با تصویب مجلس:
گروه: سیاسی / مجلس
تاریخ : 1397/12/13 13:12
شناسه : 205915

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند: تمامی مراجع اداری، انتظامی و قضایی مسئول در انتخابات موظف به برخورد با تبلیغات غیرمجاز نامزدها هستند.

نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز - دوشنبه - مجلس شورای اسلامی
در ماده 27 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس مقرر کردند: تبلیغات و فعالیت های انتخاباتی منحصرا در چهارچوب احکام این قانون مجاز است و تمامی مراجع اداری، انتظامی و قضایی مسئول موظف به برخورد با تبلیغات غیر مجاز در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه هستند.
نمایندگان همچنین در ماده 29 این طرح، نامزدها و ستادهای انتخاباتی نامزدها را موظف کردند یک نسخه از تمامی آثار تبلیغاتی خود را به صورت فیزیکی با الکترونیکی به همراه مدارک و گواهینامه های موضوع این ماده، قبل از انتشار به کمیسیون بررسی تبلیغات استان و هیأت اجرای حوزه انتخابیه ارسال کنند.
براساس این مصوبه، کمیسیون ذیربط و هیات اجرایی انتخابات مکلف هستند حداکثر ظرف مهلت 24ساعت نظر خود را اعلام کنند. در غیر این صورت انتشار آثار مزبور مجاز است. این امر نافی مسؤولیت نامزدها و ستادهای تبلیغاتی در انتشار آثار تبلیغاتی غیر مجاز نمی باشد.
نمایندگان مجلس، هیأت اجرایی انتخابات را نیز مکلف کردند یک نسخه از آثار تبلیغاتی نامزدها را نزد هیأت نظارت حوزه انتخابه ارسال نماید
نمایندگان در تبصره 1 این ماده مقرر کردند: کمیسیون بررسی تبلیغات مرکزی می تواند به منظور دریافت آثار تبلیغاتی نامزدها و همچنین ارسال آثار تبلیغاتی به هیأت های اجرایی و نظارت، سامانه تبلیغات انتخاباتی را راه اندازی نماید
نمایندگان در تبصره 2 این ماده تصویب کردند: وزارت کشور موظف است اقدامات و هماهنگی های لازم را به منظور راه اندازی سامانه مزیور بنا به درخواست و مطابق نظر کمیسیون بررسی تبلیغات انجام دهد.
نمایندگان در ماده 30 این طرح مقرر کردند: چاپخانه ها و سایر مراکز تکثیر منحصرا در صورت درخواست کیی و رسمی نامزد، زرد ستاد اسلی تبلیغات وی و با احزاب و گروههای سیاسی، مجاز به چاپ و آگهی تبلیغات انتخاباتی و با رعایت ضوابط میباشد در صورت تخلف از این حکم مرتکب مجرم شناخته شده و به مجازات درجه شن قانون مجازات اسلامی به اسثتنای حبس محکوم می شود.
در تبصره این ماده آمده است: نام و نشانی چاپخانه یا مرکز تکثیر و تاریخ چاپ باید در زیر آگهی درج شود. در صورت عدم درج ابن موارد، آگهی در حکم آگهی غیرمجاز است.
نمایندگان همچنین اصطلاحات و عباراتی را در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس تصویب کردند.
نمایندگان تعریف تبلیغات را این گونه تصویب کردند: تبلیغات به مجموعه اقدامات نامزدهای انتخابات یا نمایندگان آنها و سایر افراد - اعم از گفتاری، نوشتاری و رفتاری - به منظور تأثیرگذاری بر رأی دهندگان گفته می شود که با هدف رساندن پیام، ایده و برنامه نامزدها با احزاب و گروههای سیاسی به مردم می باشد تا از این طریق آنها را به رأی دادن به نامزدهای مورد نظر یا جریان و گروه خاص ترغیب یا از رأی دادن به نامزدها و گروهها و جریانهای دیگر منصرف کنند.
نمایندگان در تعریف رسانه های همگانی نیز تصویب کردند: مقصود ابزارهای چاپی، الکترونیکی یا رقومی (دیجیتال) یا هر نوع شبکه رسانه ای است که به منظور انتشار عمومی محتوای نوشتاری، شنیداری، دیداری با تلفیقی از آنها به کار می رود.
با تصویب مجلس ستاد تبلیغات انتخابات، ستاد مرکزی است که فعالیت های تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان در آن ساماندهی و انجام می شود و عناوین مشابه نظیر، ستاد مردمی، مرکز، مجمع، کانون هواداران، و غیره ستاد تبلیغاتی محسوب می شوند.
نمایندگان در تعریف فعالیت های انتخاباتی تصویب کردند هرگونه فعالیت قانونی اطلاق می شود که نامزدها، احزاب و گروه های سیاسی و طرفداران آنها در تبلیغات و یا امور مرتبط با انتخابات انجام می دهند.
نمایندگان در تعریف هزینه های انتخاباتی نیز تصویب کردند: هزینه هایی است که نامزدهای انتخابات و احزاب و گروههای سیاسی در انجام فعالیت های انتخاباتی و تبلیغات، صرف می کنند.
مجلسی ها همچنین با تعریف تأمین مالی انتخابات مقرر کردند: منظور اقدامات و منابع لازم جهت تأمین هزینه های انتخاباتی است.
نمایندگان سامانه مالی انتخابات را هم این گونه تعریف کردند : پایگاهی است که وزارت کشور به صورت الکترونیکی ایجاد و نامزدها و احزاب و گروه های سیاسی ملزم به ثبت اطلاعات مالی خود مطابق قانون در این سامانه هستند.

پاسخی بگذارید