لاریجانی در دیدار رئیس مجلس عراق:
گروه: سیاسی / مجلس
تاریخ : 1397/12/15 15:25
شناسه : 205946

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ به علت فشاری که در حال حاضر روی مردم فلسطین وجود دارد، کشورهای مختلف و مهم منطقه باید از مردم فلسطین حمایت کنند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز با محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق در محل تالار تشریفات مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. 

پس از این دیدار، لاریجانی طی نشست خبری مشترک با رئیس مجلس عراق اظهار داشت: امروز مایه خوشحالی و مسرت ما است که رئیس مجلس عراق و هیأت ایشان به ایران آمده‌اند. 

وی افزود: البته ما یکدیگر را در کنفرانس‌های بین‌المللی بارها دیده‌ایم و  با یکدیگر مذاکره کرده‌ایم، بنابراین بنده با افکار رئیس پارلمان عراق آشنا هستم. 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه روابط ایران و عراق در نهایت صمیمیت و در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برقرار است. 

وی بر همین اساس اضافه کرد: خوشحال هستیم که پس از تنش‌هایی که به علت جریان‌های تروریستی در عراق به وجود آمده بود، امروز این کشور از امنیت خوبی برخوردار است. 

وی خاطرنشان کرد: موضوع برقراری امنیت در کشور عراق نشان داد که ملت این کشور رشید بوده و از ارتش قوی‌ای برخوردار هستند. 

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه حشدالشعبی توانست با قدرت در فتنه جریان‌های تروریستی حضور یافته و غائله را ختم کند، گفت: البته نقش آیت‌الله سیستانی هم در مهار و ختم غائله جریان‌های تروریستی در عراق بسیار چشمگیر بود. 

وی در ادامه تأکید کرد: کشور عراق در شرایط فعلی از جایگاه خوبی در منطقه برخوردار است. 

لاریجانی همچنین با تشریح جزئیات گفت‌وگوی خود با همتای عراقی‌اش خاطرنشان کرد: در جلسه و دیدار امروز در خصوص مسائل مختلف با یکدیگر گفت‌وگو داشتیم.

رئیس مجلس با اشاره به دیگر موارد مطروحه در نشست مزبور، عنوان کرد:‌ در این جلسه درباره زمینه گسترش همکاری‌های اقتصادی بین ایران و عراق و همچنین گسترش روابط پارلمانی و راهکارهای ایجاد امنیت پایدار در منطقه را مورد بحث قرار دادیم، به ویژه با فشاری که روی مردم فلسطین هست، باید کشورهای مختلف و البته مهم منطقه از این مردم حمایت کنند. 

وی در بخش پایانی سخنانش، حضور رئیس مجلس عراق و هیأت او را در ایران در حوزه توسعه روابط دو کشور مؤثر خواند. 

در ادامه نیز،‌ محمد حلبوسی رئیس مجلس عراق ضمن قدردانی از میزبانی رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز با هیاتی به دیدار شما آمدیم که از بیشتر گروه ها و طیف های مختلف سیاسی کشور عراق هستند که نشان می دهد تمام گروه های سیاسی این کشور علاقمند هستند با ایران در ارتباط باشند.

وی با اشاره به اینکه ایران و عراق مشترکات فراوانی از نظر جغرافیایی و دینی با یکدیگر دارند، افزود: ترکیب سیاسی امروز عراق تجربه ساده ای است. روسای قوا در این کشور با هم تفاهم بالایی دارند و گروه ها و جریانات سیاسی این کشور براساس برنامه انتخاباتی و نه وابستگی به طوایف و گروه های قومی و مذهبی شکل گرفته اند به همین دلیل در این اعتلاف شکل گرفته از تمام گروه های قومی و مذهبی این کشور حضور دارند.

حلبوسی یادآور شد: دستاورد این ائتلاف شکل گرفته در نخستین گام مبارزه با گروه تروریستی داعش بود که عراق توانست در برابر این سازمان افراطی گرا به موفقیت برسد که تحقق این امر نیز با همکاری دوستانمان شکل گرفت که در رأس آن ها ایران قرار دارد که ملت عراق قدردان این موضع گیری شما هستند.

وی افزود: هم اکنون باید دو نهاد قانونگذار ایران و عراق ارتباطات پیوسته ای داشته باشند و در محافل گوناگون آسیایی و بین المللی با هم در ارتباط باشند تا در پی آن ثبات در منطقه برقرار شود که تحقق این امر نیز در گرو ایفای نقش تمام بازیگران منطقه به ویژه ایران است.

رئیس مجلس عراق با یادآوری اینکه هماهنگی بین ایران و عراق نقش موثری در ایجاد ثبات در منطقه دارد، تصریح کرد: دولت، مجلس و نهادهای گوناگون عراق موضع ثابتی در مقابل تحریم هایی که مردم ایران را هدف قرار داده دارند و با این تحریم ها که امروز به مردم آسیب زده است مخالف هستند.

وی افزود: تصمیم عراق این است که خاک این کشور عرصه ای علیه هیچ کشور همسایه به ویژه ایران نباشد، این مسئله هیچگونه تغییری پیدا نمی کند چون مطابق با حاکمیت عراق بوده و خط قرمز این کشور محسوب می شود.

حلبوسی با یادآوری اینکه عراق با چالش های گوناگونی مواجه است، خاطرنشان کرد: این چالش ها که داعش و افراط گرایان تروریستی مرتبط است، پیرامون بازگرداندن ثبات، بازسازی کشور و بازگرداندن آوارگان عراقی به این کشور است که حل آن ها در اولویت ما قرار دارد ضمن اینکه تحقق این امور نیازمند همکاری جامع جهانی است.

رئیس مجلس عراق گفت: تروریست و اندیشه افراط گرایی پیش از این به دنبال ضعف از گروه های مذهبی و قومی در عراق بود که بتواند از این طریق فتنه انگیزی کند اما امروز به لطف خدا مردم عراق اعم از عرب ها، کردها، سنی و شیعه متحد هستند ضمن اینکه گروه تروریستی داعش هیچ ارتباطی با اسلام و هیچ کدام از مذاهب اسلامی ندارد.

وی یادآور شد: همان طور که ایران موضع مثبتی در قبال مبارزه با تروریسم داشت ما هم حامی ایران در برابر تحریم ها هستیم از سوی دیگر امروز زمان آن رسیده که به دنبال تامین منافع ملت هایمان باشیم و در این راستا لازم است در حوزه اقتصادی و سایر حوزه ها با یکدیگر همکاری داشته باشیم که تحقق این امر نیز در گرو ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه است.

حلبوسی اظهار داشت: هم اکنون تلاش می کنیم از طرف هیچ کشور همسایه تعدی و تعرضی علیه عراق صورت نگیرد و به صراحت در مورد ایالت متحده آمریکا صحبت می کنم ضمن اینکه امروز در منطقه از معامله غرب صحبت می کنند و ما به عنوان مسلمانان شایسته است ابتدا توافقی بین خودمان ایجاد کنیم تا از این طریق راه را برای دیگران ببندیم.

پاسخی بگذارید