گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1397/11/19 14:00
شناسه : 205605

محمدرضا جایروند:  تخریب سنگ قبرهای برخی قبرستان ها توسط سازمان اوقاف در راستای طرح یکسان سازی قبور و اعتراض مردم به یکی از مهمترین رخدادهای شهر مقدس قم در روزهای گذشته مبدل شده است.

 مردمی که بی خبر از اجرای این طرح برای قرائت فاتحه در آرامگاه عزیزان خود حضور یافته اما با کنده شدن سنگ های قبر و اجرای تعمیرات در این قبرستان ها مواجه شدند.

اعتراض در برابر هر تغییری از ویژگی های بشری به شمار می آید اما معترضان هم اکنون به اجرای این طرح بدون اجازه شهروندان انتقاد داشته و خواستار روشن شدن دلایل انجام آن هستند.

این در حالی است که مسئولان اوقاف می گویند خانواده ها در هنگام دفن اموات، تعهدی را امضا می کنند که بر اساس آن اوقاف می تواند در قبرها دخل و تصرف داشته باشد یعنی می تواند سنگ قبر را برداشته و طرح های اینچنینی انجام دهد.

همچنین متولی امامزاده ابراهیم احمد می گوید بیش از دو سه سال است به خانواده هایی که فرد دفن شده‌ای در این امامزاده دارند، اعلام می کند که قرار است طرح یکسان سازی انجام شود و از خرید سنگ قبر گران قیمت خودداری کنند.

بنابراین اوقاف اعتقاد دارد که اجرای این طرح کاملا قانونی بوده و نیازی که کسب اجازه از خانواده های افراد دفن شده نیست.

هدف از برگزاری این طرح نیز مساله دیگری است که خانواده ها در پی کشف آن هستند. آنها معتقد هستند که سنگ قبر باید به گونه ای باشد که خانواده طراحی کرده است و تغییر آن را اقدامی نادرست می دانند.

حجت الاسلام احمدی معاون اوقاف استان، از جلوگیری از نشست و آبگرفتگی قبور، عدم نفوذ آب باران در قبور و خرابی آنها، جلوگیری از رشد و تکثیر حشرات و حیوانات موذی همچون سوسک، رتیل و عقرب، تسهیل عبور و مرور افراد سالخورده و معلول در محوطه آرامستان، استفاده از محوطه این مکان برای شب‌های احیا و دیگر مراسم مذهبی و یکسان‌سازی شکل ظاهری قبور به عنوان اهداف و مزایای این طرح یاد می کند.

وی همچنین در پاسخ به ادعای تغییر مکان قبرها در طرح جدید پاسخ داد که مختصات جغرافیایی ثبت شده اسامی قبور دقیقا روی سنگ‌های همسطح حکاکی خواهد شد و به این ترتیب هیچ گونه نگرانی بابت جابجایی حکاکی‌های روی قبور وجود نخواهد داشت ضمن اینکه دفن اموات در این بقعه همچنان ادامه می یابد.

اما آنچه سبب هجمه علیه اوقاف به ویژه در فضای مجازی شده است، سخنان رهبر معظم انقلاب درباره یکسان سازی قبور شهدا و بیان این سخنان همزمان با اجرای این طرح است.

ایشان پس از زیارت مزار شهدا در بهشت زهرا(س) در روز 12 بهمن درباره یکسان سازی قبور شهدا فرمودند: «یکی از کارهای بدی که بعضی از مدیران گلزارهای شهدا انجام می‌دهند، این کار غلط یکسان‌سازی قبور شهدا است. این [جا خوب است؛ همین درست است، بیایند صاحبان این شهدا، پدرانشان، مادرانشان، فرزندانشان، همسرانشان، علامتی داشته باشند، عکسی داشته باشند، این خوب است.

این شکل، شکل طبیعی است. هیچ لزومی ندارد که ما این [علامت‌ها را صاف کنیم، به خیال اینکه می‌خواهیم زیباسازی کنیم. زیبایی هر جایی و هر چیزی به حَسَب خودش است؛ زیبایی انسان، زیبایی باغ، زیبایی قبرستان، زیبایی هر چیزی را باید به حَسَب خودش محاسبه کنیم.»

اجرای طرح یکسان سازی قبور در قبرستان امامزاده علی بن جعفر علیه السلام سبب شد تا برخی گمان کنند این طرح در گلزار شهدای امامزاده نیز اجرایی می شود و بر این اساس به انتقاد از اوقاف پرداخته و اعتقاد دارند که اوقاف هیچ توجهی به بیانات رهبر معظم انقلاب ندارد.

روابط عمومی اوقاف در این باره اعلام کرد که این طرح به هیچ وجه در گلزار شهدا انجام نخواهد گرفت و قرار نیست تغییراتی در قبر شهدا رخ دهد چرا که متولی این بخش، بنیاد شهید است و اوقاف در این مساله دخالتی نخواهد داشت.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید