لاریجانی:
گروه: سیاسی / مجلس
تاریخ : 1397/12/13 13:38
شناسه : 205917

-رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار نماینده شاهین شهر اعلام کرد: مصوبات مجلس درخصوص قانون انتخابات مجلس نیاز به دو سوم رای نمایندگان ندارد.

«علی لاریجانی» در جلسه علنی امروز - دوشنبه- مجلس این مطلب را در پاسخ به اخطار حسینعلی حاجی دلیگانی مبنی بر این که مصوبات مجلس برای قوانین مربوط به انتخابات نیاز به دو سوم آرای نمایندگان دارد، بیان کرد.
نمایندگان مجلس از روز گذشته بررسی طرح 70 ماده ای اصلاح موادی از قانون انتخابات را آغاز کردند.
نماینده شاهین شهر در جلسه علنی امروز مجلس در هنگام بررسی جزییات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی با استناد به بند یک اصل 110 قانون اساسی که ناظر بر تعیین سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران است، اظهارداشت: رأی گیری برای تغییر قوانین مربوط به انتخابات به دو سوم رأی نمایندگان مجلس نیاز دارد.
وی افزود: در بند 14 سیاست های کلی انتخابات تاکید شده که برای تغییر قوانین مربوط به انتخابات، نیاز به دو سوم رأی نمایندگان مجلس و نه حاضران در جلسه دارد، لذا هر آنچه که ذیل این طرح در مجلس تصویب می شود، باید دو سوم رأی مجلس را کسب کند.
رییس مجلس نیز پاسخ داد: در سیاست های کلی انتخابات عنوان شده که هر زمان قانون جامع انتخابات نوشته و تصویب شود، پس از آن تغییرات مورد نظر نیاز به دو سوم رأی دارد؛ در حالی که هنوز قانون جامع انتخابات تدوین نشده است.

**نماینده محلات در تذکری:جداول و بودجه شرکت ها به نمایندگان ارائه نشده است
علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی امروز در اخطاری با استناد به اصل 52 قانون اساسی اظهارداشت: تا این لحظه هنوز گزارش نهایی در مورد جداول و بودجه شرکت ها به ما داده نشده است، از یکی از آقایان در کمیسیون برنامه و بودجه در این باره پرسیدم که گفت موضوع هایی در ذهن ماست هنوز جمع بندی نکردیم و چاپ نشده است.
وی افزود: خواهش من این است که به قانون عمل شود، ما بخشی از بودجه را تصویب کردیم ولی عمده بودجه مصوب نشده است، اتفاقا فساد در جاهایی است که مصوب مجلس نیست، عمده فساد در کشور در بودجه شرکت هاست یعنی جایی که شفافیت نیست
وی تصریح کرد: موضوعاتی که در مجلس مصوب می شود فساد در آن ها کمتر است، ما می خواهیم ساز و کاری اندیشیده شود و به کمیسیون برنامه و بودجه فرستاده شود تا این مشکل هر چه سریعتر حل شود، زیرا این مشکل در سال های قبل هم وجود داشته و سال به سال هم تکرار می شود.
نماینده مردم محلات در مجلس گفت: این عدم ارائه گزارش بودجه شرکت ها منافذ فساد را باز می کند و شفاف نیست، ما نمی دانیم چه اتفاقی برای جداول بودجه افتاده است بخشی از جداول توزیع شده و برخی توزیع نشده است.
وی خطاب به مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس گفت: روز آخر بررسی بودجه گفتید به این بودجه رای دهید، جداول هیچ کجا نبود و ما هم به یک بودجه کلی رای دادیم.
پزشکیان نیز در پاسخ به این اخطار گفت: این اشکال وارد است، از دبیر مربوطه و هیات رییسه پیگیری می کنیم که تلاش شود این موضوع به اطلاع نمایندگان برسد.

پاسخی بگذارید