما تحولات جدیدی را برای کاراکاس رقم می زند.
اما آنچه مسلم است اینکه، اگر آمریکا بتواند از این مدل برای تغییر دولت قانونی در ونزوئلا نتیجه بگیرد، حتما از آن برای سایر کشورها نیز استفاده می کند.
حدود 11 روز پیش، گوایدو رئیس کنگره ملی ونزوئلا با برخورداری از حمایت واشنگتن، خود را رئیس جمهوری ونزوئلا معرفی و مادورو را فاقد صلاحیت برای ادامه نقش قانونی خود عنوان کرد.
ونزوئلا از 23 ژانویه گذشته (سوم بهمن ماه) صحنه ناآرامی است، ماجرا از آن جا آغاز شد که گوایدو رهبر مخالفان و رئیس مجلس ملی، سوگند ریاست جمهوری خورد و خود را به عنوان رئیس جمهوری دولت موقت این کشور معرفی کرد.
پس از آن، آمریکا در یک اقدام سراسر مداخله جویانه، گوایدو را به رسمیت شناخت و ریاست جمهوری مادورو را غیرقانونی اعلام کرد.
برخی از کشورهای آمریکای جنوبی مانند آرژانتین، برزیل و کلمبیا و نیز برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و آلمان به تبعیت از واشنگتن، گوایدو را به رسمیت شناختند و خواستار برگزاری انتخابات شفاف و بیطرف در ونزوئلا شدند.
این درحالی است که کشورهایی همچون روسیه، بولیوی، کوبا، نیکاراگوئه، السالوادور و ترکیه با حمایت کامل از مادورو، اقدام گوایدو را کودتا علیه دولت قانونی ونزوئلا خواندند

پاسخی بگذارید